trög
Hej..
Jag har nyligen börjat gravera på glas.. tycker det är jätte skoj.. men nu har jag försökt att läsa mig till hur man gör djupgravyr.
Men jag fattar typ nada..
När jag graverar har jag märkt att det är bäst att använda runda diamantstift. men det är bara så långt jag har kommit..
Kan inte någon ta sig tid att förklara för ett dumhuvud som mig.. ler.
// Nyfiken Jenny

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För det första: ingen är trög bara för att man inte kan något som man aldrig har gjort.
Djupgravyr påminner om ett avtryck i våt sand fast i stället för "tryck" gräver man fram motivet millimeter efter millimeter med små stift, putsar ytorna med lägre hastighet, och polerar för slutfinish.
Man använder alltid största möjliga stift som man bara kan i angivet motiv, och alltid hög hastighet i början. Sen använder man samma stift på samma ställe med lägre hastighet, det är ju som att slipa trä med olika grova sandpapper. Man lämnar så kallade ryggar i gravyren som man sen polerar med gummitrissor för att få skuggeffekter.
Bifogar en bild, den nedersta visar snittet på en glasyta då du graverade två streck bara. Den översta är samma men där har du grävt ner betydligt djupare i glaset och fått dina "ryggar" för att få reliefen att se ut som den du vill avbilda. Om du tar o värmer lite cernitlera i din hand så den blir formbar, och trycker in leran i fördjupningen som du skapade, då ska leran se ut som det mönstret som du hade som förebild.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack snälla för den förklaringen.. du vet inget bra nybörjar motiv..
och du gör jätte fina saker Maria..
// Nyfiken Jenny

Du kan ju börja med ett plommon.

Det är ju bra början. Om du vill djupgravera djur, kan du titta på denna bild på ett pågående arbete.

o när man har putsat ytorna och polerat

med vad putsar och polerar du med???
Jätte fin bild
// Nyfiken Jenny

Det som jag skrev i inlägg ett. Att du tar och går genom ytan med låg hastighet. Och polerstift finns i olika gummimaterial i olika former.

jaha.. så då börjar man med ett typ diamant stift och gör djupet sen polerar man med gummi stift.. Häftigt..
Jag kan massa om smycken men sen fick jag för mig att det kunde vara roligt att hitta en ny hobby.. och då blev det glas gravyr.. och det kan jag inget om..
finns det böcker man kan köpa om sånt???
// Nyfiken Jenny

Det är dåligt med lärobok, jag har påbörjat en men tidsbrist… och tidsbrist…
Jag håller ju kurser men om du ska ha det som hobby då tycker du förmodligen att det blir dyrt. Sanningen är ju att man lär sig hundra gånger mer om man kan titta på hur en annan - som kan - graverar. Att försöka få det i bokform eller skriftligt här är stort sätt omöjligt. Jag hjälper så gott jag kan, men vet inte om det räcker. Vet inte om du bor nära ett glasbruk, men om man kan ordna ihop en semester t.ex. med att stanna på ett ställe när någon jobbar med glasgravyr, vore mer givande än att läsa texter. Jag har faktiskt inte försökt på youtube men det borde ju finnas lite filmer där.
om du vill se hur andra gör så kolla på You Tube där finns det massor men filmer där dom graverar glas

#11 vill bara uppmärksamma att dessa filmer på youtube föreställer sk kasningar som liknar gamla tidernas gravering, då man inte hade roterande stift och kunde utföra djupgravyr. Djupgravyr är något helt annat, och mitt tips är att fynda någon gjuten kristallskulptur och försöka efterlikna. (Jag menar t.ex. Målerås djuren i block)

Jag ska nog testa det. Blir nyfiken på det. Men nu så graverar jag för glatta livet. Ska stå på en marknad på lördag och sälja. Vi får se hur det går där. Ler.
// Nyfiken Jenny

Berätta gärna :-)

Japp. Det ska jag. Vart kan man köpa gummistift? Skulle vilja köpa ett par stycken.
// Nyfiken Jenny

Även jula har till sådana maskiner som de säljer, sen Forshaga dentaldepå, eller essemce. Bara kolla uppgifterna på hitta.se, men kanske vi har adresserna bland leverantörlistorna. Bara kolla hur tjocka mandrellerna är så de passar.

Jaha. Trodde det fanns att köpa till min dremen.
// Nyfiken Jenny

Det finns säkert, kvaliten skiljer sig lite, men testa dig fram med ollika :-)

Men du visade en bild med såna.. är det inte såna så det passar till min dremen..
// Nyfiken Jenny

Det är bara skaftdiametern som eventuellt inte passar, men det finns en chuck (övergångspryl) som gör att du ändå kan använda dem.

okej.. men vad är det för polermaskin du tycker att man ska skaffa..
// Nyfiken Jenny

Det är bara stift det gäller, till samma maskin, kolla denna http://www.youtube.com/watch?v=v2mvhlr6-tE&feature=related

Häftigt.
// Nyfiken Jenny