Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 2691 ggr
jagga-ewe
0

smälta flaskglas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det nån som vet om en hot head klarar av att smälta flaskglas? Jag ska inte göra pärlor av det, utan kombinera det med smidesjärn i typ "rabatt-pinnar". Jag är lite snål där, vill inte ta av mitt "fina" glas till sånna saker när det finns flaskor med exakt rätt gröna nyans. Pinnen på bilden är Effetre-glas, men det vore roligare med flaskglas.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

AleZK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns ganska stor variation i flaskglas men temperaturerna för motsvarande full fuse ligger kring 30-40C högre. Det man skall vara försiktig med är att flaskglas har ganska lätt för att devitrifieras (tappa glansen)

noora
0

Vad jag har förstått går det utmärkt att smälta flaskglas med hothead. Det svåraste är att få isär flaskan till ett sådant format att det är hanterbart i lågan. Men om du lyckas få till remsor eller långa skärvor som inte är allt för breda så är det bara att smälta på. Ta det bara väldigt lugnt när du introducerar glaset till lågan så att det inte spricker av värmechock när det är bredare bitar än de vanliga 6 mm-pinnarna.

noora
0

Kul idé för övrigt Glad

Ulvdotter
0

Oj vilken rolig idé! Du får gärna skriva lite om hur det gick, ska förhoppningsvis snart införskaffa ett lampwork-kit med en hot head och det hade varit roligt att prova på att göra småsaker av flaskglas. Glad