Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2305 ggr
Josiefruit
0

Platta till ugnen

Hej!

Blev lite osäker. Behöver ju en "platta" att lägga mina alster på i ugnen. Är jag fel ute om det är en board jag ska ha?

http://www.cebex.se/glastillbehor-c-66_394.html

Ska den behandlas på nåt vis? Eller räcker det att lägga en fiberduk på?

Vilka tjocklekar är bäst?

Josefin

mariatingsund
0

Board är mjukt. Det du ska ha heter sättplatta :-) Ska strykas med separator i flera lager och torkas så det blir som jämn pulver innan du lägger på glassaker. Innan är ju bra om du torkar ut den innan första användning.

http://www.cebex.se/sattmaterialplattor-c-88_440_441.html

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Björnidet
0

I et flertal försök använt en klinkerplatta som sättplatta och det har gått alldeles utmärkt. Fördelen är att en klinkerplatta är bara en tiondel så dyr som en av selemanitmaterial och som säljs i fackhandlen för oss fusare.

Är det fler som prova klinkers.

Josiefruit
0

Tack för svar!

Vad används Board plattan till då?

Björnidet
0

Har aldrig använt boardplattan så jag svarar mot bättre vetande, min misstanke är att den används till att göra formar, den är ju rätt så mjuk.mariatingsumd är gammal i gemet och hon vet bara du får ett svar av henne.

mariatingsund
0

Jag antar att Björnidet använder fiberpapper på klinkers, som motsvarar separatorn på sättplattan, som är ju betydligt drygare. Fiberpappern luktar bedrövligt mycket också jämfört med separatorn.  Jag har pelare mellan sättplattorna och dessa plattor fyller ut hela ugnen, jag förmodar att klinkers har standardmått till golv, men hörde inte innan att de såldes i fackhandeln för fusare så det kan hända att de finns i olika mått som passar ugnar.

Men måste i alla fall nämna att visst är jag gammal, men min huvudsyssla är inte fusing så jag vet inte mycket om det än dem som bara fusar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Björnidet
0

Jo Maria, klinkers funkar både med fusingpapper och separator, de finns i ganska stora plattor i olika tjocklekar och de jag använt är 30 x 30 cm men de finns större, jag tror att det finns 50x50 cm också. Plattorna blev över när jag golv i hallen och då tänkte jag att "va sjutton" varför inte prova i ugnen vilket blev en succé. Första bränningen var med fusingpapper och näst blev med fyra varv separatormåla.

Jag håller med dej Maria, fusingpapper luktar fränt tycker jag men har man bra ventilation så går det bra och visst blir det dyrare också. Fusingpapper har jag köpt ifrån England tillsammans med glas och där var det betydligt billigare än här i sverige.

Priset på en platta klinker är inte högt, jag köpte ett helt golv så då det blev plattor över blir det svårt att säga vad en eller två plattor kostar.Att fråga på en affär för kakel och klinker är nog klokast eller om man kontaktar en plattsättare så kanske han har överblivna plattor att sälja.

EvaRittsel
0

Board kan du använda som sättplatta lite beroende vilken ugn du har. Då köper man sk hård board som sågas med bågfil. Den ska först brännas ur vilket framgår av medföljande beskrivning när du handlar den. Sen ska denmycket större plattor  behandlas med separator. Men du kan INTE ha störra än 30x30 cm för då kan de bukta sig om de står på pelare i en ugn.
Jag använder mycket stora boardplattor när jag pusslar mina änglar eller anat som tar tid. Sen lägger jag boardplattan på ugnens sättplatta. På så sätt kan jag bränna annat i ugnen under tiden som jag pusslar på boardplattan.

Har du tjock och mjuk boardplatta så kan man såga ut figurer med ett bågfilsblad, pensla kanterna med separator och gjuta figurerna i den mjuka boarden. Men formen går ofta sönder när du tar ut glaset.