vassa kanter på glaset efter fusing?
jag har fusat två ggr i min Paragon SC2 nu och båda gångerna har det blivit spetsiga kanter på cabbarna, som att de inte dragit ihop sig helt eller hur man ska säga. jag kör en fullfuse-brännkurva för bullseye som är glaset jag använder, som jag hittat i en bok, där stod:
200* i timmen upp till 540*c
300* i timmen upp till 820*c, i boken stod det att jag skulle hålla 2 min men jag undrar om det inte står fel för efter 2 minuter va det INTE fullfusat? jag har kört 12 respektive 30 min och båda gångerna har det blivit de här vassa spetsarna i hörnen…
full fart ner till 500*c, hålltid 90 min
30* i timmen ner till 420* och sen får ugnen självsvalna
Låter kurvan någorlunda bra? Någon som har tips på annan kurva/andra temperaturer för fullfuse med bullseye?
Och är det någon som vet vad jag ska göra för att inte få dessa spetsiga, vassa kanter? Längre hålltid? Högre topptemp?
Kan jag slipa bort kanterna och sen bränna på något sätt så att glaset får bort det slipade yttre och bli blankt igen? Eller ska jag helt enkelt fusa om dem en gång till och hoppas att spetsarna försvinner?
Tacksam för tips!
Linda
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
kurvan låter väl rimlig på det stora hela linda, även om man alltid kan hitta andra varianter på allt. men om vi fokuserar på själva topptempen och hålltiden där så håller jag med om att hålltiden låter klen med 2 minuter - även vid 820 grader som är lite högre än dom vanligaste rekommendationerna för bullseyeglas. men alla ugnar är ju lite individuella så var och en måste testa sig fram till vad som funkar bäst i deras ugn. men testa allmänt hellre med att öka hålltiden än tempen, annars kan du få oönskade konsekvenser.
men fattar jag rätt så är det just det du gjort, och ditt problem är att vid 2 minuter var det inte fullfusat, men vid 12 och vid 30 minuter har du fått vassa hörn. det låter nästan mer som att dom blivit överfusade då i dom två senare fallen tycker jag närmast. jag skulle nog snarare testa att gå ner i temp faktiskt. 810 grader och 10 minuter har alltid funkat finfint för mig men som sagt det kan vara annorlunda i din ugn. men du kan ju titta på dom här schemana för bullseyeglas, en sammanställning som warm glass har gjort av den lite mastiga tekniska infon från bullseye: http://www.warm-glass.co.uk/Downloads/Public/Products/Tools/Basic%20Firing%20Schedules%20for%20most%20kilns.pdf

Hur tjockt med glas har du sammanlagt? Glaset försöker nå upp till ungefär 6 mm tjocklek när det fullfusas, så om din "stapel" med glas är tunnare så drar glasblobben ihop sig och du kan få vassa hörn (speciellt om du har dichroiskt eller iriserande glas, då ytbehandlingen hindrar glaset från att dra ihop sig snyggt). Om du i stället har en stapel som är tjockare än 6 mm så flyter den ut och blir större och oftast ganska rund. Om du vill ha ungefär samma storlek och form på glasbluppen efter fullfusningen som före så ska du alltså ha ungefär 6 mm glas från början.
Om du bara bränner små bluppar och inte stora fat eller liknande kan du köra snabbare ramp upp. Med dom flesta glasen funkar det t.o.m. att köra full fart hela vägen upp till topptemperaturen. Det genomskinliga röda bullseye-glaset (pink striker) kan dock "brännas" och få konstig färg om du värmer det för fort så därför brukar jag köra ungefär 300 grader/h till 675 och därefter full fart till topptemperaturen. Vad som är lagom topptemperatur och hålltid får du experimentera fram själv eftersom det beror helt på vad du vill åstadkomma
Jag försöker dock undvika temperaturer över 820 eftersom det också kan "bränna" vissa glas.
oj, det föll mig inte ens in att förklaringen kunde vara att du hade tunnare än 6mm, det utgick jag bara från att du hade 6mm, eftersom du inte nämnde nånting om det - och du har ju läst ws-häftet eller hur 
? men det är klart om du har dichroiskt bottenglas så är ju det ofta tunnare - 2mm eller rentav bara 1,5mm. så det kunde ju vara en del av förklaringen i såfall - men jag tycker fortfarande att det måste vara alldeles för mycket värme till glaset med så långa hålltider till såpass hög temp.
nu sa jag ju att jag inte brydde mig om att kommentera kurvan annat än med avseende på topptemp och hålltid där, för den såg ju ändå inte orimlig ut. men visst håller jag också med noora om att den är onödigt försiktig för små smyckebitar - både upp och ner skulle jag vilja säga. jag har även ett par andra små synpunkter eller funderingar, men den är absolut inte konstigare än dom som låg förprogrammerade i min ugn och som jag ändå ofta använder av ren bekvämlighet - för så himlans noga är det inte med nånting annat än just topptemp och hålltid när det gäller små "bluppar" som noora kallar dom 
en del dichroiska glas framförallt kan ta stryk av för höga temperaturer så det är ett bra skäl till att inte bränna på onödigt hög temp.
dessutom glömde jag ju helt att kommentera din fråga om vad du skulle göra med spetsarna - du får slipa bort dom och sen köra en firepolish på cabbarna för att få det blankt och fint där du slipat. en firepolish ligger egentligen lite lägre i temp än en normal tackfuse, ca 730 grader eller nåt sånt tror jag man brukar se. men av besparingsskäl brukar jag bara slänga med dom bitar som behöver en sån nästa gång jag kör en tackfuse. är dom redan tackfusade till samma grad eller rentav fullfusade så händer ju ändå ingenting oönskat med formen.
Eftersom jag oxo drabbas av vassa kanter frågar jag i denna tråden vad man ska använda för att slipa ner dem? Diamantfil? (Ja, jag har Kissidors fina häfte, men det ligger nog på "ett bra ställe" just nu, iaf inte där jag hittar det…)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
ja du behöver diamant-nånting ewe, diamantfil eller diamantsvamp eller nåt sånt. finns även en sån här "sickle stone": http://www.warm-glass.co.uk/Shop/ProductDetails.aspx?ProductId=293 som kan funka, men det slits gropar och rännor i den ganska snabbt
vad bra med snabba och konkreta tips! hade inte en tanke på att det kunde vara för lång hålltid och för hög temp… jag får testa lite och se om jag får till det. jag försöker hålla mig till ca 6mm eftersom jag vill veta på ett ungefär hur stora de blir men många av dem är dichroiskt underst och på dem kanske det kan vara anledningen till spetsarna men det borde inte vara det på de andra. vad kör ni för brännkurvor vanligtvis?
tistelflikkan
dom där delvis lite konstiga förinställda kurvorna på min ugn som jag använder ibland av bekvämlighetsskäl och för att jag inte vill "slösa" med dom lediga programplatserna för egna program har 3 varianter, fast, medium och slow.
i fast som jag då förstås använder till alla smycken så går den med ca 260 gr/tim till ca 150 gr, håller 5 min, och därifrån med ca 425 gr/tim till topptempen som man då väljer själv varje gång och då väljer jag 810 gr för fullfuse av bullseye, 760 gr för nivåfuse (och 665-670 för slump). 10 min hålltid för både full och tack (för slump varierar det beroende på hur komplicerad och drastisk form det ska bli).
ner går sen den här snabba varianten med full fräs till ca 520 gr, håller där 30 min och sen med ca 80 gr/tim till ca 425 gr, håller där 10 min, slut. det jag inte riktigt fattar i den där kurvan är varför den på uppvägen går med den lite långsammare hastigheten bara till 150 grader just, men som sagt för smågrejer så är det ju struntsamma!
men tittade du på dokumentet i länken i mitt svar #1? det var ju konkreta brännkurvor i det.
förresten ewe, ang filarna eller vad du nu föredrar att använda - det här setet har warm-glass nyligen fått hem som jag köpte i den grova varianten och jag är nöjd, tycker det är lättare att använda än svamp oftast: http://www.warm-glass.co.uk/Shop/ProductDetails.aspx?ProductId=2983 ska nog köpa ett set av den finkorniga varianten också. har ju slipmaskin, men den passar bäst när man vill ta bort ganska mycket och inte bara mjuka till en vass kant/hörn
ja, jag har kollat de länken, jättebra länk för mig som inte riktigt förstår mig på bullseye-sidans tips och trix alltid. så du håller på 520 i 30 min för annealing, räcker det?
jag har funderat på just det här med annealing-hålltiden eftersom den är 30 min när jag gör lampworking (visserligen effetre) enligt den kurvan jag brukar köra medan brännkurvan i boken jag har om glasfusing är 90 min (för bullseye). men då kanske det räcker med 30 min i stället? på länken du skicka står det iofs 60 min… ska testa lite olika tror jag :)
tistelflikkan
nej bullseye´s tech info är rätt så teknisk, i början vill man nog veta mer hur och mindre varför
.
länken i mitt inlägg och kurvan i din bok gäller nog för lite större saker än smyckebitar linda, jag tror du klarar dig bra med 30 min
toppen, då testar jag det nästa gång :)
tistelflikkan

Tistelflikkan, vad har du för underlag i ugnen? Är det en hylla i poröst fibermaterial eller vermikulit, eller en tyngre keramisk hylla? Jag har märkt att tunga keramiska hyllor tar lång tid att bli varma och kan göra att glaset fusar ojämnt. Då kan det helt enkelt bli dåligt fusade spetsar kvar på nederkanten av glaset.
Och vad har du för separator? Bullseye thinfire-papper eller något annat?
Du skulle även kunna ta "före" och "efter"-bilder på dina alster nästa gång och posta bilderna här om det blir vassa spetsar igen, så kan vi lättare se problemet 
Du kan ganska enkelt testa dig fram till en lagom hålltid för fullfuse. Sätt maxtemperaturen på 810 grader (fullt tillräckligt för fullfuse) och hålltiden till 20-25 minuter (valfri tid som garanterat är längre än nödvändigt). Kika in lite då och då medan den är uppe på maxtemperaturen (om du bara har pärllucka får du kika snabbt så att ugnen inte svalnar för mycket) och se när det är lagom fusat. Då kan du avbryta fusingen och hoppa till nästa steg (kolla i manualen för din ugn hur man hoppar till nästa steg utan att behöva avbryta hela schemat). Skriv upp hur länge du höll, så har du en färdig hålltid till nästa gång.
Till och med så lite som 15 minuter räcker för avspänning om det handlar om små bloppar, men jag kör 30 minuter för säkerhets skull.
nu testar jag en fullfuse med full fart upp till topptemp och där va den i 15 min, får se om det va för mycket kanske… tänkte att eftersom jag måste öppna lite för att se så kunde det kanske behövas lite mer tid. sen ner till 516 i 30 min och nu e den på väg ner, 83 grader i timmen till 370 och sen stängs den av. spännande att testa lite!
noora, jag använder fiberfilt för tillfället, som jag tidigare hade för avkylning av lampworkpärlorna. den är ju tjock och styv så jag har lagt den direkt på små keramiska "fötter" som jag fick till den keramiska hyllan.
tistelflikkan
spännande linda
, hur gick det?!
och vad hade du nu för topptemp då, tog du 810 nu eller?

Är inte fiberfilten ganska fluffig och ojämn (det var min i alla fall)? Finns det inte risk att glaset formas ojämnt på den och får taggar av den anledningen?
Vermiculit-hylla tycker jag funkar bäst, dom är väldigt släta och fina. Och thinfire-papper på det, så blir det i princip blanka baksidor på blupparna om det är genomskinligt glas (opakt glas "fastnar" mer i fusingpappret och blir lite strävt). Man kan köpa större vermiculit-skivor hos byggvaruhusen (kallas ibland för skamolex) och såga till med en vanlig fogsvans.
jo, nu gick det bättre men de små blupparna blev inte runda utan behöll sin fyrkantiga form, inte fullfusade? ska jag öka hålltiden lite kanske? eller jämna ut uppvärmningen genom långsammara ökning?
kanske det är underlaget som du skriver noora, även om mina bitar är jämna tycker jag. den första bränningen med topptemp 810 så blev det fortf lite spetsar men tror det kan ha att göra med att jag öppnade och kollade och så kanske..? för den andra bränningen blev det bättre men som sagt fyrkantiga.
de större bitarna i första bränningen är inte lika fint fusade som de mindre så jag ska testa att köra långsammare upp nästa bränning och köra lite större bitar och se om det går bättre, och inte öppna och kolla utan det får vara lite experiment… önskar jag hade ett fönster i dörren… måste se om det går att köpa en dörr med både fönster och pärllucka till min ugn!
tistelflikkan

Jag brukar öppna pärlluckan och kolla utan att det ställer till med några problem. Man ska väl inte sitta med luckan öppen hela tiden, men man kan kika lite snabbt då och då. Du kan se på displayen hur mycket det påverkar temperaturen.
Jag har aldrig fått spetsar vid fullfusning vid 810-820 grader, så jag tror mer att det antingen är ojämnt underlag eller att underlaget isolerar för mycket så att blupparna inte blir varma i nederkanten.
Kan du ta ett foto på de spetsiga blupparna och visa hur det ser ut?
ojojoj! det här är en gammal tråd :) men det hände mycket den där hösten/vintern, på våren bodde jag i sthlm och hade inte tillgång till ugnen och sen har jag inte hunnit fusa något. förrän nu! och jag har köpt ett tunt fusingpapper :) och med det verkar problemet va löst! tack för tipset :)
tistelflikkan

Japp då avslutar vi den här tråden.Lycka till. Det här blev ju en liten skola i hur man fusar och söker fel. Tack för alla bra inlägg!
Mycket bra information ifrån noora, värmecultit finns ju på nätet om man googlar på namnet, jag hittade mycket intressanta grejer där
Tack så mycket
Topptemperaturer verkar det finnas många olika vid fullfusing, i mitt fall har jag provat med 805 grader och med hålltid 15 minuter på topptemperaturen. Inga glasbitar har brivit vassa i hörnen utan avrundade trots att jag inte slipat något.
Bluppar som är fyrkantiga har blivit avrundade i hörnen och lägger jag glaset så att övre glaset blir vridet i förhållande till det undre med spetsar utstickande mitt för en rak sida, då blir bluppen helt rund, detta blir den även om jag har dichroglas under.
De topptemperaturer du nämnt är alldeles för höga för bullseye och jag ser att du märkt det. Det räcker gladeligen med 810-815 grader som någon skrev och en hålltid på 12-15 minuter.
Att kika på prosessen har jag aldrig gjort eftersom det strömmar ut mycket het luft ifrån ugnen då, man är ju rädd för att bränna sig på armarna.
Lycka till med ditt fusande