Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1764 ggr
perovskia
0

Devitrifikation

Är det någon som vet lite mer om devitrifikation. Kan man bli av med den där hinnan om man smälter om  glaset och är mer noggrann med temperaturer och hålltider?

perovskiaGlad

Ewa-Spirea

[kissidor]
1

om du bara fusar om det så kommer det definitivt inte att bli bättre men kanske ännu värre perovskia. det tips jag själv en gång fick härinne på vad man kan göra åt nåt som redan fått den här hinnan hittar du här: http://www.bullseyeglass.com/education/quicktips/powder.php

lycka till Glad!

AleZK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Devit är ett resutalt av att ligga för länge inom ett vist temperaturspann, olika för olika glas med i trackterna mellan 650 och 750C eller någon förorening på glaset.

Som #1  säger kan man fusa om men ett tunt lager av transpart glaspulver upp till kring fullfuse (800C), det finns även transparanta glasyrer typ ULLSOL som man lägger på i ett tunt skikt och bränner till trax under 700C.
Det går även att slipa bort deviten (hällst min fin slip) och  bränna till ca 750 för att klarbränna, om det är grovslipat till högre temp.

perovskia
0

Tack för svaren!

Det var inte devit utan en konstig hinna som fanns på glaset redan från början. När det sedan blev fusat blev det som en ytlig  krackelering-över hela ytan, någon som känner till detta fenomen? Jag provar att rädda enligt tipsen ovan. Borde ju gå på liknande sätt tycker jag

GladPerovskia

Ewa-Spirea

[kissidor]
0

vad konstigt perovskia - vad var det för glas du hade Förvånad? var det nåt av de vanliga systemglasen eller?

provade du nånsin att ta bort hinnan innan du fusade, eller tog du bara för givet att den skulle brännas bort?

irode
0

Jag kom att tänka på om det kanske är iridiserande glas du har?

:-) Inge

perovskia
0

Ingen aning om vad det var för glas. När jag köpte min ugn (begagnad) fick jag med en del glas. Trodde alla var kompatibla med varandra- tänkte inte på den där hinnan förrän efter att jag bränt och såg resultatet. Den glaskunnige man jag visade det för på Cebex tyckte inte det såg ut som iridiserande glas heller. I framtiden slänger jag det men nu lägger jag undan det tills vidare.

Glad Perovskia

Ewa-Spirea