Gravyrstift SLITAGE
Hur ofta behöver ni byta gravyrstift och vilka gravyrpennor / gravyrmaskiner använder ni?
Jag använder Proxxon gravyrpenna med diamantslipstift och får byta stift efter några minuter, köper genom återförsäljare / butik och det blir dyrt i längden, 2 stift för ca 45-50 kr, vart köper man det som företagare? Skaft-diametern är 2,35 mm
Vill gärna få många svar.
Tack
Hej Emma!
Jag använder diamantstift med skaftdiametern på 2,35mm. Stiften är dyra ute i handeln. Har du provat med någon tandläkarleverantör? Jag har också vid nåt tillfälle tiggt stift hos tandläkaren.
Nu har jag en gravyrpenna med vatten, den sprutar en svag vattenstråle just på stiftet och på det sättet håller mina stift till väldigt många glas.
Lena
Hej josa, var har du hittat en penna med vattenspruta? har försökt komma på ngt smart sätt att få vattenkylning utan en väldig massa slask. För mig är inte stiftförbrukningen största bekymret, min amaskiner håller inte, har snart bränt den senaaste "Ferm" oxo. Minns inte märket på de andra, men de håller ca 6 mån sedan är de slut. Brukar inte ha diamant till allt heller, ibland är de keramiska bättre.

Pröva skaffa diamantstift från Forshaga dentaldepå, de har rätt skaftdiameter och relativt bra priser. Men hur länge saker och ting håller, beror mycket på teknik, vad man gör med vilka verktyg på vilken sorts glas.
- hur hårt man trycker stiftet mot glaset
- hur ofta man låter stiftet vila (det blir ju het av friktionen)
- små stift slits hårdast och bör användas på minsta tunnaste motiv, ju större gravyr desto större stift. Observera att du kan gravera små motiv också med stora stift, eftersom bara en liten stiftyta når glaset.
- använder man fönsterglas, hushållsglas, halvkristall, helkristall, … att nämna dem från hårdast till mjukast.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hej Britt-Inger!
har skickat mail till dig, titta i inkorgen
Lena