Några frågor
Jag undrar om någon vet vart jag kan beställa photodekalpapper.för att bränna på glas.Alltså sådant papper man lägger i blöt för att plastfilmen med motivet ska lossna och sättas på glaset för att sedan brännas fast i glasugnen?
Vet någon vart jag kan få tag på glasfärg i pulverform som innehåller bly?Behöver i första hand svart och mellanröd.Ej uterm de blandar bara,jag har min egen olja och blandar min egen konsistens,sen är dom hutlöst dyra.Köpte v keramikexperterna 1kg för 750:-,tyvärr sa dom inte att dom skulle sluta annars hade jag köpt min livsförbrukning.
Om jag vill sandblästra ett foto på glas är det nåt speciellt papper man använder.för att skugga bilden skär man ut i bilden så att man blästrar i olika omgångar.Eller är det färdiga mallar och bilder som tex.jörn på uterm använder.Han har i sitt galleri bild på ett barnansikte.Talade med honom för längesedan.Han sa att han använde sig av photoshop.Svårt detta med att få tag på saker så att man får det resultat man vill ha.Men kanske någon vet? Ala
Hej Ala.
Dekaler kan du hitta hos Cerama, i deras katalog på sidan 78 längst ner hittar du transfer som du kanske kan använda.Jag tror att du kan skicka in egna bilder som du får överfört till transferark, vad de kostar vet jag inte. mail@nordickiwi.nu är mailadressen.
Lycka till

Elgporslin i Väckelsång kan trycka upp dina egna motiv.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Det finns även en på nätet som du hittar på www.folkare.com den firman verkar ha en hel del färdiga dekaler med olika motiv.
Elgporslin i Väckelsång har jag inte haft att göra med, det skulle vara roligt att veta vad det tar i betalt för den tjänsten. Skulle själv vilja köpa dekaler med egna motiv så just därför. Vet du Maria vad det kostar?
Hälsningar ifrån ett snöigt Norrbotten, börjar längta efter våren nu./ Esbjörn/

Jag förmodar att det kostar enligt vad de lägger ner för tid. De behöver ett bra original, gjort helst i Illustrator, Själva dekalerna är billiga. Det var längesen jag handlade där, (11-12 år sen) men jag var nöjd då. De använder färg som passar till inbränning, jag förmodar att de har också gått fram med tekniken, och kan göra dekaler till olika ändamål. Det jag själv beställde var färglogga till en herrgård plus ränder i svart som jag brände på dricksglas på 560 grader (ej kristall).

Nu har du fått en massa bra svar vad det gller fotopapper etc.
Man kan också gå på Cebex kurser i Sreentryck av foto, så kan du göra dina deklar själv. Om du inte redan kan screentrycka. För i så fall kan du köpa färg från Cebex som är färdigblandad eller pulverfärg från Cerama (EDAB) som du blandar med antingen glycerol eller emulsion som man har vid tygtryck. Det torkar inte så var försiktig tills du bränt in dekalerna på paper som Cebex säljer. Lycka till!

BLY FÅR INTE ANVÄNDAS! Det är totaltförbjudet!!!!!!!! Så glöm detta.
Vad det gäller sandblästring så verkar du ha lite för lite kunskap och kanske måste utbilda dig. Annars har du helt rätt. Det är ett tidsödande jobb och du får kämpa på. Kolla på nätet om du kan hitta ngn instruktion.

Barnansiktet som Björn har sitt galleri har han gjort förmodligen på det sättet: skannar in ett foto på barnet, väljer läge gråskala i photoshop, sedan kontrast, ända tills man har enklare linjer, då skriver man ut det på papper, lägger under glaset och ritar över. Tejpar sedan de delarna som inte ska blästras med en tejp som tål sanden som kommer med tryck utan att flyga av från glaset. Man kan också göra en sådan färdigskuren dekal om man kan Illustrator och vektorisering och har en skärplotter.