SVENSK MANUAL TILL SKUTT HOTSTART PRO
Hej där ute. Jag har en Skutt HotStart PRO ugn som jag tycker är svår att ändra temperaturne m.m i. Därför efterlyser jag en svensk manual till automatiken som heter Glassmaster LT. Det är över femtio år sedan jag läste engelska i skolan och självklart har jag det svårt med manualengelska. Har provat att översätta på Google men där blir översättningen inte vägledande, den blir förvrängd så att man får svårt för att hålla sig för skratt. 4 varv med separator blir t.ex. 4 rockar och ännu värre blir det på flera ställen då man skall in i programmet.
Skriv gärna till mig om detta, jag har blivit lovad en svensk manual av den jag köpte ugnen ifrån men det verkar dra ut på tiden, säljaren har mycket att göra och det kan jag ha överseende med men jag skulle behöva manualen snabbt. // Esbjörn//
esbjörn jag ska ta mig en titt på det avsnittet som handlar om detta och försöka göra vettig svenska av det nu under långhelgen, jag mailar dig när jag hunnit göra det 
Hej Martina.
Idag fick jag ett antal sidor med manualen översatt, jag tror att det mesta finns med. I helgen skall jag prova med att få upp tempen till rekommenderade 804 grader för fullfusing och även ändra de andra brännprogramen efter det.
Slumping gick inte bra med bullseye coe 90, man såg skarvarna mellan glasen och jag hade otur med att underglaset sprack, sprickan kan ha funnits redan då jag lade in glaset i ugnen, vilket jag inte märkte innan.Topptempen här var lite över 600 grader och då fattas det ju c:a 70 grader. Hålltiderna tror jag är bra inställda. Det är bara att ta nya tag och justera vartefter.
Tackfusingen var inte bra den heller så där måste jag justera upp lite. Det fattas c:a 50 grader innan jag blir nöjd. Enligt rekommendationen skall topptempen vara 760 grader och dit kom aldrig ugnen, hålltiderna tror jag på. I det mail jag skickade till dig finns det ett schema över bränntider och hålltider kolla den så ser du.
Hej så länge
Esbjörn
hej esbjörn, vad konstigt att du fick problem med slumpningen - det förinställda på min ugn var 663 grader och det funkar bra med bullseye också tycker jag.
sen att det sprack - vilken programvariant körde du - fast, medium eller slow?
tackfusingen håller jag absolut med om, den är förinställd på bara ca 720 och det skulle jag inte vilja ha tll att tackfusa system 96 i heller, det är bara firepolish enligt min mening.
men som jag skrev i mailet har du tyvärr ännu inte fått just det avsnittet som jag har tjatat om hela tiden, det som beskriver hur du gör för att använda de förinställda programmen men med redigerade topptempar och hålltider.
klistrar in den enkla snabbinstruktion jag gjorde för det här också, ifall det skulle råka bli så att du läser här innan du läser mailen:
börja för att komma in i "advanced mode" med att trycka på pil upp och hålla den inne tills det piper (4 sek) (det måste stå idle i displayen innan du trycker)
nu är du i advanced mode, och återigen ska det stå idle i displayen.
tryck på enter-knappen en gång (inga 4 sekunder tills det piper nu, bara tryck en gång)
använd sen upp- eller ner-pilen tills det står opt i displayen
välj opt genom att trycka enter
använd sen upp- eller ner-pilen tills det står mgf i displayen
välj mgf genom att trycka enter
nu står det off i displayen, använd pil upp/ner för att ändra till on
välj on genom att trycka enter
nu är denna inställning klar, och den behöver du aldrig göra igen!
nästa gång du påbörjar ett program genom att från idle-läget trycka enter kommer det först att stå pro i displayen
med en av pilarna ändrar du då till auto och går vidare genom att trycka enter.
nu väljer du precis som tidigare slow, medium eller fast samt slump, tac eller full
sen visas senast använda topptemp. den kan du då justera med pilarna och bekräfta ditt val med enter.
sen visas sist använda hålltid, justera eller gå bara vidare med enter.
nu står det redi i displayen, kör igång programmet genom att trycka enter.