Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett02-ugnsgjutning
Läst 2075 ggr
Bertil
0

Krav på ugn

Vilka krav ställs på en ugn där man avser att gjuta glas? Vilken parameter är viktigast? Precission i temperaturgradienten, snabb temperaturramp, jämn värme i hela ugnen eller minimal vibration?

mvh
Bertil

Anita
0

Vad jag vet vibrerar inte ugnar men det är oerhört viktigt att man har ett bra instrument för olika temperaturkurvor. Har man däremot arbetat med glaskonst länge så gäller fingertoppskänsla utifrån glaset.

Anita

LenaR
0

Vad behöver man tänka på när man fusar glas i keramikugn? Vi skärmar av för elementen för att slippa glas som blir överbrännt och matt, men vi kör inte med långsam avsvalning. Hittills har det funkat. Är det bara nybörjartur?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

EvaRittsel
0

Att skaffa glasugn för fusing och ugnsgjutning är en vetenskap i sig. Många menar att det inte går at använda keramikugnar - men det gör det visst det. Jag har gjort det i 25 år.

Det är instrumentet för temperaturkurvorna som är det viktiga. Man måste kunna ställa in så att  ugnen värms upp relativt långsamt och att den sedan kan kylas snabbt till avspänningstemperaturen - som är lite olika beroende på vilket glas du använder. Dessutom måste ugnen kunna stå och stampa på samma temperatur mellan 30 minuter och tiotalt timmar för t ex ugnsgjutning.

Det viktigaste är alltså att ditt instrument kan styra avsvalningsprocessen - alltså inte bara köra upp ugnen till en topptemperatur och sedan slå av. Så fungerar många av de äldre instrumenten til keramikutnarna. Du ska också kunna reglera hur fort ugnen kyls av.

Läs gärna mer i artikeln om ugnsval.

Bertil
0

Här känns det som om det är mycket "fingerspitzgefuhl" och det är väl kul att inte allt går helt "geschwindt" att lära sig. Anteckningar lär väl vara A och O får man förmoda.

mvh
Bertil

LenaR
0

#4 Absolut! Vi för loggbok över både glasyrbränning och fusing, annars lär man sig ingenting eller glömmer iaf till nästa gång.

#3 Ugnsgjutning intresserar mig egentligen betydligt mer än fusing. Jag har provat lite, men jag tror jag har blandat olika sorters glas i mina formar. (Jag kan verkligen ingenting om glas.) Hur lång utjämningstid kan det gå åt egentligen? Och är det samma topptemperatur som till fusing?

mvh /Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bertil
0

Rätt och riktigt, minnet är kort även om man har ett godkännt personnummer :-)))

mvh
Bertil