Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett05-glasgravyr
Läst 1599 ggr
Faxlin
0

Ny på gravering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja jag är verkligen helt ny på det här med gravering, men blir bara mer och mer biten av det.
Än så länge är det inte några avanserade saker jag gjort. Men vill ändå passa på att visa min första häst tallrik. Trodde aldrig den skulle gå att gravera. Men enträgen vinner. hihi
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sofie_a
0

Hejsan. Kul att du gillar gravyr. Har själv utbildat mig i flera år på det :-). Fast nu hinns det inte med för jag har småbarn. Men snart ska det sättas igång. Vilken maskin använder du?

sofie_a
0

Själv har jag en kavo. Toppenbra. Diamantstift som är lite slitena är super att göra fina ytor med på låg hastighet.

Faxlin
0

Ja, som sagt var. Jag är ju bara en hemma pulare med väldigt sparsamma saker att använda. Jag använder en maskin som jag köpte på Clas Ohlson för 229:-. Men den är ställbar i olika hastigheter så jag är nöjd med den som start maskin i alla fall.

Vad roligt att höra om någon som har utbildat sig inom området.
Tackar för tipset om diamant stiftet. Sådant behövs (tips alltså hihi).

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

EvaRittsel
0

Vilken fart över hästbilden! Jättehärlig.

Clas Olsson har en bra Dremel och en annan lite billigare maskin med gravyrarm. Den heter Coftech och har två olika grovlekar för att fästa diamantstiften på. Mycket prisvärt sak!

På Jula finns sedan utmärkta diamantstift - de har en hel låda för 400 kronor som är jättebra. Jula vid Kungens kurva. De har ett glasskåp för diamantstiften som måste låsas upp. Prisvärt och bra för alla glasbeskickningsarbeten.

Lycka till!

Eva

sofie_a
0

ojdå ähh min kostade 7500 begagnad… men det var ett bra pris!!! Jag har minst 20 olika stift till i olika grovlekar och matreal. Gummistift är bra till att arbeta upp skuggor på tex ryggar eller blad. Karbrundum finns o olika grova. det grövsta arbetar men ner på djupet för att sen gå över till finare och ett ännu finare. Sen tar man ett fin fin diamantstift och arbetar upp en fin mjuk och jämn yta på låg hastighet. Ja det tar sina timmar att få de fint. Men kul är det. vill man ha tag i stift så kan man ju kontakta ett glasbruk.Man kan säkert få köpa beg lite billigt eller köpa in några genom dom…de är ju ganska dyra iallafall diamantstiften.

Faxlin
0

Ja, som jag sa så är jag inte alls i samma klass som dig med dina arbeten. Jag har bara nyss fått en fix idé att jag skulle testa att gravera. hihi
Men kul är det. Fast jag försöker exprimentera fram nya saker hela tiden. *usch* vad med glas det går åt. hihi

Audiatur et altera pars

sofie_a
0

ja det är kul. och glas kan man ju få tag i billigt på tex öb eller så!! dina hästar är tjusiga!!!!!

Faxlin
0

Tackar, fast nu börjar jag fundera på mer avancerade grejer. Jag gör ju bara sådant som är konturer liksom.

Audiatur et altera pars