Använda pärlung till fusing?
Jag köpte en pärlugn hos uterm för ca ett år sedan och älskar den..nu har jag börjat fundera på att fusa hängsmycken oxå. Nu är frågan om jag måste köpa en helt ny ugn bara för att kunna göra detta eller om det på någotvis kan gå att använda den ugn jag redan har.
Ugnen jag har går upp till 850 grader och går att reglera hur fort den ska gå upp eller ner i temperatur, det går även att stanna på en viss temperatur under en viss tid. Jag undrar även om man bara ska lägga ett separatorpapper direkt i ugnen på det vita innermaterialet eller om man måste ha någon speciell "hylla" att lägga i botten? Har tittat på fusingugnar och där ser det ut som att det är samma vita material i dem.
Hoppas att någon har nån susning om hur det hela fungerar :) Jag kan knappt vänta tills jag får börja fusa :D

Vore kul om du skickade in en bild av DIN ugn, och lite mer info om den, mått, pris, inköpsställe.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Den undre ugnen är den jag har…men det konstiga är att på nätet står det att den bara går upp till 650 men det står klart och tydligt på min ugn att den ska gå upp till 850. Vet inte om dom kanske missat att uppdatera på hemsidan om de bygger ugnarna annorlunda nu. Får helt enkelt ta hem ugnen igen om kolla hur högt den kommer upp i temp.

Instrumenten kan visa fel dvs siffertavlan kanske visar att du kommer upp till 1 000 grader men det är elementen i just din ugn som avgör om elementen klarar detta eller inte. Jag hade ett instrument där det såg ut som om ugnen klarar 1 200 grader när den högst klarade 900 grader. Kolla med Uterm. De vet hur det är. Proffs på ugnar som de är. Klarar den upp till 800 grader kan du börja fusa - Bullesyeglas och floatglas.

Ja det är lite konstigt det där för det står olika i deras kataloger. I den ena står det att maxtemp är 650 och i den andra står det att maxtemp är 830.
Men på sidan av min ugn står det handskrivet maxtemp 850. Jag får väl ringa ändå så det blir rätt.

Jippie :) Björn sa att det va den gamla modellen som gick upp till 650 så min nya ugn klarar alltså fusing :D Så fort glaset landar i sthlm sätter jag igång!