Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1645 ggr
Björnidet
0

BLANDA PORSLIN OCH GLAS I FUSING

Hej alla glada ifokusmedlemmar.

Idag fick jag en fråga som väckte ett visst intresse hos mig. Har någon provat att fusa in porslin mellan två glas. Själv kommer jag att prova med floatglas som jag fått av glasmästaren, nackdelen är att man får ha så hög värme då och jag vet inte om allt bara blir en sörja. Är det någon som provat denna teknik.

Hade tänkt att blåsa på till 845 grader med hålltid 15-16 minuter, vad tror Ni.

EvaRittsel
1

Om det är en stor bit porslin så krakelerar det! Porslin och glas har olika utvidgnngskoefficienter och samsas altså inte så bra. Men om du har lite krossat proslin går det oftast utmärkt - om du utökar avspänningstiden. Vår kände glasblåsare Wilke Adolfsson i Småland brukar ofta fånga an fin sjösand och blåsa in det i sina alster.

Och som han sa till mig en gång när jag assisterade - det spricker säkert. Men först om 200-300 år.Skrattande

Björnidet
0

Tack Eva för ditt svar.

Att de har olika utvidgningskoffisient tror jag också är orsaken till varför den som frågade mig fick problem, han sade bara att "det blev inte bra". Om du krossar porslinet får du väl också konsentrerade små sprickor i glaset omkring porslinskrosset. Tyvärr vet jag inte vilken typ av glas den här personen använt sig av men jag misstänker att det inte har någon betydelse för sprickbildningen.

Han jobbar mest med att slipa stenar och tillverka silversmycken i artclay, han har hand om en avdelning för funktionshindrade i en stad nära där jag bor så ett besök för att se vad han provat blir intressant.

Sjösand kan bli en ny och rolig upplevelse självklart blir det till att skrapa åt sig en hink med fin sand till sommaren. Att mixtra med glas är mycket roligt så just därför tackar jag för ditt tipps.