Vilken ugn passar glasfusing bäst?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ska inhandla en ugn för glasfusing och som en riktig rookie så vill jag ha en enkel ugn. Den får kosta runt 8000 kr.
Vilken av dessa ska jag köpa eller ingen av dem?
http://www.pmc.se/ugn-for-silver-brons-kopparlera-emaljering-och-glasfusing-mm/1912-0
http://www.pmc.se/ugn-for-silverlera-och-glasfusing-invandigt-matt-ca-27x27-cm/910-0
Ny här på glaskonst.
// Maria
Det är den sista jag funderar mest på. Är det bra och lätt att använda tror ni?
den ser ut att vara väldigt lik min ugn (både uppbyggnad/form/princip och själva programmeringspanelen) fast lite mindre: http://www.warm-glass.co.uk/skutt-hotstart-pro-kiln-free-uk-shipping-p-803.html , och den är jag iaf jättenöjd med.
en fördel dock på min som jag tyckte underlättade alldeles i början och gjorde det lättare att komma igång var att det fanns några förinställda program - de var visserligen anpassade för system 96 och jag körde på den tiden bara bullseye, samt att de var nog inte helt optimala bränningskurvor överhuvudtaget - men de funkade helt godtagbart för smycken iaf tills jag hade satt mig in i det lite bättre och kunde välja mina egna kurvor. vet inte om denna har sådana förinställda program, men det har nog i såfall inte de andra alternativen du tittar på heller.
förutom att denna verkar så lik min ugn som jag är så nöjd med så skulle jag föredra ettan eller trean för att de är lite rymligare än tvåan, något litet fat eller en liten skål kan du göra i dem iaf
att ettan är så lätt låter ju trevligt, tänk att kunna flytta ugnen
!
Tack för svaret!
Det står att den har 6 förinställda program.
var såg du det xenobia? jag ser bara "Ugnen har full digital kontroll med 6 helt inställbara program."
både ettan och trean är ju amerikanska jenken ugnar, och jag hittar inget på deras hemsida heller som skulle antyda att de kommer med förinställda program. men strunt i det, det hör som sagt inte till vanligheterna ändå - så om du inte ska lägga dina ca 8000 på att köpa samma ugn som jag har från samma ställe (med moms och frakt så är det ungefär där det landar) så är inte det av nån betydelse för valet mellan de här tre ugnarna.
men jag måste säga att jag blir mer och mer förtjust i idén med den där lätta ugnen, ettan. på jenkens hemsida framgår också att man inte behöver nån sättplatta till den, det går att lägga fiberpapper direkt i botten på den. dessutom värms den upp och svalnar väldigt fort så om man kör den typen av bränningar som får gå fort så har man ju glädje av det naturligtvis. mitt åbäke kan jag i princip bara köra en gång om dygnet. hade jag varit i ugnsköpartankar nu och den där lätta fiberugnen hade funnits i en storlek större hade jag varit mycket intresserad.
Antog att det var färdiga program för olika glas. ;)
Mailade till PMC och frågade. :) Hittade ingen info på nätet när jag letade.
jag tror inte det faktiskt xenobia, 6 programplatser tolkar jag det där som. men nu får du ju dels säkert besked från pmc och dels som sagt är ju ändå inte det normala att det finns några förinställda program med - ugnstillverkaren vet ju ändå inte vad du ska ha din ugn till.
(min ugn säljs i nån form av samarbete mellan ugnstillverkaren skutt och spectrum som står bakom system 96, och det framgår då väldigt tydligt att det är för system 96 som de programmen är avsedda. men det skiljer iofs inte mer mellan system 96 och bullseye än att man mycket väl kan bränna små smyckebitar o dyl efter samma kurva, ibland har jag bägge sorterna samtidigt i ugnen. sen finns det också ett mellanläge mellan de förinställda programmen och helt egna, där man i de förinställda kan ändra endast topptempen och hålltiden där för att göra en enkel anpassning till tex en annan sorts glas. men som sagt de programmen är långt ifrån idealiska men det var ändå nåt som underlättade att jag kom igång i början)
Det kanske är så det är. Har noll koll.
Det är ju i första hand små smycken jag tänkt bränna till att börja med
Man får väl pröva sig fram och lära sig. :)
Det blev den sista ugnen. :)
Så nu ska jag lära mig den med brännkurvor osv..
vad roligt att du har skaffat dig en ugn nu, lycka till
!
Hej,
köp en ugn tillverkad i Sverige så att du kan få reparation lätt eller byte om det uppstår problem. Jag stod utan ugn i ett halvår eftersom min ugn gick sönder och var tillverkad i nederländerna vilket inte jag förstod att fråga om när jag beställde ugnen.
Lycka till med ditt köp
Carina
Förlåt nu först såg jag att du redan köpt ugn.
Allt gott
Carina
Undrar nu hur man bränner ur en ugn…?!?
Och PDF filen med alla brännkurvor för Bullseye (minns vem som lade ut den, toppen iaf :D) Ska jag ställa in de tre olika temperaturer som fanns samt tiden för varje temp? Blir väl fullfuse och sedan tackfuse.
Har både Bullseye hemma och System 96, vilken ska jag börja med eller r det vilket som?
Hoppas någon vänlig människa kan hjälpa mig.
// Maria
xenobia jag har länkat till en fil med generell brännkurva för bullseye ett par gånger här på glaskonst men ärligt talat kommer jag inte ihåg om jag gjort det till dig
- men har jag inte det så kan du ju även titta på den: http://www.warm-glass.co.uk/images/pdfs/products/Basic%20Firing%20Schedules%20for%20most%20kilns.pdf
men ang valet mellan bullseye och system 96 första gången så är de lika lätthanterliga i bränningen, men system 96 är ju lättare att skära till. i tackfuse smälter bullseye sig rundare och mjukare än system 96, den tekniska förklaringen till det har jag läst men orkar inte komma ihåg just nu
. men hursomhelst så ska du "bara" göra smycken som du dessutom kan acceptera lite varierande grad av fusning på utan att anse att de är förstörda så är det inte utan att du kan köra dem i samma bränning utan nån större katastrof - det händer det att jag gör… 
Det var en annan som skrev inlägget som hade samma ugn som mig. ;) Medverkade i inlägget. Men jag sparade ner filen du länkade till då och det var denna filen.
Men ska man ställa in alla segmentens temperaturer? Eller bara den högsta tempen, 804 grader? Eller är det beroende på ugn?
Hur bränner man ur ugnar? Läst instruktionen slarvigt, men inte hittat nåt…
// Maria
om du ska vara noga ska du ställa in alla segmentens temperaturer för den fuse du väljer att köra
. dvs om du skulle välja att bränna en fullfuse exakt enligt den här filen ska du alltså programmera din ugn med 4 programsteg, såhär:
1. 222C/tim till 677C, håll 30 min
2. 333C/tim till 804C, håll 10 min
3. högsta möjliga fart till 516C, håll 60 min
4. 83C/tim till 371C, håll 1 min
och skulle du bränna system 96 kan du sänka topptempen lite, sisådär 10C.
men detta är en ganska konservativ kurva för den som bara ska bränna små smyckesaker - men nu hade du ju också andra kurvor att använda och har jag fattat rätt så är det själva principen för hur du ska programmera i de olika stegen du undrar över, och då hoppas jag du blev lite klokare nu 
"bränna ur" ugnen vet jag inget om - det står att du ska göra det alltså? tja jag antar att det är nån tillverkningsrest av nåt slag därinne som ska förångas då och riskerar att förorena glaset om det är med första gången. om det nu inte står nåt om tempar och hålltider så skulle jag i ditt ställe chansa på att bara köra den tom i ett enda programsteg - i full fräs upp till lite drygt den högsta temp du kommer att fusa i, säg 820C kanske, hålla säg en halvtimme där och sen bara låta den slå av.