göra ögla på glaskula
Hej!
Är det möjligt att göra en ögla för upphängning på en redan befintlig glaskula. Kulan har redan haft en ögla som gått sönder. Skulle vilja reparera den. Kan jag använda brännare som jag har till pärltillverkning? Men jag antar att jag måste värma kulan först och till hur många grader?

Du kommer att få kulan sönder. Om du värmer den, måste det vara så varmt som själva öglan du värmer med brännare, alltså cirka 800 grader Och då säckar glaskulan ihop förstås. Min rekommendation att t.ex. köp en flaska vin som har en vit elastiskt propp, skär en skiva tjockare som ett mynt, och gör en skåra i sidan, samma storlek som glaskulans öppning. Sy (binda) på en ögla som en knapp, gärna med metalltråd eftersom det inte går sönder, och trä halva trissan genom hålet. Det är inte sånt du kan sälja sen, men du har det väl hemma hos dig? Och den vita korken försvinner rätt bra, ifall kulan är i klarglas förstås.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ja är det ngn som kan allt om glaskulor är det Maria. Så lyd hennes råd. Om du är rädd om kulan.