Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 5676 ggr
olga
4

ljuslykta

Hej! Jag är nybörjare i fusin, har bara fusat smycken i min keramikugn- Men nu skulle jag vilja ljuslyktor av en fyrkantigt fusat glas.Vilket är bäst att slumpa eller lägga över en pelare ? Har gjort ett försök med fönster glas över en pelare som hör till ugnen men det gick inte så bra. Den sprack på mitten annars var den fin.Tacksam om svar.

[kissidor]
0

för ljuslyktor blir det mycket bättre att lägga glaset över nånting ja Glad. det är svårt att slumpadjupa former, undantagandes om du gör det med drop out visserligen - men det är ändå den naturligaste vägen att göra en ljuslykta genom att lägga över en form. rostfritt är det klart bästa materialet för det, och ett hushållsmått skulle passa bra att använda.

PierreG
0

Jag har har gjort en form av GIPS PRIMODUR 40 60%, Chamotte 40% och Flinta 40% som jag har köpt på Cebex har gjutit i en pappmugg har sen borrat ett lufthål på ca 2-3mm i formen när den är torr

Jag jag har lakt fönsterglas på och sen slumpat.

//Pierre Gergi

PierreG
0

Jag har har gjort en form av GIPS PRIMODUR 40 60%, Chamotte 40% och Flinta 40% som jag har köpt på Cebex har gjutit i en pappmugg har sen borrat ett lufthål på ca 2-3mm i formen när den är torr

Jag jag har lakt fönsterglas på och sen slumpat.

//Pierre Gergi

EvaRittsel
0

Utmärkt förslag av #3! Gör dina egna formar av gips, flinta och chamotte. De håller ett tiotal gånger. Gör många på en gång så har du ett litet reservförråd.

[Ann-Louise Englund]
0

Jag har testat att göra ljuslyktor. Jag lägger tunt fusingpapper under hela glasskivan och lägger det ovanpå en lerkruka och som en glad amatör blev jag riktigt nöjd med resultatet. Har inte testat att ta separator på krukan istället för det tunna fusing papret men någon annan kanske vet om det fungerar?

[kissidor]
0