Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 5637 ggr
Björnidet
0

Hotpot för små pengar

Hej alla fusare.

För länge sedan köpte jag en hotpot som efter ett femtital bränningar fick stora skador på insidan som gav små svarta fastbrända saker på det jag brände.

Efter ett tipps så köptes två satser repair kit ifrån England som skulle gå att reparera hotpot-ugnen med.

När jag rört ihop det som fanns i burkarna och kletat detta på insidan av min gamla hotpot blev det över rätt så mycket klet som jag inte visste vad jag skulle göra med.

Då fick jag en ide, sprang ut till vår uteboda och letade igen en lämplig terracotta blomkruka och ett porslinsfat ifrån arabia. Krukan tvättades och slipades på insidan, här skulle resten av kletet strykas ut. Efter detta har jag torkat krukan med kletet och hoppas nu på att jag har en extra hotpot som går att använda. Nackdelen är att krukan blir rätt så het att ta i när  man tar ut den ur Micron. Därför har jag köpt en binda som används till bilars avgasrör  att linda in den med och hoppas då på att den blir mera lätt att hantera efter en bränning.Hotpotten blir inte snygg men jag tror att det skall fungera.

Detta försök är i sin linda och inte utprovat ordentligt ännu, skillnaden är att krukan har lutande väggar innåt  och jag vet inte ännu om det har någon betydelse.

Självklart skall jag redovisa mitt test när jag provat att fusa smycken, om detta fungerar kanske det finns en möjlighet för de som på ett billigt och enkelt sätt kan tillverka sig en egen hotpot.

Priset för två satser blev drygt 28 pund vilket är mycket överkomligt.Krukan har jag knyckt av min fru och hoppas att hon inte är så dyr på den.

Senare kommer inlägg om hur detta fungerar.

Fusing på Er

Esbjörn direkt ifrån Björnidet

Om detta kommer jag att skriva och redovisa hur det går, många tänker säkert att björnidet har blivit infrusen men om man inte provar då vet manb inte hur det går.

LenaE
0

Ser fram imot att höra hur det gårGlad

sanne62
0

mmm…spännande…innan jag köpte artboxen brände jag kopparlera i en liten, liggande lerkruka för att minska syreåtkomsten. men den fick fort sprickor och jag var livrädd för att den så småningom skulle dela sig i två delar (minst). men det blir ju en mer koncentrerad värme med lågan…lycka till med testen.

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

EvaRittsel
0

Superspännande. Jag älskar när folk testar och prövar. Det är ju så vi kommer framåt i vår utveckling! Lycka till med testerna!!!Flört

Björnidet
0

Tack för alla lyckönskningar, krukans innerdel eller kletet skall nu slipas till så att det blir en jämnare insida. Efter det då blir det prov, visst kan krukan spricka men jag tror att det finns botemedel för det också, vi får se.

Esbjörn

Björnidet
0

Det tog mer tid än väntat med detta prov. Har beställt eldfast lera som jag tänkt gjuta in krukan i efter att den lindats med en typ av glasfiberbinda som används till avgasrör på bilar inköpt på biltema.

Med denna binda räknar jag med att om materialet skulle röra på sig så tas utvidgningen upp av denna binda som är c:a 2 mm tjock.

Mera redovisning kommer bara jag får hem leran.// hade så länge Esbjörn//

Björnidet
0

Ja!!! då var den egentillverkade HOTPOTEN klar för testning, bara leran får torka först. I mitt fotoalbum ser du tillvägagångsättet bild för bild.

På Biltema inköptes gasväv av värmetålig glasfiber för avgasrör till bilar.I egen uteboda hittade jag en lämplig terracotta blomkruka(den jag stal av min fru). På ett företag som säljer braskaminer inköptes 2,5 kg eldfast ugnslera  i pulverform, (blandas med vatten).

Ifrån England inköptes microkiln hotpot repair kit, adressen kommer senare.

Reparationsmassan blandades och spacklades ut någorlunda jämt inne i krukan detta fick torka i flera dagar i rumstemperatur. krukan fuktades med en svamp på utsidan och ugnleran som redan blandats till en trög konsistens spacklades på utsida i ett några mm tjockt lager. Gasväven som klippts hål i för hålet i krukans botten hängs över leran och fixeras med en lämplig pinne eller penna. på utsidan av gasväven spacklas ytterliggare ett lager med ugnslera tills allt är täckt med ett ganska tjockt lager lera. Detta får nu torka i c:a en timme, nu tar du en fuktad svamp och jämnar till utsidan tills du är nöjd. Hotpoten är nu klar och bör torka i ett par dagar innan användning.Du ser att jag lindad en tråd på utsidan av sista lervarvet- det är ifrån den gasväv som köptes på biltema. Gasväven fransas lätt upp så man får tråd, det är bara att dra i en trådände.

Så här har jag gjort med den kruka du ser i mitt fotoalbum, underkanten är ojämn men skall fixas till sedan jag provkört denna skapelse.

Kostnaden för hotpoten kommer inte att nå 400 kronor och den blir betydligt billigare om du gör ett par st samtidigt.

När skapelsen är provkörd kommer redovisning hur det hela gick. Jag kommer att fusa ett smycke med underglas-dichro-och överglas, 6 mm tjockt.

Nu är det bara att hålla tummarna.

Björnidet
0

Testet är utfört nu men tyvärr, efter 7,5 minuter i micron hände inget, jo,krukan blev mycket varm på utsidan.

Min misstanke är att det har att göra med att väggarna i krukan lutar innåt(koniskt) och att det därför inte blir så hett som behövs. Nästa gång skall jag använda en kruka med raka väggar (cylindrisk) kanske har det en inverkan.

Det kan också bero på att ytterskalet i en hotpot är av ett material som har viss betydelse.

Vet någon något om detta så hör av er, tipps behövs för att lösa problemet.

Skam den som ger sig.

Åtrerkommer om denna test.