Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 7430 ggr
gulp01
0

gasolflaska

Har köpt en brännare hos PMC ( se bild nedan) och monterat på en litengasolflaska som är lite större än en termos. Gjorde pärlor i drygt en timme och nu är gasolen slut. Kan detta vara riktigt räcker inte en sådan flaska längre än så den kostar i påfyllning 189 kronor.

Hur länge räcker era flaskor om det är någon som använder en sådan. Jag tror nästan att den inte var helt full då jag köpte den. Vad tror ni

.

tistelflikkan
0

jag använder också sådana flaskor, har inte riktigt räknat tiden men de brukar inte räcka mer än nån timme så jag tror att det stämmer.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

gulp01
0

Men det blir ju oerhört dyra pärlor eller hur? Nybörjare som jag är så hann jag göra ungefär tre pärlor under denna tid.

tistelflikkan
0

ja, de första pärlorna blir ganska dyra, eller om man ska göra väldigt detaljerade och komplicerade pärlor. men efter ett tag kommer man in i det och då går det bättre.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

gulp01
0

Går det mindre gasol om man har syrekoncentrator och en brännare avsedd för detta??? Då kostar ju utrustningen mera förstås men i långa loppet.

noora
0

Det går åt betydligt mindre gas om man har syrekoncentrator. Jag har gjort hundratals pärlor och min 6-litersflaska har inte tagit slut än.

EvaRittsel
0

När man blandar gasol med syre ökar värmen dramatiskt och minskar åtgångnen av gasol. På Uterm i Kolmården (Norrköping) såg jag en brännare som suger in syre och man behöver inte en syrekoncentrator. Min smed har byggt liknande till mig och min invämningsugn och den brännaren är kanonbra. Men jag har inte testat Uterms efetrsom jag inte sysslar med pärlor. Men kan vara värt att testa.

mariatingsund
0

Är inte exploderingsfaran större vid syreanvändning?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

gulp01
0

Tror inte det är farligt , visst är det så att det är värre med syrgastuber. Men det här är apparater som tar syre från luften runt omkring.

/Gunilla

Tove
0

Hejsan.

Det är ingen fara för att något exploderar bara för att man lägger till syrgas. Men temperaturen blir högre. Försiktigt ska man vara med all gas. Som Gunilla skriver finns det en risk med syrgastuber, de måste sitta fast mot en vägg eller något annat stabilt, faller en syrgasflaska kan den explodera.

Oavsett vilken brännare man köper så kräver en tvågasbrännare (dvs säga när man blandar syrgas och gasol) mindre gasol. Den låter dessutom mkt mindre…

tjingeling

Lisamona
0

Hur mycket gasol respektive syre ska jag ha på ?

ska jag ha fullt på tuberna och reducera på brännaren eller?

Det är väl främst syret jag tänker på så inte hela huset flyger i luften om jag gör fel ??

Vilken sorts säkerhetsventil är bäst ??

Ahnna
0

Gammal tråd, det här…

Jag har en betydligt större gasolflaska än #0, jag tror att den är 15-20 liter, och den räcker i en halv evighet om man låter bli att slösa. (Det vill säga, jag har inte lågan tänd i onödan och när jag sätter pärlor i ugnen så vrider jag ner lågan.) Jag jobbar med ganska kall (liten) låga och en HotHead, precis som den i #0. Påfyllning av min storlek på flaska kostar cirka 600:- om man byter ut den mot en ny och cirka 250:- om man åker till ett företag som fyller den befintliga flaskan med ny gasolvätska.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lisamona
0

Jag har både gasol och syre i stora flaskor och det var mest syret jag tänkte på om man ska vrida på fullt eller bara lite.

Jag har ett  startpaket som jag köpt på Cebex med brännare och en hel del andra tillbehör

noora
0

Till min brännare (Nortel Minor Bench Burner) sätter jag gasolen på 5 psi och syrekoncentratorn på 5 liter/minut. Enligt tabeller jag hittar på nätet ska det vara 5-8 psi på syret om man hellre snackar sådana enheter.

Det rekommenderade trycket skiljer lite mellan olika brännare, så det får du kolla upp för just din brännare.

Jag vet inte vad normalt tryck i en syrgasflaska är, men till gasolflaskan måste man i alla fall ha en speciell regulator som sänker trycket rejält. Enligt mätarna på min regulator är trycket ut ur flaskan något i stil med 100 psi, medan jag vill ha 5 psi till brännaren. Jag misstänker att detsamma gäller syrgasflaskan.

Lisamona
0

Tack så mycket för hjälpen. Jag fick nämnligen ingen sådan info med brännaren. Ska kontakta Cebex för exakt info.

GOD JUL

Skrattande

jagga-ewe
0

Min syrgaskoncentrator ger renast syre vid 2-3 l/min så det kör jag på. Hade på max (5l/min) först men fick tips från tjejen jag gått på kurs hos att det är bättre med renare syre än högt tryck.

På gasolen har jag ingen inställning för tryck, men jag vrider på "lite lagom" och ser till att få en bra låga.

Just ja, jag har en Nortel Minor, precis som Noora… :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Lisamona
0

TACK FÖR TIPSEN

JAG FÖRSTÅR ATT MAN KAN GÖRA LITE OLIKA. MEN VI HAR FÅTT IGÅNG DET NU IALLAFALL OCH DET VERKAR FUNGERA BRA.

JAG HAR OCHSÅ DENNA BRÄNNAREN OCH FICK TIPS OM 2 BAR MEN HAR FÅTT SÄNKA SYRET FÖR DET SUSADE SÅ HÖGT OCH NU HAR JAG FIN LÅGA.

TACK OCH GOD FORTSÄTTNING PÅ 2012

Björnidet
0

Jag undrar om det inte går lika bra med tryckluft ifrån en kompressor.En kompressor behövs inte så enormt stor bara den ger tillräckligt med luft per minut och fördelen är att du kan ha den i strort sett var du vill och mata brännaren via en lång slang dessutom är explosionsrisken NOLL. När jag hade glasblåseri för neonrör och lab.glas då använde vi gasol och tryckluft. Du skulle kunna kontakta Nordiska Neonrör i Västerås  för att få mera tipps. Det är nu länge sedan jag hade glasblåseriet och saker och ting kan ju ändras med tiden. Du kan också maila till mig på esakconsulting@hotmail.se så skall du få adress till en glasblåsare i den branschen som visserligen slutat men kan väldigt mycket om brännare kontra tryckluft. Kanske du har tur och får tag i en beg. bordsbrännare hos någon av dom. Problemet med syrgas är ju att den är rätt dyr samt att det finns en explosionsrisk om fett kommer i kontakt med syrgasen, därför är fett bannlyst i samband med syrgas.

Lycka till.

Lisamona
0

Ni som använder en syre på tub tillsammans med gasolen  och en Nortel Minor brännare till pärlor hur länge varar syret ?  Ca timmar kanske vore intressant.