Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 06-glasmålning
Läst 2063 ggr
Hubert
0

Måla Bullseye med oxider

Hej.

Har någon av er tips på vad jag använder som fluss för att måla Bullseye med rena oxider och vilken brännkurva jag bränner detta i efteråt. Har redan fusade transparanta som jag tänkt måla.

Det går ju även vad jag förstår att måla innan fuse och använder jag då samma flussmedel?

mariatingsund
0

Har du experimenterat något? Hur blev det i så fall?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hubert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för frågan. Här är ett exempel och ett annat finns i mitt fotoalbum. Jag har på exemplet här i inlägget haft mangan, järn cobolt och koppar. Jag blandade med glasfluss och la in både mellan och ovanpå. Det blev mycket bra med massor med små bubblor men det blev ett par större där blåsan blev som spräckt med vassa kanter. Jag har tänkt fusa om och se hur det blir! Några råd och tips?/Louise

lotta2
0

Jga hra också provat samma sak, men jag la ner det eftersom det blev sp mycket hårda blåsor som sprack och blev så vasst. Jag hade isf annat målningmedium, men det blev samma effekt.

EvaRittsel
0

Ska man "måla"med oxider måste man se till att oxiderna sprids ut. Annars bildas det för mycket gaser som i sin tur ger för stor bubblor.

Så här gör man: Lägg på oxiden. Ta en styv pensel och tryck ut oxiden så den jämnas ut mot glaset. Lägg på nästa skiva. Lägg glasbitar längst ut mot kanterna som gör att luften kan passera under uppvärmningen. Förstår ni vad jag menar? Ni slipper på detta sätt stora bubblor.

lotta2
0

Bra idé Eva, det ska jag ta och testa…

Hubert
0

Tack Eva för tipset! Försök fortsätter!/Louise

Hubert
0

Har nu fusat om på dom som det blev vassa bubblor på efter oxiderna och jag la i lite transparant och det blev bra! Louise

EvaRittsel
0

Jättebra att du fick rätt råd här. Lycka till!!!!!!

Hubert
0

Ja det är jag glad för. Det är ju kul att prova på gränserna!/Tack/Louise

EvaRittsel
0

Man måste alltid experimentera! Inte en ugnsbränning utan ett nytt litet experiment - det är mitt motto. Så härligt Hubert. Fortsätt att rpöva gränserna!