Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3891 ggr
MACAM
0

Vad hände ?????

Tänkte prova att bräna floatglas i min ugn.

Målade (med decopulver för floatglas) på ett glas och la sedan ett annat över.

Startade ugnen enligt brännkurva:

150gr/tim upp till 560gr

300gr/tim upp till 820gr  hålltid 2 min

max gr ner till 540gr    hålltid 3tim

20gr/tim ner till 420gr

stop

Märkte efter några timmar att ugnen stannat och säkringen löst ut. Kollade i ugnen vad som hänt och upptäckte då att brännpappret var brunbränt, färgen mellan glasen var bränd men med glasskivorna var det inte någon noterbar reaktion.

Vad någon vad som gick fel - kan det vara glaset ?????

mariatingsund
0

Det var säkert för lite toppvärme för floatglas, jag bränner dem i 860 grader och 20 minuter håll. Det betyder inte att det är rätt för alla ugnar och alla storlekar på glasobjekt. Jag använder inte brännpapper som du kallar det utan separator. Kan hända att kemikalierna i färgerna har orsakat den bruna färgen på det. Jag tror knappt att du behöver 3 timmars hålltid heller på 540 grader, det kan också ha orsakat brännbrunan på pappret.  Men få se vad experterna säger :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MACAM
0

Hej Maria

och tack för ditt svar. Men jag tror inte att det var under hålltiden 3 timmar vid 540 gr som det hela inträffade, för så långt i programmet hade ugnen inte hunnit.

Jag hoppas att det inte är glaset som spökar eftersom jag har kommit över floatglas (fönsterglas) från 7 stora fönsterrutor som jag gärna vill använda

Björnidet
0

Vad har du för ugn, har du kollat om ugnen gick hela tiden och att den inte löste ut på egen säkring. Kolla om sälringen för matningen till ugnsuttaget är hel, har du ter faser så kolla alla tre säkringarna.

Det du beskriver var väl en tänkt brännkurva men den löste tidigare om jag fattat dej rätt, ugnen hann inte komma upp i topptemperatur.

Jag tror du har problem med strömmatningen till ugnen som du beskrev problemet.

Maria nämner om brännkurva, och hon har rätt, det skiljer mycket mellan bulls eye glas och floatglas, du måste ha en topptemp på c:a 860 grader som hon säger och en hålltid på 20 minuter i toppen.

Blåsor är mitt största problem, jag har provat med det mesta men blåsor blir det.

Sista bränningen så lade jag små glasbitar mellan glasen för att de skulle fastna först i mitten, det gick bättre men inte ok.

MACAM
0

Hej Björnidet

Ugnen jag använde till detta var en IR 3030 - ej trefas.

När ugnen slutade fungera / säkringen utlöste vet jag inte riktigt, men tror att det gått någon eller några timmar i programmet.

När jag slog till säkringen i säkringsskåpet så fungerade ungen som vanligt igen.

Men jag undrar fortfarande varför det blev brännt i ugnen - alltså hela brännpappret och målningen mellan glassskivorna.

mariatingsund
0

Har du målat ända ut till kanterna? Färger kan ju bli lite oberäkneliga. Pröva en annan bit som du målar så att du lämnar en klarglas ram runt som ska smälta ihop först. Bara ren gissning.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Caruba
0

Det är inget fel med papperet för det blir alltid svart och luktar illa först – kan tänka mig efter en halv till en hel timme efter start. Sedan så blir det vitt igen och slutar som pulver. Topptemperatur på minst 860 grader tror jag på.

Det verkar helt enkelt som om ugnen slog av mitt i processen.

Carina

MACAM
0

Maria - nej jag hade inte målat ända ut i kanterna.

Carina -  tack nu blev jag betydligare lugnare. Kanske var det inte så mycket fel i alla fall. Vågar nog försöka en gång till, Reagerar decofärger likadant som brännpappret - alltså blir svart först??

Caruba
0

Hej!

Vad bra att du blev lugnad, det är lätt att vända ut och in på sig själv när man råkar ut för något som går snett.

Jag vet inte med färgerna, men man kan ju tänka sig att det är något medium som ska brinna upp och försvinna, lim t ex brinner bort vid ca 500 grader har jag hört.

Björnidet
0

Hej igen.

Då vet vi att det inte är fel på ugnen. Vad du bör kolla nu är om stickkontaken känns varm när ugnen körs, blir den det kan du ha ett mokroskopiskt glapp i kontaket som sitter i väggen eller där du anslute sladden. Det behövs inte mycket för att du skall öka förbrukningen så att säkringen löser ut.Av elström och glapp blir det värme och har du glapp så känns det utanpå kontaketen.

Sedan kan det vara så att om du har en jordfelsbrytare så kan ugnen lösa ut vid minsta glapp eller fel i anslutningen. Kolla dina anslutningar skulle jag råda dig till.

En annan sak som kan vara av betydelse att kolla det är hur stor säkring du har i mätarskåpet, är det 10 amp. eller 16 amp på din automatsäkring.

En IR 3030 förbrukar väl c:a 12-13 amp om jag inte minns fel.

EvaRittsel
0

Bra svar av Björnidet. Det är väldigt tydligt att ugnen slagit av när den bara gått en liten stund. Så pröva igen när ugnen fixats med den topptemp som Maria gett dig. Lycka till!