Devit
Jag har för första gången slumpat floatglas (gammalt växthusglas). Jag använde en form med reliefmönster. I samma bränning hade jag också glas direkt på plattan. Glaset i formen har inte trängt helt ner i alla håligheter men är helt OK. Men det har blivit mjölkigt (devit?) på de ställena som inte trängt helt ner. Annars är fatet helt OK. Glaset som låg direkt på plattan blev inte mjölkigt. Glaset var noga rengjort innan fusingen.
Min brännkurva är:
150C/h till 540C,
300C/h till 800C - hålltid 10 min
ner till 540C - hålltid 90 min
20C/h till 420C - slut
Är det någon som har tips om vad som hänt och hur jag skall komma till rätta med detta.
/gunnel

Har du haft en gipsform kan det vara gipset som färgat in glaset så det ser dimmigt ut. För kurvan verkat helt OK,

Jag använde en lerform. Det verkar som att det har att göra med att glaset inte riktigt trängt ner i alla håligheter och blivit mjölkigt på det ställena i stället. Jag tänker göra ett nytt försök med ökad tid på toppen.

Hej gunnelb.
Floatglas har jag provat att bränna i flera olika brännkurvor med resultat att vid för låg topptemp har inte glaset fallit ner som du säger. I mitt senaste prov körde jag med 845 grader i topptemp och hålltid 15 minuter då först föll glaset ner bra i den rostfria formen, glastjocklek var 2 x 3 mm glas. Enligt min tro så har du haft för låg topptemp och för kort hålltid på toppen så därför buktar bara glaset i stället för att följa formens kontur. Prova med en högre temp i topp och längre hålltid där så kanske det ordnar sig. Att glaset blir devit kan bero på att du har gammalt glas som tillverkades på annat sätt än dagens floatglas vilket jag använt.
Det fanns en tråd här om detta med devitfärgning av floatglas som kan bero på hur glaset gjutits. I moderna glasfabriker blandas det in mindre blyoxid i glasmassan än tidigare och blyoxiden används till strålningsskydd i industrin och på röntgenavdelningar och fanns även i gamla fönsterglas därför blir det devit.
Det sades att gamla glas hade en "tennsida"
Inom Reklamindustrin där vi tillverkade neonrör användes också s.k blyglas i den äldre tillverkningsmetoden som gick över till s.k sodaglas sedan.
// Lycka till//

#3 Hallå. Floatglas har fortfarande en tennsida och en sida utan tenn. De flesta i alla fall som då används till fönster.
Jag håller med Björnidet!
Bränn högt och ha lång hålltid. Också lång avspänningstid eftersom du med detta förfarande byggt in lite spänningar i glaset. Jag skulle lägga på ca 25%.
Jag har hört att det kan vara fel sida uppåt på fönsterglaset när det blir mjölkigt. Testa och bränn småbiar först för
att se vilket som är s.k. tennsida. Det finns ju en lampa men den är ju inte så billig som man kan testa detta fenomen med.
Helt rätt Eva, jag glömde att nämna detta med tennsida, dum som man är trodde jag att gunnelb visste detta. Det är ju den ena sidan som har denna tennsida och då blir det inte bra om man vänder detta fel.
Jag såg en gång på youtube en kvinna som demonstrerade detta med tennsida genom att dra naglarna mot glaset, där det var strävare skulle denna tennsidan vara. Jag vet inte om detta fungerar för det är något som jag inte provat, mina naglar är för korta,björnar har inte alltid långa klor.
Jag hoppas att det löser sig för gunnelb och att hon kan fortsätta med sitt test med floatglas. Jag måste säga att de glas jag fått av glasmästaren, det är nya glasbitar ifrån det spill som de har, där har jag inte sett att det blir devit skimmer i glaset. Misstanke finns att nya glas har annan tillverkningsmetod, vilken metod vet jag inte.
Kör på med dina test gunnelb, floatglas är ett billigt sätt att prova sig fram i glaskonsten, besök gärna din glasmästare och be honom skänka dig lite spillglas ifrån sin verksamhet, ibland är det rätt stora bitar som man får gratis.
När jag fått glas av glasmästarn så numrerar jag alla glasskivorna samt skär en remsa från varje som jag också lägger i ugnen så jag vet vilken som tillhör vem.
Efter bränningen kan man då avgöra vilken sida som ska vara upp , för då kan man få en del som blir immiga och dessa vänder jag så blir det bra. Visst är det lite pill men det kan vara värt det.
Men de flesta av dagens fönsterglas även då nytillverkade är det tennsida på.

Tack för alla svar. Jag är helt medveten om tennsidan, men det har ingen betydelse. Det händer ändå. Jag har även försökt med högre temperatur o längre tid, men det hjälper inte. Funderar över om det är släppmassan i formen som gör detta. Glas som jag slumpar direkt eller i en slät form blir bra. Jag har många gamla växthusglas, då mina föräldrar hade 3 stora växthus en gång i tiden.
Jag fortsätter att experimentera. Det är jättespännande att se hur olika glas reagerar. Jag har även fått en hel del "skräpglas" från en glashytta. Det händer en hel del med dessa, beroende på hur jag fusar.
Ha en bra dag
Gunnel
Då du bränner floatglas måste du höja temperaturen och hålltiden rejält. Jag läste ett inslag om att 850 grader och 20 minuter i hålltid på topp skulle vara nödvändigt för fullfuse. Själv har jag provat 845 grader med hålltid 15 minuter och det gick skapligt . Även om resultatet blev godkänt så tror jag att både topptemp och hålltid måste vara omkring 850 grader och håll 15-20 minuter.
Prova det så kanske det blir som du vill ha det.
Hur går det för dej, har du fått ordning på fusandet av floatglas? Skulle vara intressant att hör vilka resultat du får.

Jag har inte försökt med högre temperatur ännu. Skall på floatglas kurs hos Cebex i slutet av april och hoppa då att få tips om vad som är fel. :)

Jag har fusat i 845C med hålltid 15 min, men det hjälper inte.
Den sista bränningen jag gjorde då körde jag upp ugnen till topptemp 855 grader och håll i 20 minuter. Resultatet blev mycket bättre då, tydligen behöver floatglas mycket högre temp och längre hålltid för att fusa ihop.Tjockleken på glaset jag använt är 2 x 3 mm alltså dubbla glas.