Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4236 ggr
ulrikan
0

bullseyeglas eller system 96?

Jag har nyligen börjat att jobba i glas, och har startat upp med bullseyeglas. Nu ser jag att det kommer ett större och större urval av system 96-glas. Det är maskinvalsat och därför mycket billigare. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska satsa på system 96 istället?

Har ni några erfarenheter att dela med er av?

Ser man någon skillnad på slutresultatet?

Det kan ju vara tråkigt att ha ett FÖR litet urval av färger och tillbehör, så att man inte kan utveckla sig inom materialet - men det är kanske tillräckligt det som finns att välja av system 96?

Jag tycker om att lägga in mässing för det blir så fina bubblor. Men jag har märkt att det kan vara temperaturkänsligt på så sätt att om jag bränner lite lägre - tackfuse - så blir det dåligt med bubblor. Kan det vara så att system 96 som bränns i en något lägre temperatur inte hinner utveckla några bubblor på mässingen i fullfuse? Det vore ju synd i så fall….

tacksam för svar, Ulrika

HannaBroberg
0

Jag tycker att Bullseye ger bäst resultat, jämna och vackra färger, ofta bra yta. Min viktigaste slutsats är att göra det enkelt för mig själv och inte ha olika glas hemma, för risken är att man råkar blanda och sabba sin grej. Jag har bullseye och fönsterglas vilket är rätt lätt att skilja åtFörvånad.

Hanna

EvaRittsel
0

Jag har pratat med GLAFO (Glasforskningsinstitutet) och Bullseyeglas och System 96 ( Artistaglas) har samma COE-tal dvs 90. Så det är bara att blanda! Jag har gjort en hel del provbränningarna och det fungerar bra.

brillanj
1

GLAFO forskar på s k varmt glas, som man använder till att blåsa och gjuta glas med. De är INTE insatta i fusingtekniker/glas, och har ingen forskning på detta.

Informationen du fått är felaktig. Bullseyeglaset har en utvidgningskoefficient, coe, på 90, och System 96 har en coe på 96, därav namnet. Dessa glas är INTE kompatibla med varandra. Även om det är möjligt att fusa ihop en bit bullseye och en bit system 96, som sedan har hållt en bränning, och ser bra ut, så uppstår det spänningar i glaset. Det innebär att vid en påfrestning som skapar ytterligare spänningar i glaset kan det spricka eller explodera. En sådan påfrestning kan vara alltifrån att man limmar fast en komponent på glaset, målar det, blästrar el. etsar det, tappar det i golvet etc. Det kan lika gärna spricka efter en dag, en vecka el. efter tre år.

Har själv titta på ihopfusade bitar av olika glas med olika instrument. Samtliga visar spänningar.

Många hävdar att man kan lägga 7-10 procent av bullseyeglas på planglas, ofta i form av kross, confetti, mindre bitar etc. Tittar man dock på spänningarna som uppstår i glaset, efter bränningar, så kan den teorin starkt ifrågasättas. Att göra detta för eget bruk kan vara kul, men borde kanske egentligen inte säljas.

Även när olika metaller läggs mellan glasskivor uppstår spänningar. Allting som görs med glaset, både före eller efter en bränning skapar spänningar. Ju mindre spänning det finns i glaset från början, desto bättre klarar det en påfrestning sedan.

Glasbruk är oehört nogranna med att testa spänningar när nya designer el. färger ska provas ut. En hel produktion kan få tas tillbaka om det visar sig att den inte håller kvalitéts kraven.

En spänning inom det varma glaset kan uppstå t ex när man blåser en karaff och ska sätta på ett handtag. Även om det är samma slags glas som används, gäller det att sätta på det vid rätt temperatur och sedan värma in det rätt och kyla av. Det kan annars uppstå spänniingar där handtaget sammanfogades med karaffen.

B

Annika_Larsson
0

Jag har inte provat att fusa ihop system 96 med bullseye men jag har gjutit in metallföremål i fönsterglas utan att stressometern visar på några spänningar. Min (begränsade)erfarenhet är att det går bra med tillräckligt lång avspänningstid.

EvaRittsel
0

Jag håller absolut inte med brillanj! Det enda fel jag skrev var att System 96 är Artistaglas. System 96 är ett Spectrumglas. Och Spectrum har COE-tal på 90 dvs samma utvidgningskoefficient som Bulleye.

Varför man döpt detta glas till System 96 när man marknadsför det i Sverige förstår jag inte. Jag har själv talat med Cebex och fått veta att det är Spectrumglas. Det var också den rekommendation jag gav deras personal, när de undrade om det fanns alternativa glassorter (vid en utbildning jag gjorde åt dem för några år sedan inför deras introduktion av fusingglas).

Att säga att GLAFO inte vet ett dugg om fusing och kallglasteknik är väl att ta i. På Växjö universitet finns en ettårig Glasdesignlinje där man studerar BÅDE varmt och kallt glas och får stor hjälp av forskarna på Glafo. Och de har gett studenterna - och oss lärare - en lista på COE-talen för olika sorters glas.

Sen håller jag med dig. Man ska INTE blanda glas med olika COE-tal! Det håller inte i längden. Men pröva själv. Jag har smält samman riktigt stora bitar av Bullseye och Spectrum (dvs System 96) till rejäla fat och testat dem i en stressometer. Och eftersom de de facto har SAMMA COE-tal blir det inga spänningar.

Du har helt rätt vad det gäller det varma glaset och hur spänningar kan uppstå. Det är därför vi ställer in glaset i sk kylugnar för att utjämna spänningarna efter det att vi drivit glaset färdigt i våra hyttstolar. Och vi jobbar snabbt och målmedvetet - annars så spricker glaset också i kylugnen dvs om vi inte får på fot eller hänkel i tid.

Men invärmningsugnarna räddar ofta våra värsta kriser … men det är en annan historia.