glas pigment?
Kan man köpa rent pigment o använda till 96 glas när man fusar?
//
hej ting, lilla nyfikna jag är här och lägger näsan i blöt igen
. vad har du tänkt göra, ska du typ måla på glaset eller hade du tänkt färga kross?
jag vill hitta pigment till glaset som man kan bränna in. Ej finkornigt glas eller brännbara färger..vet inte ens om det finns men jag e på jakt o försöka hitta…..
bränna in? ursäkta att jag tjatar men jag fattar inte riktigt - bränna in hur och i vad? och varför funkar det inte med puderfrittor? blir det för svag färg eller?
du är alltså egentligen ute efter sånt som glastillverkarna använder, bullseye och spectrum etc etc - stämmer det? men hur ska du få in det i glaset? nu är jag minst sagt nyfiken, vad är det du tänkt göra
? eller är det hemligt
?
inget hemligt o bara något jag vill testa om det går just för att kanske få speciella effekter eller starka färger men jag tror man bränner sönder pigmenten..men det finns kanske något spännande att använda..jag vill gärna hitta nya saker att göra
Testa finmalda mineraloxider (det er ju det som används för att färga glasmassan….)
jag har för mig att det går att beställa sådant på apoteket…..
Lycka till!
Helena
Tusen tack..det ska jag testa!!!!
Det finns pigment och färgkroppor till keramikglasyer som tål 1000-1200 grader i olika färger. vet ej om sånt funkar men finns hos Cebex tex.
puffar lite på denna och undrar då om man kan använda samma pigment som man använder till mineralmakeup tex i glaset??
Har du provat ting13?? hur blev resultatet??
Jag såg på warm glass att dom säljer mica vilket är skimmerpigment som tex används i typ alla ögonskuggor som det är skimmer i.. Om det funkar att bränna borde väl dom andra pigmenten också funka att bränna?
*håller tummarna då jag har massor med sådant pigment hemma*
Jag har köpt mitt på http://www.crearome.se
Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och provat att använda mig av färgpigment i mina glasfusing smycken!
Och de första försöken jag gjort har blivit riktigt läckra!!
Jag har provat mig fram för att göra olika varianter, jag har lagt ut färgpulvret och lagt klarglad ovanpå, snyggt på sitt eget sätt, men kan se rätt klumpig ut!
Sen provade jag att lägga pulver utan klarglas på och det blev riktigt coolt när man sedan borstar bort resterna, det är nästan som att göra eget dichroiskt glas om man använder ett med lite skimmer i!!
Jag har provat att limma mönster och fästa pulvret i, funkar också rätt bra!!
Nu senast (idag) provade jag att blanda pigmenten med klyrfire lim och målade med en tunnpensel (gammal eyelinerpensel makeupartist som man är ;)) och jag tror att det kan bli riktigt bra!! Dom är fortfarande kvar i burken :P
Om det är någon som är intresserad kan jag lägga upp bilder sedan så ni får se vad man kan göra!!
Kram Sheepdog

Klar du ska lägga upp bilder, det är ju det som är så roligt på sajten (bland mycket annat gott) 
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
så typiskt.. tog fram kameran och skulle fota, och då dör batterierna, har hunnit fota nästan allt.. Men nu hittar jag inte laddaren till batterierna.. har ingen aning om vart jag gömt den :/
Så jag har letat fram min gamla digitalkamera också, visserligen var det även slut batterier i den också, men där hittade jag iaf laddaren :P
Det kommer bilder så fort jag fått ordning på tekniken ;)

Det ska bli spännande att se dina bilder 
Jag har också lekt lite med mica-gliter i fusing, det funkar bra om man inte lägger på alldeles för mycket så att glasen inte fastnar i varandra. Efteråt har man glitter i hela verkstan…
ja som sagt, bilderna vill vi ju se 
jo det är just det knepiga med mica, att lägga på lagom mycket
. lättast med pensel tycker jag!
Ååååh, förlåt, jag har helt glömt bort att jag skulle lägga upp en bild..
Men jag har egentligen fortfarande inte fotat dom ordentligt.. jag lägger dock upp den enda bilden jag hittade så ni får se ungefär vad jag gjort!!
Sen ska jag ta mig i kragen och fixa resterande bilder också!!
Denna är fotad med mobilkameran, så kvaliteten är kanske inte den bästa.. men ni förstår grejen!?
Denna blev en mycket söt ring :)
Snygg!!