Separator?
Hej alla fusingexperter! Nu har vi köpt ugn och har hur kul som helst. Vi kom snart fram till att den lilla haiku-penseln som vi köpte för att stryka på släpp-engobe med bara luddade. Det gick mycket bättre att stryka plattorna med en riktig pensel. Men nu till frågan: Måste man skrapa bort och stryka på ny separator mellan varje bränning?
Hälsningar Annika
Hej.
Ja när du fusar tappar separatorn det mesta av sin funktion och du måste ta bort den gamla och stryka på ny separator. Vill du komma undan detta så har vi ultratunt fiberpapper som används i stället för separator. Lite dyrare men bra och spar mycket arbete.
MVH
Björn på UTERM

Jag håller INTE med! 
Försäljare av separator vill att vi skrapar plattorna varje gång och målar nytt. Men det behövs alltså inte.
Floatglas/fönsterglas
Arbetar du med fönsterglas kan du köra separatorn minst fyra gånger när du fullfusar.
Slumpar du kan du alltid använda dig av den gamla separaton på sättplattan oavsett vad du slumpar.
Dessutom kan du om du arbetar med fullfuse av Bullseyeglas stryka nya lager ovanpå de gamla och slipper skrapa av sättplattan.
När separatorn släpper från sättplattan är det dags att skrapa och sätta på nya lager.
Försäljare av separator vill att vi slipar sättplattorna varje gång. Men det behövs alltså inte.
Bullseyglas. Måla med separator vid din första fullfuse. Slumpa med din gamla separator på sättplattan. Och skrapa eller måla med ny separator vid nästa fullfuse. Vill du kan du köra en fullfuse och upp till 10 slumpningar med samma separator. Under förutsättning att du INTE fullfusar mellan slumpningarna!
Arbetar du med opakt glas måste du alltid ha ny separator vid fullfuse. Det brukar fastnar lite separator under det opaka glaset men går för det mesta att ta bort.
Fönsterglas. Måla med separator och kör 4-6 gånger innan du skrapar av och målar ny separator på sättplattan. Detta gäller ooavsett om du fullfusar eller slumpar.

Tack för jättebra tips! Vad skönt att slippa en del skrapning
Jag skriver ut och sätter i pärmen hemma!

Tack för tipsen Eva! Nu väntar jag på separator för metallformar som jag beställt. Undrar vad den består av. Den kan man i alla fall använda många gånger innan man skrapar bort. 

Jag vet inte varofrån du köpt separatorn. Men hantera formarna varsamt - ställ stora ovanför de små så skrapas de inte lika lätt. Om separatorn försvunnit på något ställe kan du pensla dit den igen och slipper göra om hela proceduren.
Dåhar jag lite funderingar och separatorn.
Vart köper jag aluminiumoxid och kaolin samt vad har jag hemma i en påse som det står HIGH TEMP KILN WASH på.
Kan jag lägga glas direkt på sättplattan med separatorn

Du köper aluminiumoxid och kaolin hos dem som levererar material till keramiker eller glasare. Du hittar dem i vårt länkregister. Eftersom jag inte vet var du bor kan jag inte rekommendera den närmaste.
Du kan lägga glasplattan direkt ovanpå sättplattan som behandlats med separator. Tänk på att aluminiumoxid är jättedyrt och att det faktiskt kan vara en ekonomisk fördel att köpa separator - torr - som mixats för just ditt glas. Men till floatglas går det bra med billig gips som pudras över sättplattan eller vanlig plattengobe som blandas med vatten och penslas på sättplattan.
Jag vet INTE vad det är du har i påsen. Kanske någon annan vet????

Jag misstänker att det beror också på hur gammal separatorn är. Jag har lyckats bränna 5-6 gånger tidigare med samma underlag, men nu när pulvret har ett antal år bakom sig (jag fusar inte lika ofta som någon annan…) då räcker separatorn bara två gånger, tredje gången fastnar det på glaset. Och gör inte om mitt misstag, jag blästrade bort separatorn från glaset för att bränna om igen och vet ni vad? glasen blev fläckiga!
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Kan också beror på att separatorn idag är MYCKET sämre än den tidigare. Den som kom för tre år sedan ger jag inte mycket för dvs separator från Cerama. Har någon en bra separator? Jag bränner inte mycket Bullesey men gör det åt mina elever. Och jag är INTE nöjd med den nya från Cerama!
Separator - miljöavfall?
Jag undrar hur man "gör sig av med separatorn" på ett korrekt och miljöanpassat sätt? Skall den lämnas på miljöstation? Vad uppger man isåfall att man kommer med?
Tacksam för svar i denna fråga!
Allt gott!
Janette Skogshus