Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 7656 ggr
Evapeva
0

Gammalt fönsterglas

Råkade krascha en ruta när jag renoverade fönstren därhemma, dumt, men bra! Fick äntligen anledning att prova att fusa fönsterglas! Glad

Försökte kolla vilken sida som var "tenn-sidan" med hjälp av vattendroppar, men det gick sådär…tyckte inte att jag kunde se det riktigt. Gjorde ett fat och det blev mjölkigt.

Funderade lite och kom på att jag nog läst någonstans förut att metoden att tillverka fönsterglas på tennbädd kom till någon gång på 50-talet. Vet någon här ifall det stämmer?

I så fall var det inte konstigt att jag inte kunde urskilja tenn-sidan, för mitt glas är från 30-talet… Glasen är lite vattrade, ser lite ut som att det rinner vatten på dem när man tittar ut. Glasmästaren kallade det för "kulturglas" när jag skulle byta den kraschade rutan.

Och då kanske det blev mjölkigt (devit) p g a hög ålder istället? Någon som vet?? Är nyfiken på vad deviten egentligen berodde på!

Lorita
0

dom gamla glasen var väll blåsta har jag för mig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Björnidet
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Evapeva.

Fönsterglas är floatingglas och självklart går de att fusa men man skall inte blanda bulls eye med dom för det spricker.

Varför blir fönsterglas mjölkiga: Jo, de gjuts på en bädd av ibland tenn eller bly ibland på annat undermaterial, detta medför att glaset får en hinna som när den upphettas blir mjölkig svårare är det inte.

Om du vill slumpa fönsterglas kan du skära till och lägga ihop ett större antal till den tjocklek du tycker och bränna ihop dem med tacfuse/halvfuse, skivorna limmas då ihop och sedan kan du lägga den skivan över en rostfri bunke som du behandlat med separator och sedan slumpa allt, Du får då en skål eller vad du valt för form som är matt på båda sidor och den är snyggt mjölkig rakt igenom. Kom bara ihåg att du skall ha hål i botten på den rostfria bunken så att luften har någonstans att ta vägen.

Lycka till

Björnidet

Evapeva
0

Tack för svar Björnidet! Men jag vet redan att fönsterglas blir mjölkigt, p g a tennsidan. Glad

Min fråga avsåg mer hur det är med äldre fönsterglas (mitt är från 30-talet), har de också en tennsida? Eller blir det mjölkigt p g a andra orsaker (t ex ålder)?

Jag har fusat det gamla glaset och slumpat skålar, det har fått en grön ton och är mjölkigt. Dekorativt i sig, men eftersom jag är vetgirig ville jag veta varför det blev mjölkigt, om det nu kan vara så att gammalt fönsterglas inte har en tennsida?!

Elsap
0

Har hört nåt om att det har med blyhalten att göra. TROR att äldre glas blir så pga bly i glaset.

mariatingsund
0

fönsterglas har aldrig bly i sig. Har aldrig haft. Blyet tillsattes när man ville ha en klarare samt mjukare glasmassa för blåsta kristallpjäser för att kunna slipa/gravera på.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Elsap
0

Bra att veta! Tror faktiskt att jag LÄST det nånstans men allt ska man ju inte lita på minsann =)

Elsap
0

Aha, nu har jag hittat det: Det gällde visst gammalt dricksglas, prydnadsglas o liknande. Just fönsterglas stod inte med i texten…

Björnidet
0

HEJ IGEN.

Har varit borta ett tag och inte kunnat följa med i samtalet.

Den som påstod att glas aldrig har haft bly i sig har delvis fel, därför att glas används som strålskydd vid röntgen och på flera andra ställen.Blyoxid blandas då i olika mängd i glasmassan för att få fram det strålskydd som behövs.

Att blanda rent bly med glasmassa ter sig tämligen orimligt för hur skulle det se ut, det har nog aldrig hänt,nä det är blyoxid som finns i glaset och troligen är det därför det blir mjölkigt eller ibland lite grönskimrande.

Att fönsterglas gjutits på tennbädd är väl allom känt och det mariatingsund menar är nog att det varit blyoxid som blandats i glasmassan för att kristallen skall lättare kunna slipas.

Själv har jag fusat fönsterglas av modernare typ och inte märkt att det blivit mjölkigt någonstans, kanske därför att jag bara haft 2 varv med glas och båda lagda åt samma håll på varandra.Vid fusing av fönsterglas gick det utmärkt att måla med glasfärg på det undre glaset som gav mycket bra resultat.

Kommer att prova med fem varv fönsterglas(modernare glas) för att sedan slumpa över en form och se vad som händer.

Jag hoppas det finns någon som läser detta och ytterliggare kan svara på de frågor du ställer.

Björnidet
0

Föresten detta med tennsida.

På youtube har jag någon gång sett en kvinna som drog med naglarna under glaset och fick fram ett ristande ljud för den sida som är tennsida. Själv har jag inte provat detta men varför inte, hade man som man haft naglar som sticker ut tillräckligt kunde man ha provat den metoden men tyvärr så är mina för korta.

Björnidet
0

En tanke till.

När jag hade glasblåseri för neonrör och laberatorieglas på 60-70 talet kommer jag ihåg att vi kallade neonrören vi använde som blyglasrör eller senare som rör av sodaglas.Troligen var detta blyglas glas som hade en viss mängd blyoxid i massan, vad sedan sodaglaset hade kan jag inte med säkerhet säga.Båda glasen hade enormt lätt att bli späningar i varför de alltid fick avkylas i en stor ugn.

Till labb-glas använde vi pyrexglas som är något helt annat och starkare.

mariatingsund
0

Björnide, du måste nog läsa inlägget innan du kastar det, fös det snackas om FÖNSTERGLAS utan bly!

Evapeva
0

Nu blev det mycket snack om bly (eller avsaknad av bly…) här och det känns som om det mitt inlägg har blivit "kapat"… Är det fortfarande ingen som kan svara på min fråga??

Har fönsterglas äldre än från 50-talet ingen tennsida?

Vad beror i så fall deviten på?

mariatingsund
0

Förlåt, det var inte meningen. Tydligen kan inte vi veta, men du kan ju ringa och fråga glasforskningsinstitutet, där borde du få ett korrekt svar. Eller om du försöker nå glasteknikläraren på glasdesign utbildningen på Växjö Universitet.

AleZK
0

Är glaset äldre än 1950-taler så är det inte float glas och har då inte tennsida. Pilkington utveckade float på 50-talet.

Devit kan bero på att glaset inte är rengjort före bränning, det finns damm i ungnen, glasset innehåller kalk ellerorenheter vid tillberkningen. Är glaser äldre än 50-talet är det valsat och "ojämnare" än float.

Evapeva
0

Tack AleZK! Jag gjorde rent glaset mycket noga före komposition och bränning, så orsaken är väl troligen att det innehåller kalk eller andra orenheter. Jag kan nog aldrig få reda på den exakta orsaken…

Nu är min nyfikenhet stillad för en stund! Glad