Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2212 ggr
Annicka.C
0

Coe nr?

Hej!

Jag har köpt lite färgat glas av en glasfirma, för att testa fusa smycken av. Glaset är handvalsat och likt bullseye i strukturen, det används till kyrkfönster och till blyinfattade fönster, är det någon som kan ha en bra gissning om vilket coe nr det kan ha? Tack!

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

AleZK
0

Det är som att slå men tärning utan att veta tillverkaren!!

Och även om man vet det så är detta glas nog det som kallas tiffanyglas. och man tänker inte på COE när detta tillverkas så även glas med "samma" färg och struktur kan skilja i COE. Med de ligget "nog" innom intervallet 90 till 98, men en massa 0(nollor) framför

AleZK
0

Detta med mellan 90 och 98 gäller om det är någon av de amerikanska tillverkarna i Oregon/Washington Bullseye, Spectum Komomo mfl.

Annicka.C
0

Ok! Tack!

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

som alezk nämner så vill jag också poängtera att det här glaset är inte avsett för fusing och därför inte kompatibilitetstestat - det är alltså inte alls säkert att du kan blanda ens de som till synes är av samma sort fast bara olika färg utan att det spricker för dig!

det är förmodligen den främsta orsaken till att fusingglas är väsentligt dyrare än glas från samma tillverkare och som ser likadant ut eller ännu vackrare, det kostar en sudd att få till och garantera att alla sorterna funkar med varann.

det kan även vara så att ett vackert sådant glas ser mindre roligt ut efter att man fusat det, för att det är inte gjort för det. det kanske blir opakt eller byter färg på ett väldigt oönskat vis - för att man har inte brytt sig om de egenskaperna när man tagit fram glaset, då det som sagt inte är tänkt att brännas.

mariatingsund
0

Tiffany glas kan bli väldigt fult efter fusing. Jag fick slänga en del när jag testade. Ändrar färg, blir matt och rynkig. Iofs jag brände annat på 860 grader i samma veva och det hade definitivt varit för hög temp. men ändå. Testa några småbitar på lägre temperatur i så fall, sen kan du dela dina erfarenheter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annicka.C
0

Tack för rådenGlad. Jag fick min hot pot från Tyskland idag, beställde i måndags…600:- + 150:- frakt för den största! *LYCKA* Provade fusa det gröna glaset, blev en fin cabbe men med en liten svart oregelbunden klump i mitten. Ska prova de andra färgerna nästa bränning.

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

åhå, du hittade ett bra ställe i tyskland också, vilket var det? från england brukar det också vara bra pris och vettig frakt på hotpotarna.

förstår att du är lycklig, det är så roligt med glas Skrattande!

ett tips - inne på smyckestillverkning i fokus finns det ett delforum för glasfusing och silverlera, och där är det flera som har hotpotar och det finns flera väldigt informationsrika trådar om fusing i microburk där. härinne på glaskonst har ju de flesta ugn, så just det som är specifikt för microburksfusing kan det vara lättare att få råd och svar om inne på smyckestillverkning Flört

Annicka.C
0

Ja, jag hittade dit i förgår Glad. Jag bestälde min från hotpot-shop.de  Leveransen tog bara 3 dagar, så jag är helt nöjd.

Mvh.Annicka