Överblivet glas
Har letat överallt på nätet men inte hittat något svar.
Glas som glasblåsare använder, vet någon vad Iittala använder för glas och vad det är för COE på det? Vad jag vill få fram är om det är värt att köpa sånt för att kuna använda vid fusing eller om det är bortkastade pengar. Läste att vissa glasblåsare använder System 96. Vad använder de oftast?
// Maria

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad jag vet så alla glasbruk/studioglashytta har sin egen glasblandning, så dessa bör inte blandas. Men du kan köpa överblivet glas på t.ex. en studioglashytta och använda det utan att blanda med dina andra sorter.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
jo i usa verkar det vara ganska vanligt att de använder coe 96 i hyttor, men observera att det är bara coe 96, inte system 96. med andra ord finns det ingen kompatibilitetsgaranti förstås men det är ju troligt att det funkar. jag köpte några sådana krossade bitar i många glada färger på e-bay, men man kan ju inte köpa så mycket för då blir det ju så dyr frakt.
en annan sak som är speciell med system 96 (och föralldel även med bullseye) men inte med glas som visserligen kan fusas men inte är särskilt anpassade för det är att de är avsevärt mer känsliga för devitrifikation. jag har märkt med de där kluttarna att de kan bara fusas en gång och slumpas en gång - en andra fusning gör kanske inte alla men många av dem matta och tråkiga.
sen är det väl så att en del hyttglas kan vara nära nog i coe för att funka godtagbart med tex fönsterglas och/eller flaskglas, men det får man nog experimentera sig fram med själv.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då skulle jag egentligen kunna köpa en låda sånt och bara använda det tillsammans. Är ju dessutom färgat. Brorsan som är konstnär har ett samarbete med ett glasbruk/glasstudio i Finland och får väldigt billigt!
det låter ju toppen xenobia