Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett02-ugnsgjutning
Läst 8457 ggr
Bertil
0

Typer av glas

Vilken typ av glas kan man använda för gjutning och vilka typer går inte och är kristallglas något som kan återanvändas?

mvh
Bertil

Anita
0

Huvudregeln är att inte blanda olika glas pga dess så olika "smältpunkt" men annars kan man använda kristallglas för sig och andra sorter för sig.

Anita

LenaR
0

Finns det någon bra tumregel för vilket glas man kan/inte kan använda till fusing? Jag är egentligen keramiker men experimenterar lite med glasgjutning och fusing, och jag har blandat alla möjliga sorters glas. Har resultate blivit dåligt har jag trott att det hade med bränningen att göra. Hur är det med Bull's eye-glas, vinflaskor, sönderslagna dricksglas…?

mvh/Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

EvaRittsel
0

Gjut med allt du hittar!

Spara gamla kristallskålar. De kan bli utmärkta att använda när du ska gjuta glas. Likaså kan du använda flaskor och glasburkar. Men resultatet blir inte likadant beroende på den glassort du använder.

Och du får ALDRIG blanda olika glassorter med varandra - då krackelerar - spricker - gjutningen för dig.

Läs mer i artiklarna om vad glas är och om konsten att INTE blanda glas!

Bertil
0

Hur vet man vilken temperatur som krävs, gör man tester eller kan men se vilken glastyp det är och således kan använda redan kända temperaturkurvor?

mvh
Bertil

EvaRittsel
1

Det finns många kända glastyper och brännkurvor till olika glas. Vad man bör vara klar över är om man ska gjuta glaset, forma det som blåsarna gör eller forma det i sk slumpingformar (bendingformar).

Tumreglen är att glas av Bullseyetyp bränns samman vid ca 835 grader, fönsterglas (floatglas) bränns samman vid 870 grader och ugnsgjutning sker vid ca 880-950 grader.

Glasblåsarna värmer sin smälta till ca 1100-1200 grader och kan sedan bearbeta glaset tills anfånget ( glaset på pipan) sjunkit till runt 800 grader - då blir det stelt och omöjligt att forma. Därför värmer de upp glaset igen i en sk invärmningsugn och kan fortsätta forma det - om och om igen till formningen (drivningen) av glaset är klar.

Varmgjutning sker oftast med flytande glas som ligger runt 1200-1250 grader för mer normalt hyttglas och flaskglas måste värmas upp till ca 1250-1300 grader för att bli bra att gjuta med

LenaR
0

Attans! Det var precis det svaret jag inte ville ha… Men då vet jag lite mer om varför mina experiment med glasgjutning inte gått så bra än. Så nu vet jag i vilken riktning jag ska fortsätta!

Bertil
0

Rent fysikaliskt så har inte glas en bestämd smältpunkt utan har ett flytområde mellan 500C (börjar mjukna) till 1500C (rinner somvatten). Genom olika tillsatser som t.ex. soda så förändras smältegenskaperna och därför måste man sortera upp det material som ska användas så att glas av samma typ ingår i gjutningarna.

mvh
Bertil

LenaR
0

Jo jag är ju keramiker, så  jag kan lite om glas eftersom jag blandar mina egna glasyrer. Men smältpunkterna för olika glas har  jag tidigare letat förgäves efter. Jag hoppades att det skulle funka ändå!

Bertil
0

Jag tror att du kommer att finna denna sajt värdefull i frågor gällande dina glasexperiment. Du har säkert själv en massa erfarfenheter att berätta om.

mvh
Bertil

LenaR
0

#9 Nä, inte så mycket erfarenheter än, men jag blev himla intresserad av att fortsätta efter att ha tittat in i Eva Rittsels fotoalbum där hon har vackra glasskulpturer… Och jag har redan lärt mig en del på den här sidan, tex i den här artikeln, som förklarade en hel del för mig!

Tack för det Eva!!

LenaR
0

För att inte tala om denna artikel, precis lika matig!

EvaRittsel
0

Jättekul att du tycker du har nytta av sajten. Kom gärna med fler frågor. Det ger mig bra tips för mindre och större artiklar där man kan reda ut sådant folk undrar över.

Tack för din hjälp!

Mvh Eva

frykis
0

Det var mycket intressanta sidor och jag ska absolut börja experimentera. Jag förstod att avsvalningen är viktig och eftersom jag har en sprillans ny ugn så kan man kontrollera den, men vilken temperatur ska man ställa in som utjämning?

Det kanske är en jättedum fråga men jag vet inget om glas.

frykis

EvaRittsel
0

Hej Frykis. Det finns INGA dumma frågor! Utjämningstemperaturen för floatglas ligger på 540 grader, för Bullseye på 520 grader. För ca 20 cm designade fat bör du utjämna i ca 90 minuter. Ju större fat, ju längre utjämningstid. För små smycken räcker det med ca 30 minuter. Lycka till med din nya ugn!

Mvh Eva

Krillepille
0

Hej.

Jag har sandgjutit en del. Och användt glaset till att blåsa glas.

Det har varit 25%blyglas.

Och den är väldigt bra och smälter vid låg temperatur.

Den glasmassan kan du få köpa via mej. Minimum 1ton per beställning.

Maila mej på: kristergood@gmail.com

Mvh Krister

EvaRittsel
0

L# 15

Krilepille! Lägg ut detta som en ny tråd svs ett nytt inlägg i vårt Forum - då ser fler att du säljer glasmassa!

Janette
0

Hej! Jag har en åttamånader son och således en uppsjö av glasburkar i vilka där varit barnmat… Nu tänkte jag listigt ;-) att de kanske skulle gå att använda till fusing alt. gjutning? Har ni någon erfarenhet av detta? Eller vet vilken typ av glas det är för att kunna ställa in bränningskurva? Tacksam för svar! /Janette *nybörjare och förälskad i glaset*

Allt gott!
Janette Skogshus

EvaRittsel
0

Du kan smälta ner dina glasburkar av barnmat. S¨å spara dem!!!!!!!!! Jag l,ägger ut det här som en ny tråd för detta är intressant.