Håller någon på med glasfusing i Alingsås-trakten?
Skulle vara väldigt roligt om det fanns någon i Alingsås -Göteborg med omnejd som håller på med glasfusing.
Jag skulle väldigt gärna träffa någon som vill dela erfarenheter med mig och kanske att man kan få låna ugn/lokal? Mot betalning förstås?
Byrita
Hej Byrita.
En ugn är inte så katastrofalt dyr om du väljer att köpa en själv. Hos Warmglass.uk kan du se vad en bra ugn kostar och då en som skulle passa dina önskemål.
Ett sätt är att gå ihop några stycken och investera i en ugn. Den jag köpte kostar under 10 tusen hemfraktad till norrbotten. Ugnen heter Skutt HotStart PRO och drivs av ett vanligt jordat vägguttag. Någon speciell avluftning eller ventilation behöver du inte tänka på och ugnen står på egna ben samt tar lite plats.
Kolla på den hemsidan då ser du. Du kan goggla på ugnsnamnet då får du fram ett antal olika ugnar.
Lycka till
Björnidet
Det är inte priset som är problemet. Jag har tittat på deras hemsida vädligt ofta, och vet vad som finns. Problemet är att jag inte har någon plats här hemma.
Byrita
Jag vet de som håller till i ett garage (varmt) och de som har ugnen i sin lägenhet, visst måste du ha utrymme helt klart men så stort behöver du inte. Min atelje är på 12 kvm och den fungerar alldeles utmärkt, ibland har vi vari upp till fem st som hållit på att göra smycken.Lite trångt blev det men finns hjärterum så finns stjärterum.
Mitt förslag att du skulle gå ihop med några likasinnade kanske skulle lösa problemet med en yta att hålla till på, säkert finns det folk i din närhet som tänker på samma sak så varför inte annonsera.
Om du skriver om ditt ärend till ex. Eva Ritsell, hon finns på glaskonst i fokus så kanske hon vet av någon med samma problem. Eva är en mycket skicklig konstnär som gärna svara på frågor iFokus prova gärna med henne eller mariatingsund som också har stort kontaktnät och är kunning i ämnet.
Jag önskar dig lycka till
Tack för dina svar.
Jag ska kontakta Eva, om ingen svar på mitt inägg.
Jag hör kanske av mig igen angående din ugn.
Byrita
Hej Byrita,
Jag heter Pia och bor i Vårgårda
.
jag har inte hållit på så länge med Glasfusing, bara ca 1 år. Jag gör mest smycken för egen skull och då blir det på kvällar och helger.
Tyvärr har jag ingen egen ugn än, men vill gärna köpa en. Har satt in en separat annons här om någon har en begagnad ugn att sälja, eller kanske jag ska kika på den som rekommenderas i tråden här ovan?
Jag fusar ofta tillsammans med en vän, hon bor i Landvetter och har precis investerat i en egen ugn som hon fick för bara någon vecka sedan. Det ska bli väldigt spännande att prova den.
Hör gärna av dig om du vill, kanske vi kan träffas och utbyta erfarenheter? Berätta gärna lite mer om dig själv…
Vänliga hälsningar,
Pia
Va roligt att det finns några på så nära håll som håller på med samma hobby.
Besök gärna min hemsida: http://smyckenbyrita.blogspot.com/ så får du veta lite mer om mig och vad jag gillar.
Som du märker är jag också dålig på att uppdatera den.
Fina hästar du har. Jag började i ridkola vid 35 år-ålder, och höll väl på i 3-4 år.
Har även ridit islandshäst för ca 10 års sedan. Jag fick en ridtur i födesledagspresent i höstar på Östads säteri. De gamla takterna satt fortfarande i. Tur var väl det.
Hör gärna av dig igen så får vi utbyta lite mer om vad vi ska ta oss till med våra "önskeugnar"
Byrita