Papper istället för separator
Använde det som ser ut som vanligt papper som är till istället för separator vid fusing och det blev ju ett vitt pulver som flög omkring. Känns lite väl dammigt när det flög omkring i ugnsöppningen efter bränning. Har ni någon erfarenhet av det? Gjorde jag kanske fel?/Louise

Nej, det blir så. Du ska bara vara noggrann med att skydda dig med andningsmask - det är nämligen inte alls bra att andas in, mycket farligt för lungorna !! Så var försiktig. Vanlig separator (pulvret) är ju heller inte bra att andas in, så man måste tänka på att skydda sig hela tiden. Eva :)

Det är papper som behandlats med aluminiumoxid. Och lungorna mår defenitivt inte bra av detta. Använd andningsmask! Det är enkelt att använda sk engångpapper men inte bra för dig själv om du inte skyddar dig med inandningsmask. Jag har under åren mött tre personer som fått bestående men efter att ha slarvat med dammet från sk engångspapper.
Jag kommer i alla fall att använda flytande separator i fortsättningen för jag tyckte att det passar mig och hur jag arbetar./Louise

Också när du skrapar bort den flytande separatorn efter bränning ska du vara varsam. Låt det inte damma runt för det innehåller aluminiumoxid som inte är så bra för dina lungor. Och häll inte avfallet i slasken. Då täpps det till! Jag vet!
#4 Håller helt med men det är ju tyngre det man skrapar bort och dom ramlar ju ner på golvet än det här flygande dammolnen jag upplevde med papper….Louise