Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1576 ggr
Caruba
0

Spänning och ombränning - akut behov av råd!

jag har ett stort fat i ugnen som det har blivit en jättebubbla i. Jag ska hinna slumpa det här fatet så att det blir klart till lördag em för det är en 50-årspresent. Jag behöver spräcka bubblan och köra igen men tiden räcker inte till. Jag undrar om jag kan öppna trots att temperaturen är för hög för att spräcka bubblan och göra om bränningen - försvinner spänningarna i fatet genom den nya bränningen. Carina

mariatingsund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fatet kan falla i bitar om du spräcker bubblan när fatet är hett. Dessutom kan du nog inte pussla ihop bitarna så de passar platsen där bubblan satt ändå när det är så varmt, och kan skada dig också. Du kanske hinner ändå.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Caruba
0

Jag behöver förtydliga för jag var oklar. Temperaturen är bara ca 200 grader nu så det är ingen fara med värmen för min del. Jag tänker mig att jag öppnar och det kallnar och jag jobbar vidare.

Min fråga är om spänningar som kanske uppstår för att man öppnat innan fatet svalnat av i ugnen försvinner vid en ny bränning?

mariatingsund
0

O jag menade att fatet kan falla bitar då. :-) Ledsen, jag har tagit ut ett glas en gång vid 53 grader och  det sprack efter 5 minuter i vanlig lufttemperatur.

Caruba
0

Förlåt, jag är tjatig – men spänningar som inte syns försvinner de vid helt ny bränning undrar jag?  :)

mariatingsund
0

spänningar bör försvinna efter ombränning, ja. Jag menade att fatet kunde falla i bitar så gott som omgående om du tar ut vid 200 grader. Men spänningar försvinner, fast det kan bli missfärgningar vid ombränning. Egentligen är jag ju inte expert, men det är så jag brände om mitt reptil-fat och det fungerade.

Caruba
0

Tack Maria!

mariatingsund
0

Rapportera gärna om hur det gick:-)

Caruba
0

Jag brände fatet igen efter att jag kraschat bubblan och fyllt på med glaskross. Vid andra bränningen uppstod en ny mindre bubbla (det beror på att jag har använt metalloxid i bilden, skulle inte experimenterat med detta när jag hade ont om tid!). Glaset blev också matt och allt drog ihop sig så att fatet blev mindre. Jag sllipade och testade en tredje gång med glasfluss och nu blev ytan fin igen och bubblorna försvann. Men vad som har hänt är att bilden inte känns bra längre eftersom glaset rört sig och teckningen är något grå och skrynklig. Det fanns ingen tid att slumpa. Mitt beslut blev att ge henne ett av mina vanliga fat och det här får jag ha för införsäljning av porträtt-teckning på glas istället. Jag lärde mig en hel del faktiskt :)

Caruba
0

Både Safari och Firefox kraschar när jag försöker lägga upp en bild här.

Caruba
0
Caruba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

försöker igen!

mariatingsund
0

Jag tycker det blev ju jättebra, det ska du vara stolt över, och det spelar ingen roll att glaset rörde sig och teckningen blev gråare o skrynklig, det ÄR JU GLAS :-) Och slumpa inte utan sätt det i en smidesram så det står.

Caruba
0

Vad snällt av dig, men du vet hur det är när man har haft en viss idé om vad man vill göra! Det där med smidesram var en bra idé, tack.