Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2163 ggr
Josiefruit
0

Glas och sand

Nu snurrar det i huvet vill jag tala om.. Har ju inte dragit igång min ugn än då den fortfarande fixas med, men ideerna börjar ta form. Skrattande

Att blanda olika material är det jag fastnade för mycket på kursen jag gick för ett år sen. Koppar, mässing, silver, guld vet jag funkar. Men har någon provat att fusa in sand mellan glas? Sand smälter ju inte förrän vid 1800 grader så rent temperaturmässigt sett borde det ju gå. Men vad händer? Hur blir det?

Tack å hej/J

Björnidet
0

Har inte provat med sand men jag tror att du skulle se den i glaset däremot  har jag hört att träspån mellan glasen i ugnen kan ge massor med bubblor . Själv har jag inte provat detta men det fanns en glaskonstnär vid ett av våra glasbruk som doppade glaset i spån och därigenom fick dessa bubblor. Jag tror att min atelje är för dåligt ventilerad det blir nog en del os av spånet för detta prov så därför har jag låtit bli. Sand skall jag prova till sommaren då jag hittat lämplig sådan.

MLL
0

Det bästa lärdomen är om du provar på en liten glasbit.

På så sätt ser du själv vad som händer .

MLL

EvaRittsel
0

Det fungerar. Men kommer att spricka om 200-300 år! Lägg ett tunt lager av fin sand mellan två lager av glas. Och testa. Bränner du för jögt så kan det spricka direkt. Testa. Lek. Det blir fin effekt!

Björnidet
0

Hej Eva.

Du säger att man inte skall bränna för högt, har du något förslag på temperatur och hålltid när man använder sand.

Björnidet
0

Hej igen.

Har hittat en säck med fin blästersand i förrådet, skulle inte den gå att använda måntro. Hittade också en säck med s.k sligg, en svart sandliknande vara som är rätt så finkorning, jag tror att den är ett avfall ifrån järnverket som malts till sandkorns storlek ungefär. Tror du Eva att detta är ett materialk som går att använda.

EvaRittsel
0

Mitt råd med kurvor - ta det lite mer försiktigt mot topptemperaturen. Det var det jag menade med att bränna för högt. Man använder samma topptemp med sand. Vad man däremot ska tänka på är att ungefär fördubbla utjämningstemperaturen.

Blästersand går utmärkt. Det du Björnidet hittat är kanske också en annan form av blästersand med metall. Testa. Det blir som att bränna in metall.

Björnidet
0

Jag tror att man skulle kunna lägga rätt roliga/snygga mänster med en svarta blästersanden och visst jag tror att det är järnslagg som malts.

EvaRittsel
0

Jag tror det (svart blästersand) är aluminiumsilikat vilket jag ibland blästrar med. Och aluminium smäler långt före glasets topptemp. Men det blir som när man har aluminiumfolie mellan glaset. Men det kan bli bubblor eftersom det är grövre än folie. Testa. Jag har faktiskt inte gjort det eftersom jag bara använd aluminium sista halvåret - och då inte haft fungerande atelje.