Bubblor
Hej!
Jag vet att det skrivits lite om luftbubblor tidigare!
Jag kör mina smycken i en Hot Pot i micron, och har nu fått några alster med rätt mycket och rätt stora luftbubblor i..
På vissa kan jag stå ut med det, men om jag skulle vilja ha bort dom kan jag göra det då?
Hur gör jag?
Jag har läst mig fram till att det troligen beror på att jag lagt klarglas över, men det behöver jag alltså inte göra?
Bara om jag använta dichroiskt glas?!
Jag tycker mig läst något om rött glas också, att det är speciellt på något sätt!? Kan någon som kan det här hjälpa mig lite !?

Har du bild på dina bubbliga alster? Det är lättare att felsöka om man ser "patienten" 
Om man gör en "smörgås" med ett bottenglas, sedan flera olika glasbitar bredvid varandra, och till sist klarglas på toppen så kan luften mellan bitarna i mittenlagret bli kvar och bilda bubblor. Lösningen är i så fall att försöka få så lite luft som möjligt mellan glasbitarna redan från början, eller att helt enkelt undvika sådana konstruktioner.
Du behöver inte ha klarglas på toppen, inte ens när du har dichroiskt glas (förutom om du har de kassa dichro-glasen från Fuseworks, dom behöver klarglas ocanpå för att inte dichro-ytan ska damma av). Det blir dock ett annat utseende på det dichroiska glaset om du har den dichroiska sidan upp och inget klarglas på toppen.
Om bubblorna på de alster du har gjort är stora och nära ytan kan du ta ett vasst verktyg (en syl eller liknande) och försiktigt knacka hål på bubblan. Sedan fusar du en gång till i full fuse. Det påverkar utseendet på det fusade alstret eftersom glaset under bubblan flyter upp till ytan där bubblan var, men du blir i alla fall av med bubblan. Man kan försöka fylla gropen efter bubblan med små bitar av klarglas innan man fusar men det kan också skapa fler bubblor.
I vilket sammanhang menar du att rött glas skulle vara speciellt? Bubblor eller något annat? Vissa röda opaka glas mörknar lite när de fusas och många transparenta röda glas är gula eller färglösa till att börja med och får sin röda färg först när de fusas. Några är även känsliga för att hettas upp alldeles för mycket, men i övrigt vet jag inget som är speciellt med rött glas.
instämmer i allt som noora säger - och har något gått fel som man vill fråga om är det alltid större chans att få ett vettigt svar om man beskriver hela händelseförloppet så utförligt man kan i antingen text eller bild
. nu kan vi bara förmoda att du lagt nånting mellan bottenglaset och klarglaset, eftersom det är den allra vanligaste orsaken till att det bildas bubblor.
om man bränner i glasugn så man kan styra vilken temperatur det ska vara i ett visst skede och hur länge kan man försöka reducera bubbelbildningen med hjälp av det, men för dig finns det inget annat sätt än att låta bli att bygga in bubblorna, dvs undvika att skapa små luftfickor. nu vet vi ju som sagt inte om du hade några såna små dekorationer men om du hade det så fundera på om du inte kan lägga dem ovanpå klarglaset istället.
det du säger om dichro och om röda glas får mig att misstänka att du köpt ditt glas från slöjd-detaljer och läst deras instruktion, som tyvärr är fylld av en hel del rappakalja. det glaset de säljer är också av väldigt dålig kvalitet vilket framför allt blir avgörande när det gäller det dichroiska glaset. deras är vill jag till och med hävda snäppet sämre ändå än det av märket fuseworks som noora nämner. men köper du bra dichroiskt glas tillverkat av cbs sandbergs eller austin thin films så behövs inte klarglas för att skydda det dichroiska skiktet efter bränning, det får då mer av en sidenmatt yta som också är vacker fast på ett annat sätt. och allra läckrast kan det bli om man i ett smycke täcker delar av ytorna så man får bägge texturerna i samma smyckebit
.
till sist kan jag tipsa dig om forumet smyckestillverkning i fokus också, härinne på glaskonst fusar de flesta endast i ugn (jag har nu ugn men började med burk så jag vet lite om båda och framförallt om skillnaderna), men därinne är det flera som fusar i microburk så det finns mycket kunskap och tips om just detta där
.
Hej och tusen tack för era svar :)
Jag har precis som ni gissat lagt småbitar mellan bottenglas och toppglas.. det ska jag sluta med om jag inte lägger småbitar på sidorna! Tack :)
Jag tycker att jag läst någonstans att rött glas reagerar annorlunda än andra färger och att man måste ha toppglas på det, kan säkert ha läst det på slöjddetaljer, men jag har inte köpt mitt glas därifrån:P det hade jag hunnit läsa att man inte skulle göra!
Var köper man glas från cbs sandbergs och austin thin films?
Jag har varit inne och kikat på det forumet också :) Men det är så bra att läsa i båda fourmen för att få veta så mycket som möjligt :)
På smycket i fråga som fått en luftbubbla tror jag att jag har kommit överens med mig själv att det blev ganska tufft med en bubbla, för den är mitt på, så det blev ändå snygg symetri! Men nu vet iaf hur jag ska göra om jag INTE vill ha luftbubblor och om jag vill ha luftbubblor, och hur jag ska göra om jag vill ha bort bubblorna!
Tusen tack för era svar!
Och tack för tipset om att få matt effekt på det dichroiska glaset!
åh men så bra att du dels hann bli varnad för det dåliga dichrot och dels redan har kollat in glaspratet på smyckestillverkning också 
och visst kan det vara snyggt med bubblor också
, man vill ju bara inte dels ha dem på fel ställe och dels så stora att man är rädd att de ska gå sönder med vassa kanter.
dichro från cbs sandbergs är lättast - det köper jag och många andra liksom mycket annat till fusingen företrädesvis från http://www.warm-glass.co.uk/ . bra utbud, bra priser, ännu bättre då och då vid erbjudanden, mycket human frakt med tanke på att det rör sig om något så tungt och bräckligt som glas.
dichromagic från austin thin films är svårare, på rak arm vet jag faktiskt inte längre en bra europeisk källa för det
, och det blir ju dyrt eller tom jättedyrt att ta det från usa. det fanns en utmärkt engelsk e-baysäljare, men han har tyvärr blivit tvungen att blocka alla kunder från sverige för att bli av med en galning som trakasserade hans e-baykonto och som oturligt nog för oss var just från sverige
.
den lilla skillnaden mellan dichrot från dessa två tillverkare är att dichromagic blir liksom lite skrynkligt i ytan efter bränning, men personligen föredrar jag det släta från cbs och tycker man lika som jag där så är det ju inget problem
. sen kan det visserligen finnas någon nyans man bra gärna skulle vilja ha från den ena tillverkaren, dichromagic har tex en helt underbar turkos vars motsvarighet inte riktigt finns hos cbs, menmen man överlever säkert utan den 

Enligt min erfarenhet är många transparenta röda glas lite känsligare än andra färger (speciellt gröna och blåa glas) i full fuse. Jag har samma erfarenhet från lampwork och t.o.m. från emaljering. Har man en vanlig fusingugn är det inga problem eftersom man kan styra temperatur och ramper ganska exakt, men med microburk kan man lättare råka värma glaset för mycket och för fort.
Om frågan handlade om lampwork skulle jag nog råda dig att vänta med vissa transparenta röda glas tills du har övat lite, för det blir fult brunt om man råkar värma för mycket och det är så tråkigt när ens första pärlor blir fula bara för att glaset är lite bråkigt. Å andra sidan kan det vara en bra övning i värmekontroll att försöka få rött transparent glas att bli just rött och transparent.
När det handlar om fusing tycker jag att man kan testa och se vad som händer, för det är mycket svårare att råka bränna glaset vid fusing än vid lampwork 
Opakt rött har jag aldrig haft problem med, förutom att det kan bli lite mörkare vid full fuse än man väntar sig. Med klarglas ovanpå bevaras färgen bättre och i tack fuse är det inga problem alls med vare sig opakt eller transparent.
Jag brukar för övrigt fusa ett par testpluppar av varje ny färg jag köper innan jag gör något "riktigt" med dem för att se vad de får för färg i när de är fusade.