Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1450 ggr
Annika_Larsson
0

släppmedel till formar

Vi har en slumpform som fungerade utmärkt så länge vi använde originalsläppmedlet, men när vi tillslut målade om den med Bullseye nr 5 (från Cerama) började skålarna slumpa snett i formen.

Då målade vi om den med ett släppmedel för floatglas från Uterm och skålarna (av floatglas) gick rakt igen, men de flöt ihop för mycket och blev matta pga detta. Vi har två identiska formar till som vi ännu inte målat om och när vi använder dem i samma bränning ser det ut som om vi slumpat skålen i den gamla formen vid en mycket högre temperatur.

Släppmedlet tycks ha en stor betydelse men hur??

EvaRittsel
0

Det kan också beror på VAR i ugnen du placerar formen. Om ugnen v ärmen ojämt - som min nya ugn gör - så måste man veta hur bränningen uppför sig. Vissa seaparatorer kan färga av sig och matta ner glaset. Men det kan ju också bero på om du har tennsidan åt rätt håll.  Jag förstår inte rikgt det där med att det blir snett. Kan du lägg upp bilder så det blir tydligare. Ha det gott. Eva

Annika_Larsson
0

Jag har nog strukit på för tjockt lager separator på formarna. Det ska vara mycket tunnt sa Maria på Cerama, eftersom separatorn reflekterar värmen.

EvaRittsel
0

Det är svårt det där med tjockleken. Jag brukar blanda till en rätt tunn soppa och sedan sikta torr separator över formen som slutfinisch. Det funkar jättebra. Men ytan blir lite skrovlig - fast det älskar jag.