Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2700 ggr
enterx
0

Tungt ibland...

Jag älskar glas! men just nu är det tungt. Jag har inte haft annat än problem sen jag köpte min fusingugn. Hade tänkt arbeta med fönsterglas och har samlat från grannar i trakten då dom bytt ut glasen i sitt hus. Det är helt enkelt för dyrt att köpa in glas till dyra priser då man ska lära sig detta med att smälta glas.
På dessa glas kan tydligen inte se vad som är blysida med UV-lampa och vattendroppar är jättesvårt, det blir fel i varenda bränning. Nu ska jag börja med attt provbränna varenda glas jag ska använda innan jag gör något som är lite arbete med.

Färger till glas och också ett kapitel för sig. Hittar inte färger som riktigt "lyser" så som färgerna gör från glasbruken. Frittor blir inte riktigt jämt och blyfria färger har inte den lystern som jag eftersträvar. Varför går det att framställa bylleyeglas med härliga färgen men själv kan man inte alls nå upp till något som är hälften så bra som dessa glasfärger. Dom måste ha tillgång till helt andra sorters färger.

Efter en misslyckad bränning i natt med fel sida upp och taskiga färger så är jag beredd att ge upp. Kanske är det så att jag inte är rätt människa till detta.

Ursäkta den negativa tonen men idag är det inte roligt.Ledsen
I morgon känns det nog bättre…..Glad

Annika_Larsson
0

Tappa inte modet!

Vissa gamla fönster har tenn på båda sidorna, varför vet jag inte men det syns tydligt med UV-lampan. Fråga hos glasmästaren istället om du kan få lite avskärningar. Det är inte så breda bitar men det är nytt glas som alltid ger bra resultat.

Att glaset blir matt i bränningen kan ju också bero på annat än att det ligger med tennsidan upp. Det kan bli devit på glaset om man inte får ner temperaturen snabbt i området 800 till 700 grader C. Det kan också vara bra att vädra ordenltigt om du har mycket experiment i ugnen… Rätt separator är också viktigt. jag har märkt att separator avsedd för Bullseye-glas reflekterar värmen bättre vilket gör att brännkurvan inte stämmer om jag använder den till floatglas.

Så fortsätt att testa! Det (nya) fösterglas som jag får hos glasmästaren brukar inte bli matt även om jag råkar lägga det med tennsidan upp.

mariatingsund
0

Tyvärr är det också sant att man inte kan åstadkomma färgat glas utav fönsterglas målat med glasfärg så det ska se ut som när glasblåsarna gör glas med färg. De använder då tappfärg, dvs att hela glasmassan är genomfärgad. Om man använder klarglas och färgpulver, kan det bli rätt taskiga resultat där också. Det gäller att hitta rätt färg, rätt temperatur, rätt glas, men har man skaffat kunskapen, då är möjligheterna outtömliga! Det är bara lärotiden som är svår. Så upp med hakan!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

enterx
0

Tackar för era svar!! Det är nog sant att det mesta glaset jag har samlat på mig inte går att använda. Tyvärr har jag fått ihop rätt mycket. Nu sist fick jag några stora rutor 1.60x2m och så var det härdat glas! Nu blir det till att köra några lass till tippen. Det är bara att börja om igen och leta rätt på en glasmästare. Vilket jobb man går igenom innan man börjar hitta rätt. Tur att denna sidan finna annars hade ugnen åkt ut genom fönstret för länge sen.

Lärotiden är mycket svår och det gäller att ha en del pengar på lager….Det lättaste måste väl vara att använda sig av Bulleye, då vet man vad det blir men jag vill försöka med fönsterglas.
Nu ska jag koppla av ett tag och sen ta ett nytt grepp om det hela….Glad

Lisamona
0

Det fin 96 glas ochså på Cebex och det är lite billigare  och finns massor av färger och brännkurvorna skiljer sig inte så mycket.

Ge inte upp det är otroligt roligt och det är misstagen man lär sig av

Lycka till

mariatingsund
0

Ta det med ro, om du går vägen från början, då lär du dig massor på vägen. Man ska aldrig ge upp utan leta efter möjligheter i alla misslyckanden. Om du ser en effekt någon gång, kan du utnyttja det i framtiden.
Även om de första stegen är svåra att gå så lär sig alla att gå :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ahnna
0

Var bor du? Jag letar efter fönsterglas att bygga drivbänkar av, så hör gärna av dig om du bor mellan Stockholm och Hudiksvall. Flört

Säkerligen finns det andra som letar glas av samma anledning, så du kanske kan annonsera "gratis glasrutor mot avhämtning" så slipper du åka till soptippen med det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[kissidor]
0

ett litet påpekande bara, har ni som skrivit på slutet sett att enterx startade denna tråd för drygt fyra år sen… Flört?

enterx
0

Det är bara kul att ni skriver! Jag följer denna sajten hela tiden.  Jag är fortfarande igång med glaset och har nog testat det mesta nu men ännu inte bestämt mig för vilken inrikting jag ska satsa på.

Jag älskar att experimentera och det gör att så fort jag kan något så går jag vidare på nästa metod. Vid ett tillfälle sprängde jag hela inredningen i ugnen men har nu lagat den. Det var tufft att vara utan min ugn…

Det svåra är att kostnaden är relativt hög när man ska göra något eftersom glas är dyrt och därför försöker jag köra på linjen att göra så mycket jag kan själv, vilket tar tid men är kul.

Ha en bra jul allihop!