Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 5342 ggr
AnnikaMargareta
3

Kan jag reparera bubblorna ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, hoppas alla haft en bra påsk, nu har jag ett problem. Jag gillar ju normalt sätt bubblor i glas, men den här gången blev det inte bra trots långsam uppvärmning. Kan man reparera den här ? Jag tänkte om man kan slå hål och fylla på med genomskinligt frit i samma coe. Vad har man för verktyg för att få hål in till luftbubblan i så fall?

[kissidor]
0

det har vi pratat lite om förut en gång, i den här tråden: http://glaskonst.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ef77873f-8d7f-4771-8405-3a4df3412f38&GroupId=83d0b8d7-da40-4505-a5d0-ad13c3960fa3&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

mina bubblor den gången knackade jag med en hammare helt enkekt och så fusade jag om det hela  - dom smälte ihop rätt så hyfsat, och då hade jag ändå inte i nåt frit.

[kissidor]
0

förresten, det kanske känns lite klumpigt att gå lös på en smyckebit direkt med hammare - den gången var det ett fat det gällde för mig. men jag har också en smyckemedaljong liggande där bubblorna blev lite för stora för att det ska se trevligt ut, ser mest ut som en rymdvarelse som glor på en tror jag. jag tror jag ska ta och fusa om den idag så kan jag ju rapportera hur det gick. jag tänker nog ta en pryl eller mejsel den här gången och slå hål på bubblorna med den under hammaren först, och sen krossar jag bubblorna ordentligt och framförallt knackar ner kanterna med hammaren.

mariatingsund
0

#0 fast jag tycker bubblorna sitter på rätt ställe och mig skulle de inte störa.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[kissidor]
0

kan hålla med om att i det här fallet sitter bubblorna rätt så bra till ur estetisk synpunkt, men förr eller senare så gör dom inte det eller är bara för tokstora (som på min treögda rymdvarelse tex Obestämd) så det är ju ändå av intresse att undersöka om det går att göra nåt åt det. men som sagt jag testar på min rymdvarelse, och går det inte bra så behöver ju du kanske inte förstöra det här hänget i onödan annikamargareta Flört

EvaRittsel
0

Du kan försiktigt borra ett - eller flera - små hål i bobblan och fusa om. Lägg du  maxtemp lite lägre och håll lite klängre så brukar bubblorna lägga sig. Men det kommer att synas där de var!

Glad Påsk

Eva

AnnikaMargareta
0

Tack för allla tips.. bubblan står upp så jag vill inte ha med den i min sammling eftersom jag har hört att såna kan spricka. Det blir nog så att jag kommer prova att borra med vattenbad och diamantborr jag kan visa hur det blev sen. Men först måste jag köpa en borr och ett borrmaskinsställ från Claes Ohlsson. Jag kan visa sen hur det blev. Och blir det inte tillräckligt bra så får det bli en kylskåpsmagnet istället.

[kissidor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja den här gången funkade det inte med hammaren, bubblorna var starka - utan jag fick ta fram borren. ytan blev slät och fin efter detta och omfusing, men precis som eva säger så syns det var bubblorna varit, det blir som en matt ring med en matt prick i vilket syns olika mycket beroende på hur glaset är vinklat förstås. nedan kan du se hur det ser ut på min fd rymdgubbe - jag tycker absolut det var värt det att spräcka bubblorna iaf. vem vet, jag kanske bränner på nån dekal sen för att villa bort dom där fläckarna

EvaRittsel
0

Det behövs väl inte. Det blev ju superfint. Det är bara vi här på Glaskonst som vet att det är en oönskad effekt!Flört

kattamora
0

Jättesnyggt kissidor! Tycker inte du ska göra någonting för de ringarna är ju ett mönster i sig.

Björnidet
0

Håller med Eva, visst blev det fint detta smycke utan tvekan snyggt.

jag har också haft blåsor i glaset ibland, då har jag använt diamantborr som jag köpte på Jula, det fanns ett helt set med borrar för 70-80:-.jag borrade med en rund kulborr rakt ner i bubblan och fusade om. En tendens till grop kan man få men inte mycket mer.Ibland har det hänt att det blivit små gropar i ytskiktet och då har jag även då borrat med en konisk borr så att det blir en liten krater, i kratern har jag limmat fast små gnistrande stenar ifrån skrotade smycken. Ibland har det sett ut som att man ser på en stjärnhimmel med en gnistrande stjärna i resultat.

[kissidor]
0

konisk borr, ja Glad! det är ju det jag behöver för att kunna fusa in cz! jag har bara borrat med de minsta sliphuvudena på slipmaskinenoch den försänkningen jag får då är inte så bra att lägga stenar slipade på det sättet i precis Obestämd, de brukar vilja vända upp och ner på sig.

ooops, OT - ursäkta annikamargareta Skäms

Björnidet
1

Ett tipps då du skall lima in ex: zirkoner och även slipade glasbitar

från skrotade smycken är: efter att du blandat ditt 2-komponentlim

tar du en nål som du för över limmet med. På så sätt får du mycket lite

lim i hålet du borat och inget kladd utanför.

Visst brukar de sno på sig men med förstoringsglasögon och lite tålamod så hamnar dom rätt. Du kan använda nålen med lite lim på som hjälp när du för över zirkonen.

Jag har även provat med attacklim med bra resultat.

[kissidor]
0

tja kanske det kanske, att man skulle strunta i att fusa in cz:n och bara limma. eller om jag ändå ska fusa in den så borde jag naturligtvis ta en droppe fusinglim i hålet iaf (jag brukar använda såna där långa tandpetare/cocktailpinnar till alla möjliga petjobb, ska testa med nål nästa gång, det kanske blir ännu exaktare)

men "lite tålamod" - det vet jag inte om jag kan frambringa, det är inte min starka sida SkämsSkrattande

Björnidet
0

Åjo, nog har du tålamod alltid, man får ju inte titta på klockan samtidigt som man kall peta ner limmet i det koniska hålet. Tippset om en nål fick jag ifrån Ur & pen där dom limmar fast zirkoner och liknande som släppt. Tandpetare går säkert bra det med, man kanske får med sig lite mer lim då,det blir mitt prov nästa gång.

Den nål jag använder är en strumpnål som är ganska tjock. ibland får man använda ögat på nålen för att få med sig tilräckligt med lim.

Jag har en hotpot för microugn som har fått en brännskada på insidan, vet du om det finns reparationssatser för dem här i sverige.Anledningen till skadan vet jag inte, det är ifrån den skadan som det sprutar små particklar som sätter sig i glaset. Jag köpte den för att prova en hotpot men nog är en ugn bättre det är då sant.

[kissidor]
0

jajamen björnidet, nog är en ugn bättre alltid - därom kan inga lärde tvista Skrattande! men en hotpot är bra att ha i bakfickan, om man behöver göra en enda liten sak snabbt. den har räddat mig många gånger när jag varit för sent ute med presenter tex.

nja jag tror inte det grå lagningsguckat finns i sverige - jag hittade det inte sist jag kollade iaf, men jag köpte det senast från england iaf till vettigt pris och dito fraktkostnad: http://www.bathpotters.co.uk/products/microwave-kiln-repair-kit/5217/ , och det kanske lockar mer än att köpa det från usa?

den gången fick jag vänta rätt länge innan de hörde av sig och frågade hur jag ville göra med en annan grej jag också hade beställt men som inte fanns i lager, men väl jag fått det mailet och svarat så gick det snabbt. tror kanske att de väntade för att de trodde att varan skulle komma in mycket tidigare men så fick de annat besked sen - de gjorde iaf seriöst intryck på mig trots dröjsmålet

Björnidet
0

Än har jag inte fått hela översättningen på ugnen men den kommer har leverantören lovat.

Adressen till repkittet tackar jag för. Visst är en hotpot bra att ha i bakfickan om det är panik någon gång. Sämst är att den tar så små glasbitar, min är sju cm i dia.De som jag bränt tidigare har blivit OK förutom de sista som blev prickiga av något från hotpotten.

När man körde den i micron såg man ljusbågar tätt som oftast lysa upp hålet på översidan. Min ugn har jag inte fått upp tempen på så jag avvaktar tills jag fått den svenska manualen.Warm-Glass i Bristol säger att bullseye inte skall ha högre temperatur än max 804 grader i topptemp, vad säger du om det.

Uterms G50 ugn körde jag till 815 grader med hålltid i 15 minuter utan problem med glaset.

[kissidor]
0

aha, har du den minsta hotpoten björnidet - ja då är det ju inte mycket som får plats. men man får tänka på att med den större så tar det rätt mycket längre tid - vilket iofs inte är en nackdel om man vill försöka göra så avancerad fusing som möjligt i den, då behöver man ändå gå ner i hastighet för att det ska funka alls utan att spricka mm. men iaf så är det många inklusive jag själv som trott att man kanske ska få plats med flera lite mindre alster i den stora hotpoten, men den bränner ganska ojämnt märker man då så oftast blir inte sakerna klara samtidigt.

jag brukar köra 810 grader och 10 minuter när jag fullfusar, vilket inte är så ofta.

du menar alltså att du inte har vågat dig på än att gå in i det där modify-varianten där du kan justera topptempen och hålltiden i de förinställda programmen? jag kan inte ge dig en svensk minimanual nu hur man gör, så bra minne har jag inte Skrattande. men jag ska se om jag kan få till nåt nu under långhelgen Flört

Björnidet
0

Hej.

Jag har fått översatt ganska många sidor av manualen nu och du har dem på din mail-adress som bilagor.Läs igenom och lår mig veta din uppfattning om hur översättningen är gjord, du har min mailadress.

[kissidor]
0

kolla din mail esbjörn, jag har svarat Glad