Ny ugn?
Funderar på att köpa en ny ugn. Har nu bara en liten för smycken i glas och silverlera se bild

Börjar bli sugen att göra lite större grejer som fat och skålar , vad tycker ni jag ska köpa då? Eventuellt så vill jag även börja med lamwork och behöver en ugn, för att härda pärlorna tror jag, bäst om jag kan använda samma
/Gunilla
hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga ut gunilla? och ska det vara en ugn som går på vanlig enfas?
själv har jag en sån här som räcker ganska långt: http://www.warm-glass.co.uk/skutt-hotstart-pro-kiln-free-uk-shipping-p-803.html (priset är exkl moms och frakt) men jag ska inte sticka under stol med att jag ibland önskar att jag hade en bara ännu liiiite större ugn
, men av vad jag kan se när jag kollar runt så är det svårt att få det utan att gå upp väsentligt i pris och att dessutom inte längre bara kunna stoppa in den i ett vanligt vägguttag.
i den här ugnen kan jag bränna runda fat på upp till 32 cm och kvadratiska på upp till 22 cm - det skulle gå att klämma in en aningens större ugnshylla och då få ut ett par cm till. höjden är 16,5 cm vilket duger bra för skålar, men ibland kan man tycka det vore roligt att kunna göra högre vaser eller ha bättre fallhöjd för en pot melt

Jag tror jag även kan använda trefas. Den du visar blir det ca 7000 med frakt? Jah kan tänka mig ett pris mellan 7000-10000.
Kan man även lägga in mandrillerna med pärlor i den?
nej det blir 7500 med moms och 8500 med frakt - jag köpte min med £75 rabatt i advent förrförra året så då blev det ju lite mer uppenbart att jag tjänade på det, men även med ordinarie pris så ser man ju ganska snabbt att man får rätt mycket ugn för pengarna vid en jämförelse.
det är ju bra iofs att du har möjlighet att använda trefas också, men man får ju också tänka på elförbrukningen, samt att jag tror inte du får en sån ugn för 10.000, då måste man nog upp i minst det dubbla.
jag håller inte på med lampworking själv så jag vet inte - vad är det som krävs för man ska kunna göra det då?

Nej, det går inte att lägga mandreller med pärlor på i den ugnen. Det behövs en pärl-lucka som är lätt att öppna och som mandrellerna kan sticka ut genom.
Eller jo, rent teoretiskt kan man öppna ugnen och lägga in hela mandrellen om ugnen är tillräckligt stor eller om man kortar av mandrellerna så att de ryms i ugnen, men det känns inte så praktiskt.
Paragon SC2 är ett exempel på ugn som finns med pärl-lucka i dörren: http://www.warm-glass.co.uk/paragon-sc2-with-bead-door-free-uk-shipping-p-2778.html
Paragon SC2 är en bra universalugn men tyvärr inte tillräckligt stor för att fusa större fat (hyllan är c:a 17 x 17 cm). Jag har spanat runt lite men inte hittat någon större fusing-ugn med pärllucka.
Ett problem med pärl-luckan är att den är sämre isolerad än resten av ugnen och gör fusingen ojämn. Vill man både fusa stora fat och avspänna lampworkpärlor är det förmodligen bäst att ha två ugnar.

Ja, det kostar att hålla sig på topp:)
Får ta och fundera på vad jag ska satsa på .

Om du vet att du ska hålla på med glasfusing och funderar på lampwork tycker jag att du ska satsa på en bra fusing-ugn. Man kan låta lampworkpärlorna svalna i vermikulit eller fiberfilt och sedan avspänna dem i en separat vända i ugnen. Det funkar så länge du inte gör så stora pärlor att de spricker om man bara låter dem svalna i vermikulit.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej ! jag har en stor ugn som jag vill sälja pga att jag inte har plats för den. den är inköpt på Art4Fun Strängnäs. Ugnen har använt ca 7-10 ggr alltså som ny. Modell: Evenheat Kiln Model BE GTS 2541, 400V, 15,7 A. yttermått på ungnen är: br: 110cm, hö: 40cm dj: 80cm. Finns i Stockholm. Mvh Kristina
Här är en ungn som verkar klara det mesta men den kanske har för liten brännkammare
http://www.warm-glass.co.uk/nabertherm-mf5-multipurpose-kiln-free-uk-shipping-p-1941.html
Chamber Size: The rectangular chamber is 22 x 24 x 10cm, and the maximum shelf size is 21 x 23cm.