Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 5676 ggr
olga
4

ljuslykta

Hej! Jag är nybörjare i fusin, har bara fusat smycken i min keramikugn- Men nu skulle jag vilja ljuslyktor av en fyrkantigt fusat glas.Vilket är bäst att slumpa eller lägga över en pelare ? Har gjort ett försök med fönster glas över en pelare som hör till ugnen men det gick inte så bra. Den sprack på mitten annars var den fin.Tacksam om svar.

[kissidor]
0

för ljuslyktor blir det mycket bättre att lägga glaset över nånting ja Glad. det är svårt att slumpadjupa former, undantagandes om du gör det med drop out visserligen - men det är ändå den naturligaste vägen att göra en ljuslykta genom att lägga över en form. rostfritt är det klart bästa materialet för det, och ett hushållsmått skulle passa bra att använda.

PierreG
0

Jag har har gjort en form av GIPS PRIMODUR 40 60%, Chamotte 40% och Flinta 40% som jag har köpt på Cebex har gjutit i en pappmugg har sen borrat ett lufthål på ca 2-3mm i formen när den är torr

Jag jag har lakt fönsterglas på och sen slumpat.

//Pierre Gergi

PierreG
0

Jag har har gjort en form av GIPS PRIMODUR 40 60%, Chamotte 40% och Flinta 40% som jag har köpt på Cebex har gjutit i en pappmugg har sen borrat ett lufthål på ca 2-3mm i formen när den är torr

Jag jag har lakt fönsterglas på och sen slumpat.

//Pierre Gergi

EvaRittsel
0

Utmärkt förslag av #3! Gör dina egna formar av gips, flinta och chamotte. De håller ett tiotal gånger. Gör många på en gång så har du ett litet reservförråd.

[Ann-Louise Englund]
0

Jag har testat att göra ljuslyktor. Jag lägger tunt fusingpapper under hela glasskivan och lägger det ovanpå en lerkruka och som en glad amatör blev jag riktigt nöjd med resultatet. Har inte testat att ta separator på krukan istället för det tunna fusing papret men någon annan kanske vet om det fungerar?

[kissidor]
0

det är nog bäst att du behåller papperet ann-louise - det kan ha räddat dig så du fick av lyktan. annars rekommenderar man att aldrig slumpa ovanpå keramik, för risken är väldigt stor att glaset krymper fast då. men du kanske inte lät slumpningen gå till max, så det kanske fortfarande fanns mellanrum? eller kan det vara så stor skillnad mellan "slumpingformslera" och "blomkrukelera" Obestämd? nej jag tror inte det

[Ann-Louise Englund]
0

Tack för infon Kissidor, behåller fusingpappret tills jag fixat en "bättre" slumpingform.

Björnidet
0

Just nu bakar( fullfuse 815 grader) jag ihop två 3 mm floatglas som jag målat mellan, detta skall användas till ett fat. Tidigare har jag provat att att bränna ihop (takfuse 760 grader) floatglas men tycker inte att resultatet blev tillfredställande. Vet du Eva  eller du Martina vilken temp som bäst lämpar sig för floatglas i olika tjocklekar.

Tacksam för ett svar.//Esbjörn från Björnidet//

[kissidor]
0

nej jag kan tyvärr inte de rätta temparna för floatglas esbjörn, vet bara att det är mycket högre än för bullseye - typ 840 för fullfuse kanske?

Lisamona
0

Jag brukar ha lite högre hålltider också på floatglas t.ex. 15 min itäller för 10 min. Detta kan kanske vara till hjälp. Lycka till

Björnidet
0

I min ihopbakning hade jag 825 grader med hålltid 15 minuter, resultatet blev att glaset inte drog ihop sig i kanterna, inte mycket men dock. Nu är tempen höjd till 835 grader och med spänning ser jag fram emot vad som hänt. En rostfri skål som är 1,5 cm djup ligger under så jag hoppas att det blir ett godtagbart resultat av detta. Blir det kollimojs av det då får man väl bränna om det hela.

Vid ett tidigare försök med floatglas såg jag att brännkurvans topp är betydligt högre än bullseye och längre hålltid. Den gången skulle det slumpas en rätt stor skål och jag satte 800 grader som topp samt hålltiden 10 minuter. Glaset böjde sig visserligen men inte mycket så någon slumping blev det inte, bara krökt glas. Mitt försök nu blir kanske bättre och det blir att vänta ut ugnens arbete med det.

Eva Ritsell har jag sett att hon har på sin hemsida, alster gjorda i Floatglas som är oerhört snygga. Jag undrar om hon skulle kunna ge mig en bra brännkurva, hon är ju  en skicklig konstnär har jag sett och vet säkert hålltider och temp.

Sedan håller jag på med ett mycket spännande projekt, faller det ut väl så kan du enkelt tillverka din egen hotpot till micron. De tester som hittils är gjorda är lovande. Om detta kommer jag givetvis att dela med mig senare då allt är i hamn och då i en egen tråd.

MonikaLundberg
0

Hej.

Om inte kermik fungerar för att slumpa med pga risken av att det fastnar, hur är det då med att använda glaserad keramik. Tål glaseringen på keramiken dessa grader, någon som testat?

noora
0

Glaseringen på keramik är glas, så den lär smälta.

Det skulle ändå inte hjälpa, för problemet är att keramiken inte krymper lika mycket som som glaset när den svalnar, utan glaset krymper mer och kan därför fastna rent "mekaniskt".

Björnidet
0

Slumping i 835 grader blev för lite i topptemp, efter det har jhag slumpat ett annat fat och då i 845 grader med 15 minuters hålltid. Nu blev det ett riktigt bra resultat. Tydligen så behöver floatglas enormt mycket högre värme för slumping, mer än vad bullseye behöver för fullfuse och då slumpas bara glaset.

Formen jag använt är ett rostfritt litet fat som köptes på en återvinningsmarknad för 10:-.

På loppisar och återvinningsmarknader går det verkligen att fynda rostfria saker som duger gott för slumping. Seporator används hela tiden på formen.Har provat även fusingpapper och sett att ytorna blir lite blankare då, anledningen är nog att man inte får tillräckligt slätt med pensel då man stryker på släppmedlet.Mera tester blir det.

EvaRittsel
0

Björnide. Ju mindre slumpingform desto längre slumpingtid!!!!!!! Ljuslyktor tar ca 60 minuter och stora fat 5 minuter att slumpa. Det kan vara förklaringen på ditt problem. Stora glasfat sjunker snabbt pga sin egen tyngd. Små fat som ska in i trånga utrymmen behöver lååång tid på att hinna slumpa ner.

Björnidet
0

Tack Eva.

Skall prova på nytt.