Maskeringstips?
Jag har försökt mig på att blästra lite men sanden river sönder eltejpen som jag maskerar med. Jag har förmodligen för "rivig" sand. Finns det något annat mer hållbart material att maskera med, kanske något som går att måla på glaset? Tacksam för tips.

Det finns en stark tesa tejp, du kan inhandla sådant i verktygsaffärer, om du ber om tejp för blästring. Den är rätt dyr, men det håller länge, innan kanterna blir fransiga.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack för tipset!

Det här ska jag testa! Har nu inköpte en bläster. Men var hittar mnan firmor som gör deklaer man kan blästra?

Varför inte skära ut motivet själv? Jag gör alla mina planglas för hand (bild) . Bara smågrejer gör jag med dekaler.

Maria!!!!! Du jobbar med blästringen så man blir knäsvag. Det är ju helt fantastiskt!

Själva blästringen är ju ite svår. Det bara det att jag efterarbetar med både slipning, gravering och polering, och det är det som gör att det ser mer ut kanske.

Jag anade att det inte var så enkelt. Jag ser fram emot sportlovet då jag får komma till dig.
Var kan man köpa en bläster? Jag har bara sett grova dito, som de blästrar bilar med, det kan väl inte vara en sådan du använder Maria?

jo, saken är inte hur blästerskåpet ser ut, utan vilken tryck och sand man använder. Jag kan berätta att jag har även blästrat med så grovt sand (?) så att mina vinglas blev gropiga, helt underbara, Som Ittala glasen, fast mycket stiligare 
Hej Annika!
jag brukar använda TESA vävtejp som jag tycker funkar vid blästring.

Gå på Claes Ohlson och köp varningstejp, 69:-
den är ju visserligen inte genomskinlig, men ack så bra den är!!!
Den är jätte lätt att skära i och den är lätt att fasta på glas utan att det blir luftbublor.
Vävtejp? antar att det är sån tejp som det är som tunna trådar i? Jag kan verkligen inte jobba med den tejpen, det är ju jätte svårt att skära i…
Jag håller mig i alla fall till varningstejp, så nu har du fåttmitt tips… =)
Kolla bilden så förstår du vilken tejp jag menar…

Tack för nya tips!
Jag ska försöka få tag i finare blästersand och minska på trycket så jag inte blåser bort tejpen. Nu har jag fått tag i en gravyrpenna så blästerförsöken ligger lite nere. Det är så mycket man vill prova på och lära sig!
Oj, jag glömde kanske säga att det jag blästrar är mest rutor och fyrkanter o.s.v och behöver inte skära i tejpen.
Men när jag får möjlighet ska jag testa Clas Ohlssons varningstejp.

Lycka till!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har det gått ett par år, men ville tillägga ett till tips, om man diskar glaset i varmvatten så glaset är varmt när man maskerar, då fäster tejpen bra mycket mer. Men se upp så du inte sträcker eltejpen så den krymper under arbetets gång.