Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikettövriga-frågor
Läst 3665 ggr
aipmalmo
0

Keramik i glasugnen

Jag har läst om flera som vill fusa glas i keramikugn - men går det tvärtom också? Jag har en mindre glasugn och har börjar en keramik kurs och denna undran dök upp. I forumet verkar det finnas glashantverkare som sysslat med keramik också - en annan fråga som också dök upp är om det är möjligt att smälta glas på keramik? (stengodslera tror det var vi hade)

noora
0

Stengodslera bränns vid mycket högre temperatur än glas fusas, så om du kan bränna stengodslera i din ugn beror på hur varm din ugn kan bli. Fråga din kursledare om temperaturerna.

Det går att lägga glasbitar i keramikskålar när man bränner glasyren (dvs andra bränningen). Glaset och keramiken krymper/expanderar olika mycket under bränningen, så glaset blir kracklerat men det blir en kul effekt av det. Jag gick en keramik-kurs (också stengods) för ett år sedan och provade bl.a. just detta.

Se till att skålen är "tät" och att du bara lägger i så mycket glas som ryms i skålen. Glaset blir i princip flytande och rinner ut på ugnshyllan (eller ännu värre på de andra föremålen i ugnen) om det rinner över kanten på skålen.

Vissa färger på glas tål inte de höga temperaturerna som stengodslera glaseras i utan blir "brända" eller tappar färgen. Gröna, blå och klara glas funkar bäst och har en god chans att behålla färgerna. Man behöver inte använda sitt fina fusing-glas utan det går utmärkt med t.ex. skärvor av krossade flaskor.

aipmalmo
0

Tack för tipset. Tror min ugn går upp till 1000 . Men annars får jag se om jag får till ngr skålar som jag kan lägga skärvor i :)

EvaRittsel
0

Vad man kan göra är att skröja sin keramik i glasugnen. Men om det är en ugn som bara är ca 30-40 cm hög ska du inte packa godset i varandra som man gör i keramikugnar. Då brukar krukorna krascha. Man skröjar både lergopds och stengods i en glasugn mycket bra.

Glasera går enbart med lergods eftersom din ugn inte klarar mer än 1000 grader. Det kan vara svårt även med lergodsglasyr och ibland måste man tillsätta flussmedel - medel i glasyren som sänker bränntemperaturen. Att göra så med stengodsglasyr dvs tillsätta flussmedel fungerar inte eftersom stengods bränns högt för att sintra. Sintrar inte leran så är det lergods - även om du använt stengodslera.

Vad det gäller glas i lera så gör som Noora rekommenderat. Det var så jag började experimentera med glas för drygt 30 år sedan.

Lycka till!

aipmalmo
0

tack- det låter väldigt intressant men vi får se hur långt jag kommer;-) heltidsjobb och keramikkurs och annat pyssel hemma…men det är ju så mkt ideer som väcks :-)