Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2459 ggr
SaraAx
0

Kristall 3000 S

Hej allihop!

Skulle vilja veta lite mer om slipmaskiner (kristall 3000 S). Går det "bara" att slipa kanter? På kursen jag gick i höstas vad det endast det vi använde den till. Finns det fler användningsområden?

Själv har jag tröttnat på att slipa av inbränd separator för hand. Är det någon som har tips?? På en del glas fastnar det otroligt lätt och sitter ….hårt. På andra syns inte ett spår.

Tacksam för svar från nybörjaren…/Sara

[kissidor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag skulle absolut rekommendera en slipmaskin, den går att ha till mycket mer än att "bara" slipa kanter Glad. jag har en kristall 2000s, har inte sett 3000s och hittar den inte heller på inland kristalls hemsida, men jag utgår från att den måste vara en efterföljare (om du nu inte helt enkelt råkat skriva 3000 istället för 2000 förstås Flört). hursomhelst så om du skaffar sliphuvuden i olika dimensioner och grovkornighet kan du formslipa ditt glas både före och efter bränning, och jag använder min jättemycket på det sättet. jag gör både enklare former som ovaler och droppar och lite mer krävande som hjärtan och blommor. jag sa till och med till en god vän som fusar i microburk att jag nog faktiskt skulle prioritera en slipmaskin före en riktig ugn (om man inte avser att göra stora saker förstås) och hon lydde mitt råd och är jättenöjd. du kan även borra med den, med de smalaste sliphuvudena.

däremot är det ju en helt annan och dyrare typ av slipmaskin man behöver för att slipa själva ytan av glaset, vilket verkar vara vad du vill åt när du frågar om att få bort separator. opaka glas är alltid värre tycker jag, men inte fastnar det just nåt om man istället använder thinfire papper, har du testat det? och hur hög temp går du upp till? det brukar vara värre med det där ju högre topptemp man har.

AleZK
0

Som #1 säger så finns det många användningar för en slip och den är närmast oersättlig för kunna få bra resultat när man vill styra formen.

Om det är vikting att det blri plant och jämt efter att separaotor slipas bort så behöver man slipskivor som är plana och tillräkligt stora för förmålet. Det finns kombi slipar som både tar "vanliga bitt" och slipskivor. de minsta är kring 120mm och som sagt ganska dyra.

Ett alternativ, om man inte behöver ha det riktigt plant, är att använda en "dremell" och försiktigt slipa bort separatorn under kylning med vatten. (med till exempel en svamp med vatten eller lägga föremåtet i en vattenskål)

SaraAx
0

Självklart har jag sluntit på sifferknapparna, det ska vara 2000….

Som topptemp för bullseye har jag 804 grader på en hålltid på 10 min. Har nog läst det någonstans. Thinfire har jag inte testat, men det kanske jag borde göra. På det svarta och de transparenta glasen fastnar det inte så mycket, men på tex det limegröna är det helt omöjligt att få bort separatorn.

Tror att jag har läst någonstans att man kan borra med någon tillsats till maskinen. Stämmer det? (Allt är ju på engelska och jag är helt värdelös på språk…)

Är det någon som vet om det finns några kurser för glasfusing i sommar? Skulle behöva både veta mer och få lite ny inspiration.

/Sara

[kissidor]
0

ja men det låter som en vettig topptemp och hålltid sara Glad. jag frågade för att det är tydligen ganska vanligt att man på kurs fått lära sig att köra onödigt högt, vilket medför alla möjliga sorters problem.

men som sagt då tror jag alla gånger att det skulle funka bättre för dig att testa thinfire - visstvisst det är i princip mycket dyrare än att använda separator, men gör man småsaker som smycken så blir prisskillnaden i praktiken helt försumbar. jag använder alltid thinfire till smycken men ibland separator till större saker. (men tusan vet om jag ens ska fortsätta med det, för nu har jag hållt på så länge på bägge sidorna av plattan att jag skulle vara tvungen att slipa bort all separator från sättplattan och börja om från scratch, och det är jag inte så pigg på Obestämd.)

de två minsta sliprullarna jag har - 3mm och 6mm: http://www.warm-glass.co.uk/wb8-14-drillinggrinding-bit-p-2261.html - de har diamantkorn även på ovansidan, inte bara längs själva rullsidan. det innebär att dem kan man förutom att figurslipa även borra med. det är inte snabbt, enkelt och roligt precis, men det tror jag väl inte att det nånsin är att borra i glas Obestämd. möjligt att det finns andra typer av borrningstillbehör till slipmaskinen också, men det är dessa jag känner till.