Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: övriga-frågor
Läst 1802 ggr
aipmalmo
0

Någon som har samma ugn som mig?

jag har en Jen-ken kilns från Pmc. Innermått 27x27 (7960kr). Jag har brännt bullseyglas i smycken utan problem o har brännt en del gamla fönster där jag har större problem. Det tycks som det är nödvändigt m rätt hög topptemp samtidigt som det tycks som det bränner först samman ute i sidorna. Undrar nu om ngn som har samma ugn skulle vilja dela m sig av sina brännkurvor så jag kan testa Mvh Pia

AleZK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Några kommentarer utan att ha använt en liten jen-ken.

Fönsterglas som är från de senaste ca 50 åren är oftast sk float och har en sida med tenn-rester från tillverkningen. Det kan ge lite konstiga effekter men det är rätt at float och ibland gammalt valsat glas har högre temretaturkurvor än "normala" fusing glas. Flaskor har ännu lite högre temp.

En lite ung kan ha större temperatur skillnad på en mindre yta vilket kan spela in på större objekt.

xenobiadesign
0

Jag har samma ugn, sedan i fredags förra veckan, men har ej ännu bränt nåt. Rookie, nybörjare. Jag tar tacksamt emot brännkurvor för både System 96 samt Bullseye.

// Maria

[kissidor]
0

xenobia, den här allmänna kurvan för bullseye är inte så pjåkig att utgå från: http://www.warm-glass.co.uk/images/pdfs/products/Basic%20Firing%20Schedules%20for%20most%20kilns.pdf

sen lite slarvigt uttryckt så kan du sänka topptemparna med sisådär 10 grader för system 96 (utom slumpningen, det kan du ha samma). jag kanske får på pälsen av nån som vet bättre för att jag påstår att det är så enkelt, men vi kan väl säga som så att det funkar iaf, så länge man inte gör väldigt stora och avancerade saker Flört

xenobiadesign
0

Tackar! Sparade PDF filen. Ska bara handla symaskinsolja så får jag börja försöka fusa. :D

megn00
0

Xenobia. Vad ska du ha symaskinsoljan till?

[kissidor]
0

antagligen ska hon ha den som skärolja Glad