Var köper ni ert glas ifrån?
Jag vill ha lite större skivor av transparent klarglas, svart och vitt opakt, samt dichroiska av god kvalitet.
Älskar glaset jag köpt från Ateljé Karl men det är så små bitar. Vääldigt bra kvalitet. :) Vill ha sådana fast större bitar. Och de ska vara till smycken.
// Maria

Jag köper ibland från WarmGlass eller Cebex (bor själv i Malmö ).
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har handlat ett par ggr från Warm Glass. Det har funkat jättebra, förutom när jag första gången köpte EN stor skiva (ca 50 x 50 cm). Den gick sönder i frakten. Men de var väldigt hjälpsamma då och jag fick rabatt p g a att det gått sönder. Jag kan tänka mig att de har lättare att emballera och packa flera större skivor, och då är det nog större chans att de håller.
Ska du göra smycken kan du beställa ca 20 x 25 cm stora bitar. De räcker länge till smyckestillverkning. Alla sådana har varit hela när de kommit fram till mig. Jag kan varmt rekommendera Warm Glass! 
ansluter mig helt och fullt till rekommendationerna av http://www.warm-glass.co.uk/ ! utmärkt utbud och bra priser, samt att tack vare att de är så stora och skickar så mycket inom europa så har de uppenbarligen ett väldigt bra fraktavtal - frakten inte är dyrare än inrikes.
du skulle egentligen kasta dig in där ögonaböj, för de har just nu rea med 30% på allt planglas, och rean slutar ikväll!!! (en sådan rea brukar de ha två gånger om året har jag för mig, så det vore ju bra om du hann utnyttja denna och slapp vänta tills nästa vår
)
förresten glaset ateljekarl har är bullseye, vilket också är vad warm-glass för.
Jag har också goda erfarenheter av att beställa från warm-glass. Men jag fusar mest med System 96 och de har inte speciellt stort sortiment av detta. Har handlat deras mix satser med dichro glas och de är bra med de har endast enfärgade bitar. Så nu undrar jag om någon kan tipsa om billigt och bra System 96 glas!
Var in där igår och skulle beställa men med VAT och frakt blev det ju bra mycket extra. Men vilket utbud. Och så hade de ju dichroiskt glas från CBS som ska vara det bästa dichroiska bullseye glaset. Men vad er tekla eller vad det nu hette som var kompatibelt med bullseye? // Maria
xenobia det blir mycket billigare även med frakt och moms, titta en gång till och räkna på det så får du se - speciellt nu som sagt (jag mindes fel, det är ikväll rean slutar så du har fortfarande chansen)
tekta är ett maskinkavlat glas som är kompatibilitetstestat med bullseye (faktiskt så tror jag det är konkurrenten spectrum som tillverkar det). jag använder alltid tekta själv till mitt bullseyeglas, det är förutom att det är billigare även lättare att skära eftersom det genom maskinkavlingen är slätare. dock vet jag en tjej som tycker hon får bättre och klarare färger när hon istället använder bullseye crystal clear, vilket du ju iofs kan kosta på dig så länge du bara gör smycken och det inte går åt så mycket glas.
Nu beställde jag. :) Även flera dichroiska färger som var helt underbara. Nu blir de att vänta på paketet.
kul
! räkna med att det tar ca en vecka från att du får mailet om att de skickat paketet - vilket de normalt sett gör samma eller påföljande dag men nu i och med rean får man ju räkna med att det kan dröja lite längre.
petsjo förresten, det är lite knöligt att få tag på fint system 96 dichro ja! jag använder kanske mest bullseye men till fat och skålar gärna system 96 för att det blir ganska stor prisskillnad då, och då får jag ju spill som jag vill göra smycken av och så behöver jag dichro till det med… och då brukar jag faktiskt snoka runt på e-bay. här tex har de hyfsat mycket 96 dichro: http://stores.ebay.com/BlueHills-Glass-and-Beads/96-COE-/_i.html?_fsub=148969010&_sid=778056020&_trksid=p4634.c0.m322
Tack för tipset om e-bay. För mig var det ett stort steg att handla utomlands på warm-glass, så jag har inte kommit till e-bay steget ännu… Men vad gör man inte för att få tag i fina glasbitar!? = )
exakt
. man drar sig ju av naturliga skäl för att handla utanför eu eftersom det blir dyr frakt och dessutom införselavgifter - men när man inte hittar det på närmare håll eller om det ändå blir billigare att ta det därifrån så…
det är iaf tycker jag ett bättre alternativ att köpa dichroiskt glas på e-bay, för där kan du hitta de som skickar med vanlig post (first class mail) och då blir inte fraktkostnaden så hysterisk som den blir om du köper från stora firmor som tex delphiglass. köper du en ynkans liten dichrobit som mycket väl kunde ha fått åka i ett vanligt bubbelkuvert så stoppar de ändå den i en stor fet svindyr kartong som dessutom alltid fastnar i tullen i malmö - medan det lilla kuvertet från en e-baysäljare kan slinka igenom tullen utan införselavgifter.
men visst är det tokigt att det inte finns mer än cerama/cebex-utbudet av 96-dichro på närmare håll - skulle nån hitta en bra källa inom eu så vill jag gärna bli tipsad för jag har gått bet på det