Tjocklek på floatglas
Ska snart dra igång min nya (begagnade) ugn, Det var dock 1 år sen jag gick helgkursen i fusing. Tyvärr var det lite dåligt med teorin på denna kursen så jag har glömt en hel del… Har dock proffs omkring mig så det är jag inte orolig för.
Tänkte dock pipa iväg till glasmästaren imorrn och köpa lite skivor och öva skärning medan jag väntar på att ugnen är klar att köra.
Vilken tjocklek ska det vara? 3-4 mm? Friska upp mitt minne snälla.
/ Josefin

Glas i hög temperatur vill bli 6 mm, dvs om du använder 3 mm-s glas och skär ut två likadana bitar, lägger på varandra, då blir det färdiga glaset i samma mått och utseende. Om du bara har en 3 mm-s bit, då krymper det i ugnen. Du kan även använda 2 mm-s glas förstås, men 4 mm-s är ju svårare att skära.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tack!
Hej Josiefruit.
Floatglas som glasmästarn slänger (spill) kan ju vara 2-3- eller 4 mm glasbitar.
Visserligen är det som Maria säger lite svårare att skära 4 mm glas men visst går det med bra skärverktyg. Själv har jag provat alla de tjocklekar som jag nämnt och de skiljer sig rätt mycket hur de reagerar av ugnsvärmen. 4 mm hade jag en temperatur i topp på 870 grader med 15 min hålltid och det var knappt att de hade smält ihop riktigt, 10-15 grader högre topptemp skulle inte vara helt fel, hålltiden 15 min är nog ett måste vid alla floatglas.
2 och 3 mm tjockt glas har jag kört med 855 graders topptemp och samma hålltid och det har fusat ihop bra.
Att skära 4 mm glas är inte så svårt som man kan tro, skaffa dig en bra skärare med oljesmörjning så tror jag att du klarar av det med glans. Titta gärna in på google och sök skära glas så får du upp ganska många filmer (youtube) där du ser hur de gör. Många tips finns att hämta där.
Har du en vanlig glasskärare kan du ta lite symaskinsolja och dutta en droppe som du smörjer skärsnittet med också.
Lycka till med ditt fusande.

Det finns två saker jag glömde skriva:
- köp inte från olika skivor och tjocklekar för de kan ha av olika sammansättning, utan hellre be att de skär remsor åt dig på en o samma skiva. Och det ska INTE vara energiglas, det innehåller något som gör att bränt ser förfärligt ut.
- det andra är att planglas som glasmästare använder beläggs med något finkornigt pulverliknande skydd som gör att stora glaspartier kan fraktas tillsammans utan att de repar varandra. Därför måste du diska glasen ordentligt, samt diska bort även skärolja efter skärning så alla bitar (även de små) ska vara helt rena.
Jag brukar köra 860 grader och 20 minuter hålltid, funkar för det mesta, men jag har keramikugn med värme från sidan.
Hej Maria.
Tror du att det har någon betydelse om värmen kommer uppifrån eller ifrån sidan. I min ugn kommer värmen uppifrån och min uppfattning att det inte har speciell betydelse vid fusing vart värmen kommer ifrån huvudsaken är väl att topptemperaturen uppnås eller vad säger du.

Jag har ingen stor erfarenhet av just glasugn med värme uppifrån, men i keramikugn kan glaskanterna krypa upp mer på dem glasbitarna som är placerade närmare elementen på kanterna än de glas som finns i mitten, oberoende högsta temperaturpunkt och hålltid, men det gäller förstås glas som är mindre än 6 mm tjockt. Hoppas någon annan kan ge bättre svar annars.

Kommer värmen från ovan behöver man inte tänka så mycket på hur man lägger ut sin design i ugnen. Det blir jämn värme på hela designen.
I en sidovärmd ugn måste man tänka på detta: Stora saker som ligger nära elementen på ena sidan ligger längre ifrån på den andra sidan. Då kan det dels uppstå spänningar i glaset och det kan spricka, dels kan den sida som ligger närmast elementen krypa lite.
I sidovärmd ugn försöker man lägga designen på plattan så den ligger ungefär lika långt/nära elementen runt om - en centrering i ugnen. Små smycken kan man lägga hur som helst. Lycka till!
Tack för de upplysningarna, jag har inte provat att bränna i en ugn med sidovärme så det var därför jag var nyfiken.