Keramik i glasugnen
Jag har läst om flera som vill fusa glas i keramikugn - men går det tvärtom också? Jag har en mindre glasugn och har börjar en keramik kurs och denna undran dök upp. I forumet verkar det finnas glashantverkare som sysslat med keramik också - en annan fråga som också dök upp är om det är möjligt att smälta glas på keramik? (stengodslera tror det var vi hade)

Stengodslera bränns vid mycket högre temperatur än glas fusas, så om du kan bränna stengodslera i din ugn beror på hur varm din ugn kan bli. Fråga din kursledare om temperaturerna.
Det går att lägga glasbitar i keramikskålar när man bränner glasyren (dvs andra bränningen). Glaset och keramiken krymper/expanderar olika mycket under bränningen, så glaset blir kracklerat men det blir en kul effekt av det. Jag gick en keramik-kurs (också stengods) för ett år sedan och provade bl.a. just detta.
Se till att skålen är "tät" och att du bara lägger i så mycket glas som ryms i skålen. Glaset blir i princip flytande och rinner ut på ugnshyllan (eller ännu värre på de andra föremålen i ugnen) om det rinner över kanten på skålen.
Vissa färger på glas tål inte de höga temperaturerna som stengodslera glaseras i utan blir "brända" eller tappar färgen. Gröna, blå och klara glas funkar bäst och har en god chans att behålla färgerna. Man behöver inte använda sitt fina fusing-glas utan det går utmärkt med t.ex. skärvor av krossade flaskor.

Tack för tipset. Tror min ugn går upp till 1000 . Men annars får jag se om jag får till ngr skålar som jag kan lägga skärvor i :)

Vad man kan göra är att skröja sin keramik i glasugnen. Men om det är en ugn som bara är ca 30-40 cm hög ska du inte packa godset i varandra som man gör i keramikugnar. Då brukar krukorna krascha. Man skröjar både lergopds och stengods i en glasugn mycket bra.
Glasera går enbart med lergods eftersom din ugn inte klarar mer än 1000 grader. Det kan vara svårt även med lergodsglasyr och ibland måste man tillsätta flussmedel - medel i glasyren som sänker bränntemperaturen. Att göra så med stengodsglasyr dvs tillsätta flussmedel fungerar inte eftersom stengods bränns högt för att sintra. Sintrar inte leran så är det lergods - även om du använt stengodslera.
Vad det gäller glas i lera så gör som Noora rekommenderat. Det var så jag började experimentera med glas för drygt 30 år sedan.
Lycka till!

tack- det låter väldigt intressant men vi får se hur långt jag kommer;-) heltidsjobb och keramikkurs och annat pyssel hemma…men det är ju så mkt ideer som väcks :-)