Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett12-tips-och-tricks
Läst 3518 ggr
Cessy
0

Powder Vibe

Ja har någon testat dessa Powder Vibe som ska hjälpa en o fördela allt från powder, fine frit o medium frit. Ser man instruktionsfilmen så ser det ju ut o vara ett väldigt användbart verktyg, men dyrt.Obestämd Utgår också från att det är oändligt mycket svårare än det ser ut. Skulle därför vara intressant o höra om någon testat dem o höra hur ni tycker de är att använda.

Björnidet
0

Den där har jag inte sett förr. Den verkar vara enkel att tillverka av ett kopparör i ett skruvstycke där man klämmer ihop röret till önskatt mått.

Broarp
0

Hej!

Dessvärre har jag inte fått det att fungera tillfredställande. Powder och frit fungerar inte alls. Färgpulver som jag använder till screentryck och schablonmålning löper endast i små klumpar-absolut inte i ett fint flöde som på instruktionvideon.

Björnidet
0

Fritten är väl för stor för hålet i spridaren, då får du väl klumpar om du kör med povder.Ett mindre munstycke kanske är hjälpen för powder.

Cessy
0

Tja nu tänker jag mig inte något ambitiöst tecknande vare sig med powder eller frit, utan det jag är ute efter är att kunna sprida powdert eller friten lite lättare o kanske några enkla streck. Nu tror jag inte alls denna powder viben är lätt o handskas med men jag hoppas att den ska hjälpa mig att kunna skapa lite roliga egna streaky glas eller ibland mer åt mardi gras. Nå jag bestämde mig hur som helst att idag när jag handlade på warmglass bullseye rea att chansa o ta hem denna powder viben, så jag får väl återkomma sedan o säga hur jag tycker den fungerar.

Broarp
0

Det fungerar definivt inte med frit ej heller med Bullseye fint powder.

Jag har använt väldigt fint färgpulver som jag kan sreentrycka på glas

screentrykväven lämplig för glas är otroligt finmaskig eller måla på glas.

Även med ovannämnda målningpulver så är munstycket för litet.

Ändå har jag lyckats med att utvidga munstycket lite grann.

Finns det någon som har lyckats med powder wibe så vore det intressant att veta hur personen bar sig åt- kanske´genom att utvidga munstycket , men med vilken teknik då?

Björnidet
0

Lycka till och meddela hur det funkar.

Cessy
0

Tack Björnidet o det ska jag. Nu är ju Broarps erfarehet väldigt dålig, så jag har ingen större förhoppning om att det ska fungera som ens i närheten av på filmen. Jag hoppas ju mest att få viss hjälp o sprida ut powder o frit, men teckna kan jag tyvärr inte ändå - inte ens med pennor. Nå hur illa det än funkar så lovar jag att skriva hur det går så småningom. Nu måste först min Firebox14 komma på plats o sedan att jag börjar testa lite vanlig fusning i den o sedan ska jag se om jag kan förvandla lite tekta glas mer åt streaky-hållet o då testa powder viben. Så det lär nog dröja ett tag innan jag återkommer med resultatet.

Björnidet
0

Framtiden få visa hur det går.

Just nu bränner jag floatglas som jag fått av glasmästaren, ifrån PMC köpte jag färg som jag trodde skulle vara täckande men ack vad jag bedrog min. Även om jag täcker hela glasytan med att slå ut färg så blir resultatet likt ett spräckligt mönster mellan glasen. Nu gör detta inte så mycket för det blev ganska bra, problemet jag har är luftblåsorna, de kan dyka upp var som helst mellan glasen, jag har provat med att borra ur och bränna om men då blir det en krater i stället.

LenaBe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har använt Powder Vibe till emalj, tycker det funkar braGlad

Cessy
0

Åh det blev ju jättefint LenaBeGlad.

Ger ju hopp om att det trots allt kanske kan fungera med Powder Viben.

Vad trist med sådana luftbubblor Björnidet o att det blir kratrar av det sedanObestämd

LenaBe
0

Jag tror Powder Vibe egentligen är gjord för de som emaljerar på metall, därför blir det nog inte bra med bullseye powder. Jag har köpt emaljer hos Thompson Enamel.

LenaBe
0

Tråkigt med färgen Björnidet, fast jag tror att det är många märken som inte "håller det de lovar". Har köpt GlassLine bubbelfärger som jag är besviken på, de är jättesvåra att måla med och blir bleka ifall man inte har enormt tjockt med färg.

Björnidet
0

Det hjälper inte även om jag tömt ut en stor klick mitt på glaset, låtit det torka och sedan brännt. Färgen verkar få vingar och sprider sig otroligt, glaset blir spräckligt efteråt och inge snyggt.

Du använde emalj färger, går de att fusa och hur hög temp i så fall.

LenaBe
0

Jo, de går att fusa, men jag har inte fusat mellan glas, fast det kanske går. Temperaturen är upp till 800 grader, men jag har provat med högre temp också, men då blir färgerna blekare.

Björnidet
0

Kanon, vart köper du färg.

LenaBe
0

http://www.thompsonenamel.com/

De har emaljer för både floatglas och COE90

LenaBe
0

De har både emaljer, "akvarellfärger", akrylfärger. Tycker emaljerna är bäst och det finns ett kit med alla färger. Fast det går ju att köpa enstaka färger också.

http://thompsonenamel.com/index.php?cPath=246_307&osCsid=ovn1foff8o1jci36s6idmnaah2