Millefiori
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag har några funderingar angående bränning av millefiori…
Jag har fusat in i smycken, eller snarare försökt. Både med botten- och toppglas och med bara toppglas men varje gång så krackilerar toppglaset men enbart över själva "blomman". Dock inga sprickor som gör att det går sönder men än dock irriterande då det ser ut som att det är skärvor i glaset.
Några tips någon?!?!
//Malin
byklargren.blogg.se
en fråga, varför lägger du glas ovanpå millefiorikluttarna? det måste ju vara jobbigt att få till eftersom de är så ojämna, och det måste ju vara stor risk för oönskad bubbelbildning också (precis som du har fått här också i de lite trånga fickorna mellan blommorna och den gula biten. små bubblor kan vara helt ok tycker jag, men blir de större än så här kan de ju bli ett problem) när det gäller dichro så beror det ju på hur man vill att det ska se ut, det blir ju stor skillnad med eller utan toppglas - men dessa millefioriblommor blir ju lika bra om de får ligga ovanpå och det blir bra mycket enklare för dig
antar att du är helt säker på att du fått tag i millefiori med samma coe som resten av glaset du använder?
Jag skulle misstänka att det är olika coe-tal på glasen

jag håller med, millefiori behöver betydligt högre temperatur än de vanliga systemglasen.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
maria, numera finns millefiori att köpa i både coe 90 och coe 96 så att så behöver det inte vara. men som sagt malin, är du helt säker på att det är rätt sort du har fått tag i?

När jag gör millefiori gör jag det i en form med täckglas, men då täcker jag allt med pärlorna så att de ligger tätt ihop. först tackfusar jag låter kallna tar ur formen och sedan full fusar.
/Gunilla
Har inget bra svar själv på denna fråga men tänkte vara lite fräck och ställa en fråga ang millefiori i den här tråden, apropå COE-tal…
Vart får ni tag på millefiori med COE-90? Enda stället jag har hittat det på är Slöjddetaljer och många av bitarna är ojämnt delade, så att blommorna "glider" ut vid bränningen.
Skulle gärna handla någon annanstans där kvalitén är bättre. Hoppas att någon har tips om detta!

Såg att Stenghalleriet har coe 90 vet dock inte kvaliten./Gunilla
http://stengalleriet.jetshop.se/millefiori-coe90-p-589-c-182.aspx
tja helt klart är ju inget av slöjddetaljers fusingglas - vare sig millefiorin eller planglaset, för att inte tala om dichrot
- av hög kvalitet. men när det gäller millefiorin måste jag ju ändå säga att jag aldrig nånsin stött på en sort i vare sig coe 90 eller 96 som varit nämnvärt jämn. jag tror det måste vara så att de klipper stängerna i bitar för hand. i sverige har jag sett coe 90 millefiori av max två märken - det som grossisten art4fun importerar vilket är vad slöjd-detaljer för, men sen vet jag inte om märket fuseworks millefiori är av samma sort eller en annan - står det fuseworks på förpackningen du fått från slöjd-detaljer? gör det inte det så kan det vara lönt att googla på fuseworks millefiori och se om du tycker den är lite bättre.
mitt personliga favoritställe för att köpa millefiori är annars pga utbudet detta: http://www.glassartmoldsandsupplies.com/servlet/the-GLASS-%26-FRIT-cln-COE-90-Millefiori/Categories men jag ser nu tyvärr för din del evapeva att sen sist har de gått över till att ha fler sorter i coe 96 än i coe 90 - sist jag handlade där var det tvärtom.
sist och slutligen har ju även de stora glasförsäljarna i sverige - uterm och cebex - millefiori, men jag vet inte hur prisvärt det blir att handla från dem om man ska ha en sån pyttesak som en påse millefiori.