Bra verktyg till glasgravyr
Tips om bra verktyg till glasgravyr.
Gravyrpenna Co/Tech 0-20000 v/min 0,8-2,4mm Art:30-9128 pris:198:- Claes Ohlsson
Multiverktyg Co/Tech 8000-32500 v/min 2,4-3,2mm Art: 30-9470 Pris: 129:- Claes Ohlsson
Dremel Multipro 300JD 10000-33000 v/min Art:30-9119 Pris:798:- Claes Ohlsson
Spännhylsesats DREMEL 0,8-3,2mm art:20-5803 Pris: 99:- Claes Ohlsson
Polerstift 12st 3,2mm Art:30-9092 Pris:66:- Claes Ohlsson
Polervax Art:20-5772 Pris:39:- Claes Ohlsson
Slipstiftsats 5st 3,2mm Art:30-8781 Pris:47:- Claes Ohlsson
Slipstiftsats 8st 3,2mm Art:30-9123 Pris: 46:- Claes Ohlsson
Trumslip Diamant 2st 3,2mm Art:30-9125 Pris: 69:- Claes Ohlsson
Diamantslipstift 20st 3,2mm Art:30-7984 Pris: 149:- Claes Ohlsson
Multislip FERM 15000-35000v/min Art:010-036 Pris 449:- Jula
Diamantslipstift 50st 3,2mm Art:121-000 Pris:299:- Jula
Proxxon Gravyrpenna Art:28592 Pris:209:- OBS!! Fråga din lokala järnhandel om denna maskin. Kan verkligen rekommendera den.
OBS!! Tänk på att ALLTID använda mask ,hörselskydd & ha god ventilation vid gravyr.

Jättebra med den här listan. Ska genast skriva ut den. Och att det dessutom finns inköpsställen. Listan är guld värd. Tack för den!
Ett litet tips om man inte har bra utsug, så spruta vatten med en blomspruta eller liknande. Men då måste du ha möärkt upp din design ordentlig så du ser vad du gör.
Anledningen? Jo, annars får du glasdamm i lungorna och det är lika farligt som asbest.

Hasr ni någon annan försäljare som vi andra kan ta del av?

Vilken toppenlista. Ska till Claes Ohlson i morgon och köpa en till gravyrpenna och lite annat på din lista. Även en bättre skyddsmask

Tackar och bockar, ska genast kolla upp och skriva önske lista till "tomten" =))
När det är fint väder ute sitter jag i trädgården, får himla massa kommentarer av grannarna! =)

Jag hinner inte kolla genom allt i den listan, men undrar om någon använt polervax?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Inte på glas men på horn testade jag.
//Pia

Jag undrar vad manga hade i tankarna när hon skrev den i listan.
Åhhh så nyfiken jag blev nu att prova. Har aldrig testat. Målar ju bara glas och porslin. Gör ni ett mönster innan ? Med en penna tex ? 
Ja det beror på men oftast använder jag mig av en penna för att markera ut mönstret, i varje fall konturerna ill en början. Jag har en slags tunn spritpenna som går bort om man gnuggar (tar en stund) men man kan diska bort det också efteråt.
//Pia

Ibland har jag gjort som så att jag först har målat ytan med vanlig vit vattenfärg, sen har jag ritat in motivet/konturen med blyerts. Går bort hur lätt som helst sen.

jag använder vanlig Overhead penna som är vattenlöslig, att rita med först. =)
Jag har hört att man ska ha en fläkt eller munskydd när man graverar glas. Brukar ni ha det ? Pga att man kan få i sig spill via luften…

Damm är inte fullt lika farligt som kemikalier, men tillräckligt, och dagens miljö gynnar alla sjukdomar via luften, så man ska skydda sig så gott det går. En munskydd går att använda länge och är en bra investering. Fläkt (utsug) behöver du när du avverkar mycket i glasets yta dvs gör mönster i djupet. Man kan jämföra med Came fast i negativ. Man blir inte sjuk om man gör djupgravyr då och då, men man blir känsligare ju mer man gör, och varför riskera.