Starta upp med glasfusing och börja använda ugnen
Är nervös nybörjare som ej ännu vågat använda min ugn, har denna från PMC http://www.pmc.se/ugn-for-silverlera-och-glasfusing-invandigt-matt-ca-27x27-cm/910-0
Var nån som hade likadan eller liknande ugn.
Jag har två funderingar kring min ugn:
1. Hur bränner jag ur den?
2. Hur ställer jag in den för Bullseye repsektive System 96?
Har allt hemma som behövs för glasfusing, men ej vågat (hunnit) starta.. S
Hej! Du borde kontakta pmc som du köpt ugnen av för att få brännkurvor.
MLL
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej grattis till din ugn. jag har en lika dan och har haft den i 2 år. är helnöjd men det krävs många bränningar för att hitta rätt kurva till rätt föremål. rekomenderar att du dokumenterar alla bränningar du gör (man kommer inte ihåg)
jag fick en en svensk bruksanvisnig från pmc när jag ringde och frågade.
min vanliga kurva för smycken i bullseye
200 grader i timmen till 540 hålltid 1 minut
300 grader i timmen till 740 hålltid 1 minut
fullfart ner till 540 sen stänger jag av ugnen.
låt stå över natten, måste vara kall innan man öppnar.
fullfuse kör jag till 810 grader.
lycka till, man måste våga,
jag har också precis köpt en ugn på PMC. Jag valde den i det nya materialet som är ganska lätt. Jag ska använda den till silverlera och glasfusing. Har inte heller börjat ännu. Jag har gått kurser i silverlera, men inte i glasfusing. Jag ska gå en kurs i oktober och får läsa i någon bok. Ska bli spännande och hoppas kunna lära av Er som kan.
Kan jag tex ställa in en billig glastallrik från Ikea och lägga lite krossat, färgat glas på tallriken och sedan bränna denna så att det färgade glaset smälter in i tallriken?
med allra största sannolikhet kommer tallriken att spricka om du gör så! det är inte troligt att tallriken och krosset du lägger på den är kompatibla, och därmed uppstår det spänningar i glaset som får det att spricka. men det finns så mycket annat roligt du kommer att kunna göra, lycka till i förskott
!
Tack, Kissidor. Jag får nog läsa på bättre innan jag startar, men nu har jag ju i alla fall ugnen.
vad roligt att du kommit igång
. väldigt vacker lila färg på den cabben på bilden, tycker det kan vara svårt att hitta en varmt lila som håller sig och inte blir rosa - vad var det för namn på färgen du använt här?
Det är ju dichroiskt glas, så ibland ser den rosa ut och ibland grönsilver..
Det är denna http://secure-eshop.se/epages/ateljekarl_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/ateljekarl.se/Products/AA_DIGMBTB men den blir lila efter bränning och inte rosa.
okido, då är det nog green magenta gissar jag - men just ur den där vinkeln du fotat det så ser den ut som den där härligt mustigt djuplila som man så gott som aldrig har kvar efter bränning av ett dichro
. samma problem med mörkrött ju. men ibland kan man ha tur, det skiljer uppenbarligen på olika batcher. en gång köpte jag en liten bit green magenta blue från ett ställe som var mörklila även efter bränning. så jag kastade mig på köp-knappen för en hel kvartscirkel av samma - men var inte riktigt likadan och den blir mer rosa 
Hej.
Jag har en brännkurva som tycks ha fungerat bra då det gäller bulls eye 90.
Fullfusing: fullfart upp till 516 grader, står där i tio minuter,fullfart upp till 815 grader, stå där i 15 minuter, sänkning ner till 516 grader och den står där i 30 minuter, därefter ner till 480 grader för att stå där i 1,5 timmar och sedan slår den automatiskt av. öppna ej ugen föränn den är nere i under 50 grader.
Slumping: samma förfarande som i fullfuse men topptemperaturen bör inte var högre än 670 grader för att sedan gå ner, tiderna för varje paus är lika med fullfuse.
Tacfuse/ halvfuse: samma kurva som vid helfuse men topptemperaturen skall inte överstiga760 grader för att sedan gå ner i två steg till den slår av. Och som sagt, ÖPPNA ALDRIG UGNEN FÖRE DEN GÅTT NER TILL UNDER 50 GRADER.Dels kan du bränna dig ordentligt och dels så riskerar du att det du fusat spricker.
Rita gärna upp ett schema över varje brännkurva,den jag skrivit här ovan går i 8 st segment med det åttonde som avslagen ugn med nedåtgående från 480 grader ej kontrollerad temperatur(END).Öppna ugnen först när den är nere i under femtio grader.
Jag hoppas att du får glädje av din ugn. Lycka till med ditt fusingarbete.
Björnidet

Björnidet, varför har du en paus vid 516 grader på vägen upp?
Hej noora.
Det är länge sedan jag var inne på denna sida så därför har jag inte svarat på din fråga.
Jag skrev nog lite slarvigt när jag skrev om den brännkurva som jag använt i en Uterm G50 ugn.
Enligt den manual jag har och provat ett stort antal gånger, ifrån rumstemperatur ser det ut så här:
segment 1:tid 3 tim till 516 grader,
segment 2: står där i 10 minuter,
segment 3: skip upp till 815 grader (vid fullfuse)
segment 4: står där i 15 minuter,
segment 5: skip ner till 516 grader.
segment 6: står där i 30 minuter.
segment 7: avkylning ner till 480 grader står där i 1tim 30 min.
sedan slår ugnen av och får självsvalna till rumstemperaturr
innan den öppnas. Öppnar man för tidigt kan glaset spricka.
Denna brännkurva är den som Uterm använder och ser nog rätt lika ut i andra ugnar. De ugnar jag jobbat med har varit Uterm och där har brännkurvan passat mycket bra.
Varför värmen stannar vid ex 516 grader är att glaset skall hinna med och nå den tempen, för snabb uppvärmning är inte för glaset kan spricka även då.
Nu har jag köpt en Skutt Hotstart PRO ugn och skall i dagarna köra den första omgången med glas. Tyvärr måste jag erkänna att skutt:s automatik är inte lika enkel som Uterms vilket är synd men lär man sig den här ugnen så skall det nog fungera lika bra med den som med andra. Ateljekarl.se är den som jag köpte ugnen ifrån till vad jag tycker ett inte allt för smärtsamt pris.
Anneli på ateljekarl.se har varit fantastisk med supporten vilket uppskattas mycket. Den engelska man läste i skolan för drygt femtio år sedan har man ju tappat en del av, därför är support bra.