sprickande glas
Vad gör jag för fel!
Vad gör jag för fel när mina glas fat spricker. Har provat olika temp från 830- 840 gr. jag har vad jag vet ingen att fråga där jag bor. Finns det möjligtvis någon sundsvallsbo bland alla medlemmar.
Jag har en vanlig keramikugn. Något fel gör jag!!!!
Där emot så blir alla smycken fina. Har provat floating glas och fusing glas och samma. Oavsett plant eller i form. Det är heller inga problem att glaset fastnar i form eller så men det spricker.
miggen

Hur ser sprickorna ut? Är de jämna och utan vassa kanter har de kört ugnen för snabbt vid uppvärmningen och är de vassa har avsvlaningen gått åt skogen? Jag måste veta mer för att kunna hjälpa dig!
Tack Jag har försökt att läsa på och tror att jag haft för snabb uppvärmning och ska prova ta ner den ordentligt.
Det ska starta en kurs i Fusing här men får inget svar når samt att den kolliderar med mina kurskvällar som är fastlagda. Så jag är tacksam om någon här möjligtvis bor i Sundsvall som jag kan köpa en kurs av. Just nu försöker jag läsa allt jag kommer över och jag ger inte upp i första taget.
Miggen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej. Det är nog som hon Eva Ritsell säger, det går för snabbt i båda riktningarna, både uppvärmning och avsvalning.
Ja antar att du har problem med Slumping: en brännkurva som den här jag skriver nertill kan du prova:
3 timmars uppvärmning till 516 grader, stå där i 10 minuter,fullfart upp till 670 grader, stå där i 15 minuter, fritt fall ner till 516 grader, stå där i 30 minuter därefter fritt fall ner till 480 grader och där får ugnen stå i en och en halv timma för att sedan slå av. VIKTIGT ÄR att du inte öppnar ugnen föränn den har en innertemperatur på under 50 grader.Den här brännkurvan innehåller 8 st segment.
Då det gäller floatglas(fönsterglas) kan du inte blanda med bulls eye därför att de inte är kombatibla och därför spricker de oftast.
Floatglas blir som du kanske redan sett mjölkigt vid bränning. Fönsterglas kör du ensamt och bulls eye kan man bara blanda med kompatibla glas.
Prova den här brännkurvvanså kanske du lyckas bättre, gör gärna ett schema med som i detta förlag 8 st segment. Det är bra att titta tillbaka på om du vill göra en ändring någonstans.
Lycka till med försöken
Björnidet