Uterm - nej tack!!!!!!
Aldrig att jag handlar därifrån. Märkligt ställe.
Beställde en liten pärlugn i början av november.
Ringer i mitten av december och frågar om den inte kommer snart.
Nästa vecka blir svaret.
Efter nån dag blir jag uppringd av en annan person från Uterm som säger att jag inte kan få ugnen förrän i slutet på januari.
Men vi vill ha betalt i förskott…
Om jag är besviken? JAAAAAAAAAAAA

Hur kan man behandla sina kunder på det viset??????
Ingen bra reklam.
Hoppas de ringer o ber om ursäkt.
Det vore på sin plats.

oj, det var inte schysst!

Fast jag måste säga att det verkar som att det överhuvudtaget är svårt att få tag på glas och glastillbehör inom rimliga frakttider i Sverige.
Eller är det någon som vet av nått ställe med snabba leveranser?
Det tar en vecka för mig att få glas från usa. och 4 veckor från skåne.

Märkligt…när jag beställde min pärlugn så fick jag reda på leveransvecka direkt per telefon och det stämde exakt.
Om det är på Cerama Syd du beställt så kan det ju bero på att de är en filial till det danska Cerama och om jag förstått det rätt så får Cerama Syd sitt glas från Danmark. Finns då glaset man beställt inte hemma så tar det ju tid via Danmark och sen USA.
Det blir ju två led som hoppas över om man beställer från en amerikansk leverantör direkt.
jag fick också snabb hjälp och leverans av uterm.
Om man köper från USA som privatperson så måste man oftast ändå betala moms och tullavgifter när det kommer till sverige, och återförsäljarna i sverige köper ju sakerna till grossistpriser, så för kunden kan det nog hamna på samma summa ändå om man handlar från en svensk återförsäljare, plus att en del kanske tycker det är lättare med språket och så!

Uterm ligger i Kolmården utanför Norrköping och har ingenting med Cerama att göra. Företaget drivs av Björn Nyström sedan massor av år. Jag har fått lite klagomål på ugnarna för fusing. De bränner ojämt. Säger en del. Jag håller med! Jag har också fått klagomål på sena leveranser. MEN. Klaga inte här. Ring eller maila till Björn så löser det sig kanske. Om INTE. Hör av er igen!!!!! Här är Forumet där vi också kan sätta betyg på våra leverantörer.
Jag tycker att levarentöerna ska ha möjlighet att förklara sig. Kan de inte det så får de stå vid vår skampåle. Skr försöka nå Björn Nyström för kommentar till detta inlägg.

Av Ceramas ÅF är den bästa levarentören Bosse på EDAB. http://www.edabkeramik.se/ Han skickar saker så snart han kan. Oftast med vändande mail!!!!
Hej Santa. (vem du nu är?)
Först beklagar jag det inträffade.
En liten förklaring: under denna tid hade vi stora problem med leverans av en vital komponent som sitter i alla ugnar. Vi fick leveransbesked, som vi delgav våra kunder, som sedan inte stämde. Detta medförde leveransföseningar och felaktiga besked till några kunder. Vi tar åt oss din kritik och lovar att bättra oss vad gäller information till våra kunder.
Vad gäller betalning har vi den policyn att nya ugnsköpare har 2 betalningsalternativ att välja mellan, antingen förskott innan leverans eller efterkrav. Vid efterkravsbetalning tar transportören ut en extra avgift så 99% av alla väljer förskottsbetalning. Känner du att vi brustit i den informationen till dig beklagar vi detta.
UTERM bygger och säljer ca 4-500 ugnar årligen i Sverige och hela världen så någon gång kan det gå snett och vi jobbar alltid på att bli bättre. Vi beklagar att du inte vill vara vå kund längre men hoppas givetvis du ändrar dig.
Tänk också på det gamla ordspråket: Är du nöjd berätta det för andra, är du missnöjd berätta det för oss!
Med vänliga hälsningar
Björn på UTERM

Jag håller med Björn här. Först bör man reda ut det med sin levarantör - sedan ta i med storsmällan som det här forumet faktiskt är. Allt kan gå snett och det är verkligen tråkigt. Men vårt Forum är idag stort har har också ett betydande inflytande så vi bör vara lite försiktiga. Inte fega. Är vi ledsna så får vi ryta till. Men diskutera problemet först med den som orsakat det.
Går i ugnsköpartankar. Har anv Ceramas ugn 30x30 men är inte riktigt nöjd med den då den bränner mkt ojämt efter ett ant bränningar. Kanthaltråden är inte fästad i änden på porslinstaven så efter en tid drar tråden ihop sig till ena sidan vilket gör att närmast fästet är allt i fullfusing och på andra sidan tackfusing. Det blir också dåligt resultat vid slumping när det är ojämn värme.
Har ev tänkt köpa uterms ugn G50 som är något större. Är det någon som har använt den ett tag och isf har det varit problem?
#10 Har du reklamerat!
jag har köpt Uterms G50 för två år sedan och har inte haft några större problem med den.
Det enda som är konstigt är när jag slumpar mina ljuslyktor får jag göra det i två bränningar för dessa blir ojämna annars. Detta tror jag har med att jag sätter fel i ugnen. Men jag kanske har fel ?
Jag blev bara bra bemött på Uterm

Bara så du vet så svarar du på ett fyra år gammalt inlägg 
aha vad trevligt då
Många rosor till Björn på UTERM i Kålmården!!
På hösten av 2011 skulle en mellansvensk kommun installera en atelje för glasfusing till sin dagverksamhet för funktionshindrade. Uppdraget gick till mig att upphandla allt som behövdes för en fungerande verksamhet. När allt skulle monteras och ugnen (en UTERM G50) upptäckte jag en transportskada på ugnen (som egentligen reklamerades mycket för sent), ugnen gick inte att avända och vid ett telefonsamtel med Björn Nyström på Uterm beslutade Björn att omedelbart byta ut ugnen. Björn lastade en annan G50 ugn i sin bil och körde de minst 30 milen för att byta ugnen. Detta är SERVICE det, därför är UTERM:S ägare värt en ros för sin service. Efter installationen har jag besökt ateljen för att se hur allt fungerar och de är mycket nöjda med den ugn de har, den bränner precis som den ska och är mycket lätt att sköta. All HEDER till BJÖRN NYSTRÖM PÅ UTERM FÖR DETTA.
FORTSÄTT SÅ.
/Esbjörn/
Visserligen är denna tråd flera år gammal men verkar ändå vara levande då och då. Självklart skall man skriva i tråden om det för något nytt med sig. Alla kan ju inte veta när man inte skall skriva meddelanden i en tråd. Är tråden levande då skriver man.
#0: För snart 25år sedan köpte jag en porslinsugn p20 på uterm…en liiiiiten ugn…byggd på uterm …jag har i alla dessa år kunnat ringa om små eller möjligen lite större problem som uppstått….aldrig fått något otrevligt svar….senast jag ringde var nog för typ 2månader sedan ….när min automatik bråkade…. den är ju liksom snart 25år gammal….eftersom glas och porslin och färger försvann….är jag ju inte längre storband….men servicen har genom alla år varit super god genom alla år…sen tycker jag mig märka att det genomgående är i dessa tider är svårare att gå hem leveranser….både ugnar, glas porslin och keramik matrieal
#8: Jag har haft en Utermugn sedan 2015. Jag har bytt rör en gång och 2-3 ggr har elkablarna brunnit av på baksidan (har fixat det själv och tror varför det blivit ett problem. Så jag tycker JAAAA till Uterm