Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett03-glasblåsning
Läst 2251 ggr
Stine
0

Dekaler til glassblåsing

Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med bruk av dekaler til glassblåsing. Finnes det?

Kan man eventuelt sette på dekaler etter avkjøling og så varme glasset opp igjen?

EvaRittsel
0

Det finns dekaler till högtemperaturer dvs över 1000 grader hos Elgå porslin i Småland, Sverige, som tillverkar dekalerna åt dig efter din modell.

Köper man färdiga dekaler för keramik så är det bäst att kyla glaset först. Sätta på dekalen och sedan värma glaset till runt 800 grader. Jag sätter på mina dakaler vid slumpingen och det blir bra för fönsterglas och dekalerna för Bullesye sättaer jag på vid fullfuse av Bullseyeglas.

Stine
0

Takk for svar. Jeg lurer på om du nå tenker på dekaler til fusing? Det jeg har behov for er dekaler til bruk i glassblåsing. Jeg tror at 800 grader er for varmt for f.eks. et vinglass. Har jeg forstått det rett?

mariatingsund
0

Jag undrar verkligen vad du tänker på. Blåser du glas, då är glaset 1200 c varmt ju.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

På Kosta glasbruk använder man högtempererade dekaler som tål temperaturer runt 1200 grader. Och det är tydligen Elgå Porslin som gör dem med färger som klarar dessa temperaturer. Ring dem. De är jättebra att diskutera med!

Krillepille
0

Hej.

Jag har blåst en del glasskåler mede dekaler i såkallad Graalteknik. Och då har jag först blåst ett graalämne som sedan blir kyld och sen fäster jag på dekalerna och värmer upp allting sakta i kylugnen. upp till ca 500-530C. Lite beroende om du använder blyfritt eller blyglas. opalglas etc. det är bara att maila för mera info.

EvaRittsel
0

Visst går det att göra så här. Men man måste ha dekaler gjorda med färger som tål att stickas in i invärmningsugnen som har va 1000 grader.

Krillepille
0

Jag har användt dekaler som har varit ment för porslin/keramik och dom har funkat bra med glas.

Det gäller bara att inte ha så hög temperatur på invärmingsugnen. Då blir det inte så stor risk för att graalbiten spricker och dekalerna borjar bubbla och brinna bort.

Sen efter första laget med glaset utanpå så är det bara att skruva upp temperaturen.

EvaRittsel
0

Hallå. Jag förstår inte alls vad du pratar om Krillepille? Använder du dekaler som tål 720-820 grader och fångar an ett nytt lager 1000-gradigt glas över??? Då smälter ju dekalen bort. Du använder tydligen dekaler som tål högre temperaturer. Eller? Om inte - var hittar man dessa fantastiska dekaler??????????????