Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1594 ggr
SaraAx
0

Slipmärken

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett litet problem.

Skaffade nyss en slipmaskin och har funnit många nya möjligheter till nya former för glaset. Har dock ett problem.

Varför blir glaset matt där man har slipat, trots att man sedan kört fullfuse. Jag har putsat glaset innan bränning också, så det kan inte varit det att det funnits olja eller sliprester. Försökte även att "blankbränna" en gång till, men även det misslyckades.

Vad gör jag för fel….  Eller brukar det bli så här???

MVH SaraAx

[kissidor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ja det blir sådär - det är devitrifikation du fått. när glaset slipas med nåt ganska grovkornigt (som exvis standard grit) får man det. du kan dels skaffa dig en finkornigare sliprulle och efterslipa med den, och dels slabba på lite sånt här på den slipade ytan: http://www.warm-glass.co.uk/over-glaze-super-solution-8oz-p-929.html

mariatingsund
0

finkornig hjälper knappast, kanske lite, men rand får man ändå, mest då när man inte utgår från 6 mm-s glas. Det är rätt logiskt, glasets kant kryper då upp det försöker bli 6  mm tjock och har det slipats då blir ju som ett "svetsmärke" efter det.  Så antingen skär man glaset exakt utan att behöva efterslipa, eller slipar man ihop bitarna så petigt man bara kan och sen täcker med en klarglas bit.

.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[kissidor]
0

maria jag bugar för ditt enorma glaskunnande i största allmänhet Glad men här håller jag faktiskt inte med dig - jag säger att det hjälper för att jag av egen erfarenhet vet att det hjälper. jag formslipar massor (alltså inte slipar för att jag lagt/skurit slarvigt utan medveten formslipning) och använder jag finkornigt och efterslipar med så får jag inte kanten. det låter som att det kanske skulle kunna vara en annan kant du tänker på än den jag tänker på? den jag tänker på är devitrifikation och den uppträder även på objekt som inte gått till fullfuse - och då hjälper det med finkornigare efterpolering eller att smeta på overglazeguckat.

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då det blir ibland ojämna kanter vid första bränning på 3 mm-s glas,  slipar jag dessa med finkornig slipsten med vatten,  då får jag alltid en kant vid andra bränningen. Jag bifogar en bild, det blir då till och med pyttesmå bubblor.

Men det är klart, jag är ingen expert på detta område…tyvärr

[kissidor]
0

ok maria jag ser märket, men det där är ju bara på själva "kantens kant" om du förstår vad jag menar Skrattande. det jag talar om är en rejält mjölkig och missprydande devit som täcker hela den slipade ytan. den där lilla randen du har där kan jag leva med Flört

mariatingsund
0

det var väl bra, hihi, ärligt talat så stör det inte mig heller, nästan snyggt på just änglar, de får lite "aura" Flört Jag tyckte Sara i  första inlägget hade sådant problem. Men hursomhelst tack för dina fina inlägg :-)